تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«اشتلم‌های سیاسی»
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «تحریم زمین‌گیر یا زمین‌گیر شدن تحریم» درباره احتمال افزایش تحریم‌ها علیه ایران نوشته شده است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «این روزها گرد و خاک بسیاری علیه جمهوری اسلامی ایران در محافل سیاسی و تبلیغاتی غرب به راه انداخته شده و حجم قابل توجهی از خروجی رسانه‌ها و تحرکات مجامع بین‌المللی به مسائل ایران، به ویژه موضوع هسته‌ای کشورمان و بحث تحریم سنگین اقتصادی علیه تهران اختصاص یافته است.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه افزوده است: «روشن است که در کنار این سیاه‌نمایی و تهاجم شدید تبلیغاتی برای بی‌نتیجه ساختن حضور رئیس جمهور کشورمان در سازمان ملل، هدف نهائی تشدید تحریم است که با توجه به در پیش بودن مذاکرات هسته‌ای کشورهای عضو گروه ۱+۵ با ایران در روز نهم مهرماه توجه به آن مهم است.»

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، «آمریکائیها قصد دارند در این شرایط و بدون استفاده از روش‌های پرهزینه برای این کشور با استفاده از جوسازی‌های روانی و اشتلم‌های سیاسی، ایران را وادار به عقب‌نشینی از مواضع خود در زمینه حقوق مسلم هسته‌ای کنند.»

متن کامل سرمقاله

پاسخی برای یک پرسش
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «پاسخ یک سوال» به تحلیل خروج هیات‌های نمایندگی برخی کشورها از سالن اجلاس مجمع عمومی در طول سخنرانی محمود احمدی‌نژاد خبر داده است.

سرمقاله نویس رسالت نوشته است: «ترک اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل از سوی برخی سران کشورهای غربی از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه و ایتالیا هنگام سخنرانی احمدی‌نژاد، یکی از سوژه‌های خبری اجلاس اخیر سران عضو سازمان ملل بود. این دومین بار است که غربی‌ها به هنگام سخن گفتن احمدی‌نژاد در یک اجلاس جهانی، گوش خود را می‌گیرند.»

به نوشته این روزنامه، «لذا پاسخی که تاکنون توانسته‌اند برای چیستی و چرایی هولوکاست پیدا کنند، همین ترک جلسه است. به عقیده ما این پاسخ خوبی است، پس اینکه می‌گویند پاسخی ندارند، خلاف واقعیت است. مردم جهان در این پاسخ، بسیاری از پرسش‌های خود را می‌توانند بیابند.»

رسالت در ادامه افزوده است: «به تدریج هرچه جلوتر می‌رویم، پرسش رئیس جمهوری در مورد کم و کیف هولوکاست، پاسخ شایسته خود را پیدا می کند. تا یک اجلاس جهانی دیگر باید صبر کرد و دید وجدان بشریت برای این پرسش چه پاسخی دارد.»

متن کامل سرمقاله

ضرورت بازتعریف
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «شاخص‌های توسعه از نظر دولت دهم چیست؟» به انتقاد از موضع‌گیری احمدی‌نژاد در خصوص مقوله توسعه پرداخته است.

سرمقاله نویس مردمسالاری نوشته است: «چندی قبل رئیس دولت دهم در دیدار با جمعی از اساتید دانشگاه گفت که ملت و جامعه ایران همه عناصر لازم را برای جهش به سوی رشد و تعالی داراست، اما آنچه مانع از جهش ملت می‌شود، نبود تعریف روشنی از هدف غایی است.»

به نوشته این روزنامه، «چرا برنامه چهارم توسعه که همین مفاهیم را هدف گرفته بود، مورد سوال قرار گرفت و به مبانی آن نسبت اومانیستی داده شد و به عقیده بسیاری از اندیشمندان توسعه، اجرا نشد؟ چرا اساتید محترمی که مستمع این سخنرانی بودند، در برابر این واقعیات نفیا یا اثباتا سکوت کردند و سکوت کرده‌اند؟ مگر کشور مسلمان مالزی با همین شاخص‌ها و با حفظ ارزش‌های فرهنگی خود، مسیر توسعه را طی نمی‌کند؟»

مردمسالاری در ادامه پرسیده است: «لازم است مجلس، دانشگاه و دولت در مفهوم توسعه همسو و هماهنگ شوند و آگاه باشند که نفی توسعه دیگران، برای کشور توسعه نمی‌آورد. ما نیاز به انتخاب داریم، نیاز به باز تعریف و باز مهندسی داریم و بالاخره ارزیابی کار دولت تنها و تنها با نهادینه کردن شاخص‌های معین و عینی میسر است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «چراغ بصیرت»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «سه راهی سیاست‌ پولی»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «...و بازهم شکست»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «جمعیت فعال کجاست؟»

سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «منبع اطلاعات غلط»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)