تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

صالحی: ایران اجازه بازرسی می‌دهد

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید که تهران به بازرسان آژانس اجازه خواهد داد از دومین تاسیسات غنی‌سازی خود بازدید کنند.

آقای صالحی در گفتگو با تلویزیون العالم اظهار داشت این مرکز برای بازرسی ناظران و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب قوانین بین‌المللی،‌ باز خواهد شد.

صالحی افزود که ساخت این واحد برای غنی‌سازی اورانیوم در چارچوب قوانین آژانس بوده است.

وی در عین حال اظهار داشت که دومین سایت هسته‌ای ایران، یک و نیم تا دو سال دیگر تکمیل خواهد شد.


علی‌اکبر صالحی

این اقدام ایران با استقبال هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا روبرو شده است.

خانم کلینتون، روز شنبه در نیویورک به خبرنگاران گفت که از تصمیم «ایران برای پیروی از قوانین و مقررات بین‌المللی» باید استقبال کرد.

در تحولی دیگر، روز گذشته وزارت خارجه جمهوری اسلامی، واکنش غرب به ساخت دومین مرکز غنی‌سازی در ایران را «جنجال‌آفرینی» برای ایجاد «التهاب و انحراف» در افکار عمومی توصیف کرد.

غرب روز جمعه در واکنش به تائید ایران مبنی بر ساخت یک مرکز غنی‌سازی جدید در نزدیکی شهر قم، جمهوری اسلامی را به «مخفی‌کاری» متهم کرده است.

محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به این اظهارات گفت که ایران ۱۸ ماه پیش از راه‌اندازی این مرکز، آژانس انرژی اتمی را مطلع کرده است و بارزسان آژانس اجازه بازدید از این تاسیسات جدید را خواهد داد.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی، واکنش غرب به ساخت دومین مرکز غنی‌سازی در ایران را «جنجال‌آفرینی» برای ایجاد «التهاب و انحراف» در افکار عمومی توصیف کرد

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که اظهارات مقام‌های غربی در خصوص این مرکز غنی‌سازی، «غیر واقعی» است، چرا که تهران در چارچوب «حق مسلم خود در بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای» دست به چنین اقدامی زده است.

به گفته آقای قشقاوی، فعالیت‌های ایران در استفاده از فناوری هسته‌ای، «کاملا روشن و در چارچوب مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران واکنش غرب به خبر ساخت این مرکز را رویکردی «کاملا تبلیغاتی و غیرحقوقی» دانسته که با هیچ منطقی سازگاری ندارد.

قشقاوی همچنین از دولت‌های غربی خواست که به قوانین بین‌المللی احترام گذارند و از «مداخله در کار آژانس» خودداری کنند.

باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داده که در خصوص پرونده هسته‌ای خود «شفاف‌سازی» کنند.

آقای اوباما «شفاف‌سازی» ایران در مورد فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را در جریان مذاکرات اول اکتبر با غرب، یک «ضرورت» دانسته است.

با نزدیک شدن زمان مذاکره ایران و غرب و نیز اعلام همراهی روسیه در تشدید احتمالی تحریم‌ها علیه ایران، لحن مقام‌های غربی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای تهران تند‌تر شده است.

آنها در روزهای اخیر، جمهوری اسلامی را بارها به تحریم‌های «فلج‌کننده» تهدید کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

پول و بودجه ای که می بایست به امور مردم به کار گرفته می شد هی از این لونه های زیر زمینی درست کردند! غافل از اینکه یک روز همه اینها آب می افتد توش و همه بودجه را هدر می دهند!

-- مسعود ازپارس ، Sep 27, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)