تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«چین مخالف افزایش تحریم ایران است»

خبرگزاری رویترز نوشته است که با وجود همراهی چین با دیگر اعضای شورای امنیت در پرونده هسته‌ای ایران، مقام‌های این کشور مخالف افزایش تحریم‌ها و فشارها علیه تهران هستند.

اعضای گروه ۱+۵ پس از نشست مشورتی خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، از ایران خواستند که به درخواست‌های آنها «پاسخی جدی» بدهد یا منتظر عواقب آن باشد.

نمایندگان این گروه و ایران قرار است اول اکتبر با یکدیگر مذاکره داشته باشند. با نزدیک شدن زمان مذاکره، فشارهای بین‌المللی علیه تهران افزایش یافته و وزرای خارجه غربی به صراحت ایران را تهدید به تشدید فشارها در صورت خودداری از توقف غنی‌سازی اورانیوم می‌کنند.

درخواست ۱+۵ از ایران پس از نطق باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد.


هیات چین در مجمع عمومی سازمان ملل(AFP)

اوباما از سران جهان خواست که با همکاری و وحدت نشان دهند که قوانین بین‌المللی، فاقد ضمانت اجرایی نیستند.

بر اساس این گزارش، سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرده است که کشورش موافق افزایش فشارها و تشدید تحریم‌ها علیه ایران نیست و گمان نمی‌کند که این اقدام، نتیجه مناسبی برای تلاش‌های دیپلماتیک اخیر جهانی در خصوص پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی باشد.

چین دارای رابطه تجاری گسترده‌ای با ایران است و اخیرا نیز روزنامه فایننشال تایمز اعلام کرده است که شرکت‌های دولتی این کشور، از طریق شرکت‌های ثالث، تامین یک سوم بنزین مورد نیاز ایران را بر عهده گرفته‌اند.

این در حالی است که آسوشیتدپرس از افزایش فشارهای جهانی بر ایران با موافقت روسیه با تشدید تحریم‌ها علیه این کشور در صورت نتیجه نگرفتن از مذاکرات اول اکتبر خبر داده است.


دیدار روسای جمهوری آمریکا و روسیه(AP)

تحلیلگران، موافقت روسیه در این خصوص را نتیجه تصمیم باراک اوباما به لغو طرح استقرار سپر دفاع موشکی در اروپای شرقی می‌دانند.

مدودف پس از دیدار با همتای آمریکایی خود در حاشیه مجمع عمومی گفت که ما باید به ایران کمک کنیم تا بتواند تصمیم درستی اتخاذ کند.

محمود احمدی‌نژاد پس از ورود به آمریکا در مواضعی نرم‌تر از آمادگی برای برقراری رابطه با آمریکا و نیز مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای با غرب سخن گفته است.

با این حال به نوشته این خبرگزاری، هیچ نشانه‌ای مبنی بر تمایل این کشور به توقف برنامه هسته‌ای خود مشاهده نمی‌شود.

آقای اوباما نیز پس از دیدار با مدودف اظهار داشت که طرفین، بر مذاکره با ایران و افزایش تحریم‌ها در صورت پاسخ ندادن به درخواست‌های بین‌المللی توافق کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)