تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
آیت‌الله منتظری در پاسخ به نامه موسوی:

منتظری: اعترافات متهم علیه خود معتبر نیست

آیت‌الله حسینعلی منتظری در پاسخ به نامه میرحسین موسوی نوشته است که اعترافات متهم، علیه خودش «معتبر و مسموع» نیست.

این اظهارنظر چند روز پس از آنکه آیت‌الله علی خامنه‌ای در خطبه‌های نماز عید فطر، اعترافات برخی معترضان به نتیجه انتخابات را «قانونی و شرعی» دانست، منتشر شده است.

میرحسین موسوی نامزد معترض به نتیجه انتخابات، ۲۱ شهریور ماه در نامه‌ای که به نظر می‌رسد بیانیه ۱۴ شهریور ماه وی نیز ضمیمه آن است، خواستار راهنمایی در مورد حوادث اخیر از سوی آقای منتظری شده است.

متن این نامه به همراه پاسخ آقای منتظری در وب‌سایت این مرجع تقلید شیعه منتشر شده است.


آقای موسوی در بیانیه ۱۴ شهریورماه خود، درباره نحوه ادامه اعتراض‌ها نوشته بود که «شبکه اجتماعی خودجوش و توانمندی» باید محور برنامه‌ها باشد.

این نامزد معترض به نتیجه انتخابات در نامه خود به آقای منتظری آورده که با انتشار این بیانیه، دو هدف را دنبال می‌کند.

اولین هدف موسوی به نوشته وی، این است که تلاش می‌کند تا به مراجع شیعه و روحانیون بگوید که «خشم و نارضایتی» مردم از آنها نیست و دوم آنکه از افتادن مردم به «دام ساختارشکنی‌های خطرناک» جلوگیری کند.

آقای موسوی در عین حال در نامه خود افزوده است: «این گونه نبود و نیست که مردم با سکوت یا سازش یک نفر دست از‏ ‏حرکت خود بردارند.»

پاسخ منتظری به نامه موسوی
آقای منتظری در پاسخ به این نامه موسوی، به طرح مسائل گوناگون پرداخته و دیدگاه‌های خود در خصوص آنها بیان کرده است.

او نوشته که نگاه داشتن طولانی مدت متهم در زندان از مصادیق شکنجه است و اعترافات گرفته شده از این طریق «معتبر و مسموع نیست.»

این مرجع تقلید شیعه، اعترافات پی در پی متهم از طریق «مصاحبه و میزگرد» را مشمول همین حکم دانسته است.

آقای منتظری معتقد است: «حکومتى که در آن اقشار‏ ‏وسیعى از مردم و نخبگان، ناراضى و در فشار باشند، قابل دوام نیست»

او می‌نویسد که اعتراف گیرندگان «مدعی و طرف دعوای» متهمان هستند و بنابراین این اعترافات «نزد هیچ عقل سلیمی» اعتبار حقوقی و قضایی ندارد.

متن کامل نامه را بخوانید

آیت‌الله خامنه‌ای یکشنبه گذشته در خطبه‌های نماز عید فطر گفته بود که «اعترافات» پخش شده برخی بازداشت‌شدگان حوادث اخیر از تلویزیون «شرعاً، عرفاً و عقلاً، حجت، مسموع و نافذ» است.

آیت‌الله منتظری در بخش دیگری از پاسخ خود، راه اصلاح نظام برای «حفظ» آن را بسیار دشوار توصیف کرده و نوشته که حکومت با شیوه‌هایی که هم‌اکنون آن را «گرفتار عدم مشروعیت» کرده است، دوام نخواهد آورد.

او می‌نویسد که «حکومتى که در آن اقشار‏ ‏وسیعى از مردم و نخبگان، ناراضى و در فشار باشند، قابل دوام نیست.»

موسوی در نامه خود به آقای منتظری نوشته است: «این گونه نبود و نیست که مردم با سکوت یا سازش یک نفر دست از‏ ‏حرکت خود بردارند»

میرحسین موسوی، مهدی کروبی و برخی از مراجع تقلید شیعه و احزاب سیاسی اعلام کرده‌اند که دولت برآمده از انتخابات ۲۲ خرداد ماه را «مشروع» نمی‌دانند.

آقای منتظری در نامه خود نوشته که میرحسین موسوی در «حد توان» از حقوق «تضییع» شده مردم در انتخابات دفاع کرده است که از او تشکر و قدردانی می‌کند.

این مرجع تقلید شیعه اظهار امیدواری کرده است که پیشنهادی مطرح شده آقای موسوی در بیانیه خود بتواند «راه مفید و موثرى براى برون‌رفت از بحران کنونى» باشد.

او خطاب به نخست وزیر پیشین ایران نوشته است: «راه اصلاحى مذکور... بس دشوار‏ ‏بوده و در معرض فشارها و تهدیدهاى بسیارى از ناحیه کسانى است که‏ ‏این بحران را ایجاد کرده‌اند.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

"ولین هدف موسوی به نوشته وی، این است که تلاش می‌کند تا به مراجع شیعه و روحانیون بگوید که «خشم و نارضایتی» مردم از آنها نیست و دوم آنکه از افتادن مردم به «دام ساختارشکنی‌های خطرناک» جلوگیری کند."

بله، مردم با روحانیت آنان گسیخته و تشنهٔ قدرت مسئله دارند و همانها که خواستار حکومت دینی هستند و گرنه روحانی سکولار هیچ ایرادی ندارد. در ضمن، این "ساختار شکنی خطرناک" چیست؟ من محظورات موسوی را میفهمم اما مطمئن نیستم آیا این از ضرورت تقییه است و یاا اعتقاد درونی‌ به نظام که او اینرا میگوید. وگرنه که پس چرا مردم کتک و تجاوز و غیر را تحمل کنند که چه بشود اگر این نظام سراسر فتنه قرار است بماند؟ به نظر من این یک اشتباه اساسیست که فکر کنیم مشکل ایران امروز فقط احمدیست و مثلا بقیه مثل هادی غفاری و امثالهم آدمهای نازنینی هستند! احمدی شاید جزو بدترها باشد ما بقیه هم خیلی‌ خوب نیستند و نبودند وألا اینجا نبودیم!

-- بدون نام ، Sep 23, 2009

منتظری ضربه های خوب و محکمی به خامنه ای ....میزنه. کاشکی بقیه آخوندها هم یکذره از شجاعت ایشونو داشتن.

-- مشت دندانشکن ، Sep 23, 2009

به نظر من ما نبايد دچار تندروي شويم.بايد از گذشته خود در انقلاب 57 درس بگيريم.و نبايد تر و خشك را با هم بسوزانيم.بايد سعي كنيم بعد از پيروزي جنبش اتحاد و آزادي رو در ايران نهادينه كنيم.

-- م.ا ، Sep 23, 2009

"گله چوپون میخواد اونوقت مردم رهبر نمیخوان؟" - از سخنان منتظری در تایید نظریه ولایت فقیه در آغاز سالهای سیاه ...

-- خوش حافظه ، Sep 23, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)