تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نگرانی بان کی‌مون از فعالیت‌های اتمی ایران

بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای، نسبت به ادامه غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران ابراز نگرانی کرده است.

دفتر آقای بان کی‌مون امروز اعلام کرد که وی در دیدار با محمود احمدی‌نژاد در نیویورک و در جریان مجمع عمومی سازمان ملل، نگرانی شدید خود در این خصوص را به اطلاع وی رسانده است.

دبیر کل سازمان ملل از ایران درخواست کرده است که ضمن پایبندی به قطعنامه‌های شورای امنیت، با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور کامل همکاری کند.

وی در عین حال از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته که «مذاکراتی سازنده» را درباره پرونده خود در اسرع وقت آغاز کنند.


AFP

بان کی‌مون در این بیانیه همچنین درخصوص وضعیت حقوق بشر، آزادی بیان، اجتماعات و مذهب در ایران و نیز، نحوه برخورد با بازداشت‌شدگان پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران، ابراز نگرانی کرده است.

محاکمه بازداشت‌شدگان و نیز اظهارات احمدی‌نژاد در انکار هولوکاست هم از دیگر موارد مورد اشاره در این بیانیه است.

اعضای گروه ۱+۵ قرار است اول اکتبر در ژنو با نماینده ایران،درباره موضوعات مختلف از جمله پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی مذاکره کنند.

از روز گذشته جمعه، پس از اعلام ساخت دومین مرکز غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران، اعتراض‌های شدیدی از سوی قدرت‌های غربی به این اقدام مطرح شده است.

در حالی که غرب ایران را به نقض مقررات بین‌المللی تهدید می‌کند، مقام‌های ایران می‌گویند که فعالیت هسته‌ای مخفیانه‌ای ندارند و در چارچوب مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت می‌کنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

احمدی‌نژاد عادت دارد دروغ‌های خود را کتمان کند و به گمان خودش با تردستی سر و ته قضیه را هم بیاورد. تازه طلبکار هم می‌‌شود که من کی‌ گفتم؟
اعلام فعالیت دومین تاسیسات غنی سازی اورانیوم ایران به طور رسمی‌ از طرف ایران بعد از انتشار خبر صورت گرفته است.
http://www.youtube.com/watch?v=2YFEpVez45U
بعد از این مصاحبه ایشان مصاحبه دیگری کرده و دوباره انکار کرده که ما اعلام کرده بوده ایم و تازه جایزه خواسته.
مطلب زیر نیز خواندنی است.
http://www.mizanpress.org/index.php?option=com_content&view=article&id=5329:2009-09-26-20-32-56&catid=5:2009-04-01-10-24-23&Itemid=66
.... ای کاش در طول این پنج سال روز‌ها ریاست جمهوری میکرد و شب‌ها در کلاس‌های شبانه کمی‌ تحصیل علم سیاست و اقتصاد. شاید امروز کشور در پرتگاه جنگ و ورشکستگی نمی‌‌بود.

-- ستاره ت ، Sep 27, 2009

آقای بان کی مون دبیر سازمان جهانی ملل متحد بهتر است نگرانی خود را به تهدیدهای نظامی دولت نژادپرست اسزاییل بایران با بمبهای اتمی ساخت امریکا و یا اروپا بیان کند. غنی سازی اورانیوم را حداقل در بیست کشور مشترالمنافع استعماری انجام میدهند. کشتارهای که در 60 سال اخیر در این منطقه روی داد از جانب ایران نبود و آقای بان کی مون بهتر است برود تحقیق کند و ببیندکه میلیونها فلسطینی، ایرانی وعرب و افغانی و هندی توسط چه نیروهای خبیثی کشته و آواره شده اند. سازمان ملل متحد همواره مدافع کشورهای زورگو و قوی از نظر نظامی بود و بس. حق وتو را در آن باید بمللی سپرد که بجای ردیف کردن تعداد کلاهکهای بمب اتمی خودشان، منطق و درایت و لااقل حسن انساندوسی را در عمل باثبات رسانده باشند. این دستگاه عریض و طویل احتیاج بتغیر کلی دارد. اگر دخالتهای بیجا دول استعماری نباشد مردم ایران خود قادرند حکومت و رژیمی را انتخاب کنند که بسود صلح و بشردوستی باشد همانگونه در بیش از 50 سال پیش کوتاه مدت آنرا مزه کردیم وبا کودتای فاشیسم جهانی نابود شد و امروزه گریبان چنین حکومت ضد انسانی آخوندها هستیم.

-- حافظه تاریخ ، Sep 27, 2009

با تو جه به اینکه حکومت ما انساندوستی را به اوج رسانده !! باید قدرتهای جهانی حق وتو را به ما بدهند نه آمریکای جهان خوار
و انرژی هسته ای حق مسلم ماست ، دوغ ، خیار و . . . و ما از این حق!! نخواهیم گذشت چون انرژی هسته ای از همه چیز بالاتر است....

-- faroughY@yahoo.com ، Sep 28, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)