تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«خامنه‌ای و احمدی‌نژاد پاسخگو باشند»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران می‌گوید که محمود احمدی‌نژاد و آیت‌الله علی خامنه‌ای باید پاسخگوی حوادث پس از انتخابات در ایران باشند.

این کمپین از مجموع اظهارات آقای احمدی‌نژاد در نیویورک در دفاع از اقدامات جمهوری اسلامی در برخورد با معترضان به نتیجه انتخابات، انتقاد کرده و خواستار پاسخگویی وی و آقای خامنه‌ای در قبال «نقض گسترده حقوق بشر» شده است.

بنابر اعلام این کمپین، شواهد نشان می‌دهد «نقض» گسترده حقوق مردم ایران به طور هماهنگ بین مسئولین قوه مجریه، اطلاعات، کشور و علوم، قوه قضائیه و پلیس صورت گرفته است.

کمپین بین‌المللی حقوق بشردر ایران همچنین افزوده که نیروهای لباس شخصی، پلیس ضد شورش و نیروهای بسیج که در سرکوب» تجمع معترضان نقش داشته‌اند، تحت نظارت آقای خامنه‌ای و احمدی‌نژاد هستند.

بنابر اعلام کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، شواهد نشان می‌دهد «نقض» گسترده حقوق مردم ایران به طور هماهنگ بین مسئولین قوه مجریه، اطلاعات، کشور و علوم، قوه قضائیه و پلیس صورت گرفته است

این کمپین با استقبال از سخنان بان کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد در دیدار با احمدی‌نژاد، بار دیگر از این سازمان خواسته است که «سریعا نماینده‌ای را برای بررسی و پاسخگویی مسئولین در حکومت جمهوری اسلامی، به ایران اعزام کند.»

بان کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد در دیدار با احمدی‌نژاد نگرانی‌های خود را در باره «نقض گسترده حقوق بشر» ابراز کرده است.

سازمان ملل متحد در اطلاعیه‌ای در سوم مهر ماه اعلام کرده که بان کی‌مون، «نگرانی دائم خود را در باره وضعیت حقوق‌بشر در ایران در حوزه آزادی تجمع، تشکل و مذهب ابراز داشته» است.

هادی قائمی، هماهنگ کننده کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، اظهارات آقای بان را «موفقیتی» برای فعالان حقوق بشر دانسته است.

نهاد‌ها و فعالان حقوق بشر در سه ماه گذشته بارها از مقام‌های سازمان ملل خواسته‌اند که نماینده‌ای جهت بررسی وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی به ایران اعزام کنند.

در جریان ناآرامی‌های انتخاباتی در ایران بیش از ده‌ها تن کشته و صده‌ها نفر دیگر زخمی شدند. مقام‌های ایران تعداد کشته‌ها را کمتر از ۳۰ نفر اعلام کرده‌اند، اما مدافعان حقوق بشر این آمار را بیشتر از ده‌ها نفر می‌دانند.

کمیته‌هایی که در ایران به منظور بررسی حوادث پس از انتخابات تشکیل شده‌اند تاکنون گزارشی در این خصوص منتشر نکرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)