تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نگرانی از وضعیت هفت نفر در ایران

آمریکا و کانادا با صدور بیانیه مشترکی، نسبت به وضعیت هفت شهروند خود که در ایران زندانی بوده یا مفقود شده‌اند، ابراز نگرانی کردند.

ایران ۳۱ ژوئیه دو مرد و یک زن آمریکایی که از طریق کردستان عراق وارد خاک این کشور شدند را دستگیر کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی، خبر دستگیری این افراد را تائید کرده‌اند و محمود احمدی‌نژاد در سفر به نیویورک، ورود آنها را به خاک ایران، عملی «مجرمانه» خوانده، اما گفته که به پرونده این سه نفر، «سریع و بدون اغماض» رسیدگی خواهد شد.

احمدی‌نژاد در سفر به نیویورک، ورود سه آمریکایی را به خاک ایران، عملی «مجرمانه» خوانده، اما گفته که به پرونده این سه نفر، «سریع و بدون اغماض» رسیدگی خواهد شد

مقام‌های امنیتی ایران همچنین دو آمریکایی ایرانی‌تبار به نام‌های یحیی کیان‌تاجبخش و رضا تقوی بازرگان بازنشسته ایرانی‌تبار را بازداشت کرده‌اند.

آقای تاجبخش در حوادث پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران بازداشت و در دادگاهی که به همراه عده‌ای دیگر از بازداشت‌شدگان شرکت کرده بود، با اتهام دست داشتن در «کودتای مخملی» علیه دولت مواجه شد.

آمریکا این اتهام را رد کرده و اعلام کرده است که کیان تاجبخش، خطری برای دولت و نظام جمهوری اسلامی نیست و باید هرچه زودتر آزاد شود.

مازیار بهاری، کانادایی ایرانی‌تبار نیز از دیگر دستگیرشدگان حوادث پس از انتخابات در ایران است که آمریکا و کانادا با ابراز نگرانی درباره سرنوشت او از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته‌اند که هرچه سریع‌تر این خبرنگار نشریه نیوزویک را آزاد کنند.

آنها از دولت ایران خواسته‌اند که پرونده این افراد را به طور «بشردوستانه و به نحوی مثبت حل و فصل» کند.

آمریکا در این بیانیه همچنین از مقام‌های ایران خواسته است که سرنوشت رابرت لوینسون که گفته می‌شود در سال ۲۰۰۷ در جزیره کیش ناپدید شده است را معلوم کند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)