تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

واکنش‌ها به ساخت مرکز هسته‌ای جدید ایران

همزمان با واکنش‌های بین‌المللی نسبت به ساخت دومین مرکز غنی‌سازی اورانیوم در ایران، اتحادیه اروپا، روسیه و چین نیز از مقام‌های تهران خواستند برای حل مسئله هسته‌ای خود، به طور کامل همکاری کنند.

خاویر سولانا رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با توجه به اعلام ساخت مرکز جدید غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران و تائید آن از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اهمیت ملاقات اول اکتبر جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵ را دو چندان دانست.

آقای سولانا از ایران خواست که از فرصت مذاکرات اول اکتبر استفاده کند و در مسیر حل و فصل مناقشه هسته‌ای خود گام بردارد.

دفتر دیمیتری مدودف رئیس جمهوری روسیه نیز با انتشار بیانیه‌ای، اقدام ایران در ساخت کارخانه غنی‌سازی جدید را «قض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل» دانست.


AFP

دفتر آقای مدودف از ایران خواسته است که «ثابت» کند بدنبال برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز است و از آژانس نیز درخواست کرده که در مورد این مرکز، تحقیقاتی فوری انجام دهد.

چین هم ضمن درخواست همکاری ایران با آژانس، بر حل این مسئله از طریق مذاکره تاکید کرد.

انتشار ساخت دومین مرکز غنی‌سازی ایران از سوی منابع خبری و تائید آن به وسیله علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، از روز گذشته جمعه، موجی از مخالفت‌های جهانی را علیه جمهوری اسلامی برانگیخته است.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته در کنفرانس خبری مشترکی با نیکولای سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه و گوردون براون نخست وزیر بریتانیا، ایران را به نقض مقررات بین‌المللی و مخفی‌کاری در فعالیت‌های هسته‌ای متهم کرد و به مقام‌های این کشور در خصوص همکاری کامل با آژانس و یا مواجهه با تحریم‌های سخت هشدار داد.

این در حالی است که آقای صالحی و محمود احمدی‌نژاد، ساخت این مجموعه را مخفیانه ندانسته و آن را در چارچوب همکاری با آژانس عنوان کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)