تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

احمدی‌نژاد: مرکز هسته‌ای ایران مخفی نیست

محمود احمدی‌نژاد می‌گوید که تاسیسات جدید هسته‌ای ایران «مخفی» نیست و بازرسان آژانس می‌توانند از این تاسیسات بازدید کنند.

آقای احمدی‌نژاد در هتل اینترکانتیننتال بارکلی نیویورک و در جمع خبرنگاران گفت که ایران ۱۸ ماه پیش از موعد مقرر، آژانس را از وجود این تاسیسات مطلع کرده است.

او افزود که ایران را به خاطر این اقدام باید «تشویق» کرد، نه اینکه «عده‌ای جمع شوند و فریاد بزنند.»


عکس‌ها از رویترز

احمدی‌نژاد ادامه داد که کسانی که ادعا کرده‌اند تاسیسات جدید هسته‌ای ایران «سری» است، بعد‌ها از این ادعا «پشیمان» خواهند شد.

ایران روز گذشته (جمعه) پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر وجود یک مرکز غنی‌سازی جدید در نزدیکی شهر قم، وجود این مرکز را تائید کرد.

ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا، اتحادیه اروپا، روسیه و چین در واکنش به تائید این گزارش‌ها، ایران را به ساخت «مخفیانه» تاسیسات هسته‌ای و «نقض» مقررات بین‌المللی متهم کرده‌اند.


مقام‌های ایران پیش‌تر، تنها مرکز غنی‌سازی اورانیوم خود را تاسیسات هسته‌ای نطنز معرفی کرده بودند.

باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده، نیکولای سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه و گوردون براون نخست وزیر بریتانیا، مقام‌های ایران را تهدید کردند در صورتی که مانع بازرسی آژانس از این مرکز شود، باید در انتظار تحریم‌های سختی باشند.

سران این سه کشور، وجود این مرکز را نشانه فعالیت‌های هسته‌ای «مخفیانه» ایران می‌دانند.

آقای احمدی‌نژاد در پاسخ به این هشدار‌ها گفت که ایران «ترس و نگرانی» ندارد و تاسیسات غنی‌سازی جدیدی که ساخته است را «قانونی» می‌داند.

احمدی‌نژاد گفت که کسانی که ادعا کرده‌اند تاسیسات جدید هسته‌ای ایران «سری» است، بعد‌ها از این ادعا «پشیمان» خواهند شد

او افزود که «آن تاسیساتی که می‌گویند، یک مجموعه بسیار عادی است و در ابتدای کار هم است، نه جنبه مخفی دارد و نه پیچیده است.»

احمدی‌نژاد در عین حال اظهار داشت که سخنان سارکوزی و براون، «خیلی مهم نیستند و حرف‌هایشان برای ما اهمیتی» ندارد.

وی در خصوص اظهارات مشابه باراک اوباما درباره این تاسیسات هسته‌ای جدید ایران گفت که از اوباما و مشاورانش انتظار دارد که «مراقبت کنند و بی‌جهت، مسئله درست نکنند.»

با نزدیک شدن زمان مذاکره ایران و غرب و نیز اعلام همراهی روسیه در تشدید احتمالی تحریم‌ها علیه ایران، لحن مقام‌های غربی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای تهران تند‌تر شده است.

آنها در روزهای اخیر، جمهوری اسلامی را بارها به تحریم‌های «فلج‌کننده» تهدید کرده‌اند.

احمدی‌نژاد نیویورک را ترک کرد
محمود احمدی‌نژاد پس از شرکت در شصت و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، صبح امروز شنبه، نیویورک را به مقصد تهران ترک کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، احمدی‌نژاد در این سفر چهار روزه علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با رهبران و سران کشورهای جهان از جمله روسای جمهور بولیوی، برزیل، عراق، لبنان و الجزایر و نخست‌وزیران سریلانکا و ترکیه دیدار و گفتگو کرد.

همزمان با حضور آقای احمدی‌نژاد در نیویورک، هزاران ایرانی معترض به نتیجه انتخابات با حضور در خیابان‌های نزدیک سازمان ملل، علیه وی و برخورد‌های خشونت‌بار با معترضان در ایران شعار دادند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)