تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

گیتس: حمله به ایران خرید زمان است

رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده می‌گوید که حمله نظامی به ایران، باعث تاخیر یک تا سه ساله در برنامه‌های اتمی تهران می‌شود.

آقای گیتس روز گذشته (جمعه) به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که حمله نظامی به ایران در واقع نوعی «خرید زمان» است که منجر به تاخیر برنامه‌های اتمی جمهوری اسلامی می‌شود.

به گفته وزیر دفاع آمریکا، ایران باید درک کند که وجود تاسیسات هسته‌ای، «خطری برای امنیت این کشور» به شمار می‌رود.


رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده(AFP)

گیتس با اشاره به خبر وجود یک سایت غنی‌سازی اورانیوم دوم در ایران گفت: «این به این مفهوم است که آنها یک سایت پنهانی داشتند و آن را اعلام نکرده‌اند.»

ایران روز گذشته به طور رسمی از ساخت تاسیسات جدید هسته‌ای در نزدیکی شهر قم خبر داد. خبر ساخت این تاسیسات، با واکنش تند کشور‌های غربی روبرو شده است.

محمود احمدی‌نژاد در واکنش به گزارش‌هایی که این تاسیسات را «مخفیانه و سری» اعلام کرده‌اند، گفته که این مرکز غنی‌سازی، «مخفی» نیست و بازرسان آژانس می‌توانند از آن بازدید کنند.

گیتس با اشاره به خبر وجود یک سایت غنی‌سازی اورانیوم دوم در ایران گفت: «این به این مفهوم است که آنها یک سایت پنهانی داشتند و آن را اعلام نکرده‌اند»

این در حالی است که آقای گیتس به خبرنگار شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته که «اگر برنامه‌ هسته‌‌ای ایران صلح‌آمیز است، چرا به بازرسان از همان ابتدا اجازه‌ بازرسی داده نشده است.»

پیش از اظهارات رابرت گیتس، ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا، اتحادیه اروپا، روسیه و چین در واکنش به تائید گزارش‌ها درباره وجود مرکز غنی‌سازی دوم در ایران، تهران را به ساخت «مخفیانه» تاسیسات هسته‌ای و «نقض» مقررات بین‌المللی متهم کرده‌ بودند.

مقام‌های ایران پیش‌تر، تنها مرکز غنی‌سازی اورانیوم خود را تاسیسات هسته‌ای نطنز معرفی کرده بودند.

با نزدیک شدن زمان مذاکره ایران و غرب و نیز اعلام همراهی روسیه در تشدید احتمالی تحریم‌ها علیه ایران، لحن مقام‌های غربی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای تهران تند‌تر شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

رابرت گیتس عزیز،

صحبت و تهدید به حمله نظامی نیز از دست دادن و تلف کردن زمان است. اگر مردید و جرات دارید که در برابر این هیولا یه امروزه بایستید، به ملت ایران بپیوندید و با آنها کمک کنید که جواب زور با زور است. هم شانهٔ فرزندان جنبش مشروطیت علیه این کابوس مردان ارتجاع بجنگیید.

.....

-- بدون نام ، Sep 26, 2009

مردم ایران باید آماده باشند تا اگر آمریکا و اسرائیل تاسیسات و پایگاه های این حکومت کودتا را از بالا زد مردم سازماندهی داشته باشند تا به موقع و همزمان به این اسلامپرستان دژخیم و ...حمله کنند و کلک این جرثومه را از این خاک بکنند. من خودم در این رابطه برنامه ریزی شخصی ام را کرده ام. این حکومت شیاطین با شوخی و راهپیمایی رفتنی نیست.

-- آریا ، Sep 26, 2009

تو را خدا بیایند مارا از دست این رژیم اهریمینی ضد انشان ضد شادی ضد زندگی نجات بدهید

-- ابو ، Sep 26, 2009

یه 3 سال هم وقت خریده بشه که مثلا بعدش چی بشه؟! لابد یه حمله دیگه!

-- آرش ، Sep 26, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)