تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

حمله پلیس فرانسه به اردوگاه پناهجویان کاله

بامداد امروز سه‌شنبه، پلیس فرانسه به اردوگاه مهاجران غیرقانونی در حاشیه بندر کاله، در شمال فرانسه حمله و آن را تخریب کرد.

اردوگاه کاله، محلی است که بیش از ۱۵۰۰ نفر در آن به قصد مهاجرت غیرقانونی به بریتانیا سکونت داشتند. این محل پس از آنکه در سال ۲۰۰۲ اردوگاهی نزدیک بندر کاله بسته شد، به وجود آمد و به جنگل مشهور شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، قبل از حمله ۵۰۰ پلیس به اردوگاه پناهجویان که اغلب آنها را افعان‌ها تشکیل می‌دادند، گروهی از مدافعان محلی حقوق بشر در برابر پلیس مقاومت کردند که شماری از آنها بازداشت شدند.

مقامات دولتی فرانسه می‌گویند که همه افراد این اردوگاه، امکان این را دارند که درخواست پناهندگی بدهند، ولی اگر بخواهند داوطلبانه به کشورشان بازگردند، به آنها کمک خواهد شد.


پلیس با طرفداران حقوق پناهجویان درگیر شده است(AFP)

اریک بسون وزیر مهاجرت فرانسه، گفته است که این اردوگاه، محل اصلی قاچاق انسان بود و من پیش‌تر گفته بودم که باید تعطیل شود.

وی افزوده است: «قانون اردوگاه جنگل تا ابد نمی‌توانست ادامه پیدا کند، و باید قوانین جدیدی برای بندر کاله وضع شود.»

در همین‌حال، مقامات مسئول می‌گویند که وضعیت بهداشت در این اردوگاه بسیار وخیم و خطرناک بوده است.

گزارش شبکه تلویزیونی ITN

آقای بسون ادامه داد که در این عملیات از خشونت استفاده نشده است، و تمام اموال و وسایل اشخاص به مسجد کاله منتقل شده است.

به گفته وی، ۳۰ مترجم همزمان و تیم‌های پزشکی به کمک آمدند و همچنین ۲۰۰ تخت موقت برای مهاجرین در نظر گرفته شده است.

مهاجران غیرقانونی از این اردوگاه برای یافتن راهی به بریتانیا استفاده می‌کردند

فعالان اجتماعی دربندر کاله، در اعتراض به رفتارهای پلیس با بلندگو فریاد می‌زدند و حلقه انسانی به دور مهاجرانی درست کرده بودند که پلیس یک به یک آنها را دستگیر می‌کرد. در همین حال، بعضی از مهاجران با دلهره و ترس اشک می‌ریختند و ترس خود را از بازگشتن به افغانستان ابراز می کردند.

بشیر، جوان ۲۴ساله‌ای که در شمال افغانستان، معلم زبان انگلیسی بوده است، به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفت که برای سفر به اروپا از طریق پاکستان و ترکیه، ۱۰ هزار یورو پرداخت کرده است. این جوان، می‌گوید: ما نمی‌دانیم که پلیس با ما چه خواهد کرد، ما را دستگیر می‌کند یا اجازه می‌دهد که آزاد باشیم. اما در اینجا برای خود خانه، حمام و مسجد ساخته‌ایم و زندگی خود را داریم.

در همین حال، این اقدام دولت فرانسه علاوه بر سازمان‌های مدافع حقوق بشر، نگرانی کمیسریای عالی پناهندگان سازمان ملل را نیز به دنبال آورده است.

ویلیام اسپیندر سخنگوی این سازمان در فرانسه، به الجزیره گفت: مهاجران باید بتوانند در فرانسه پناه بگیرند. آنها باید این امکان را داشته باشند که در این کشور درخواست پناهندگی بدهند، این دغدغه اصلی ماست، بخصوص برای کودکان.

گروه فعال حقوق پناهندگان، این عملیات پلیس ر ا «دلخراش و هولناک» نامیدند. در همین حال، شورای پناهندگان در بریتانیا نیز‌ از دولت بریتانیا درخواست کرده که شماری از این پناهجویان، به خصوص کودکان و کسانی که در این کشور خویشاوند دارند را بپذیرد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)