تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«مخالفت روسیه با تحریم ایران بعید است»

خاویر سولانا رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که بعید است که روسیه و چین با افزایش احتمالی تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کنند.

رویترز به نقل از آقای سولانا نوشته است که در صورت درخواست اعمال تشدیدهای بیشتر علیه جمهوری اسلامی از سوی اعضای ۱+۵ به نظر نمی‌رسد که مسکو و پکن با آن مخالفتی داشته باشند.

ایران و گروه ۱+۵ قرار است در اول اکتبر با یکدیگر مذاکره داشته باشند.

پیشتر سولانا گفته بوذ که این دیدار به احتمال زیاد در ترکیه برگزار خواهد شد. اما وی شب گذشته خبر داد که محل مذاکره نمایندگان ایران و غرب، در ژنو خواهد بود.

این مذاکرات به دنبال ارائه بسته پیشنهادی ایران به غرب و تمایل به مذاکره بر سر موضوعاتی گسترده از سوی تهران صورت می‌گیرد. ایران در طول این مدت بارها تاکید کرده است که در جریان این مذاکرات، بر سر پرونده هسته‌ای‌اش گفتگو نمی کند.

این در حالی است که غرب و به خصوص مقام‌های آمریکایی بر مذاکره درباره پرونده هسته‌ای ایران در جریان مذاکرات تاکید کرده‌اند و خودداری ایران را تائیدی بر نگرانی‌های بین‌الملی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای این کشور دانسته‌اند.


خاویر سولانا(AP)

امروز چهارشنبه نیز اعضای ۱+۵ در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، برای هماهنگی بیشتر در مذاکرات اول اکتبر، با یکدیگر دیداری مشورتی خواهند داشت.

آسوشیتدپرس امروز چهارشنبه به نقل از آقای سولانا نوشته است که ایران باید غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.

وی استراتژی گروه ۱+۵ در جریان مذاکره با ایران را همان دو گزینه همکاری و شفاف‌سازی تهران و یا افزایش تحریم‌ها اعلام کرده است. به گفته سولانا پیشنهاد توقف تحریم‌ها در برابر توقف غنی‌سازی اورانیوم نیز کماکان به قوت خود باقی است.

چین و روسیه همواره با افزایش تحریم‌ها علیه تهران مخالف بوده و اعلام کرده‌اند که ترجیح می‌دهند ایران را به میز «مذاکرات سازنده» بازگردانند.

اما رئیس سیاست خارجی اروپا می‌گوید که به نظر می‌رسد این دو کشور نیز آماده موافقت با افزایش تحریم ایران در صورت مقاومت تهران در برابر توقف غنی‌سازی اورانیوم هستند.

دیمیتری مدودف رئیس جمهوری روسیه نیز به تازگی اعلام کرده بود که گاهی گریزی از اعمال تحریم‌ نیست.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)