تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اعتراض به ادامه بازداشت دو روزنامه‌نگار

سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه‌ای، به ادامه بازداشت مازیار بهاری و فریبا پژوه دو همکار ایرانی رسانه‌های خارجی اعتراض کرد.

این دو روزنامه‌نگار در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران از سوی نیرو‌های امنیتی بازداشت و در زندان نگهداری می‌شوند.

مازیار بهاری مستندساز و خبرنگار هفته‌نامه نیوزویک، بیش از سه ماه است که در ایران زندانی شده است و فریبا پژوه، روزنامه‌نگار نیز در حدود دو ماه است که در بازداشت به سر می‌برد.

آقای بهاری دهم مرداد ماه همراه با گروهی از معترضان به نتیجه انتخابات به اتهام «گرفتن عکس و فیلم‌برداری» از راهپیمایی هواداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی محاکمه شد.


در همان روز، خبرگزاری فارس گفتگویی از مازیار بهاری منتشر کرد که در واقع تائید اتهاماتی بود که در کیفرخواست دادستانی علیه وی مطرح شد.

صالح نیکبخت، وکیل خانواده مازیار بهاری، به گزارشگران بدون مرز گفته که وی تاکنون موفق به دیدار موکل خود نشده است.

فریبا پژوه، روزنامه‌نگار و همکار رادیو بین‌المللی فرانسه از دیگر روزنامه‌نگارانی است که ادامه بازداشت وی با اعتراض سازمان گزارشگران روبرو شده است.

خانم پژوه ۳۱ مرداد ماه از سوی نیرو‌های امنیتی در منزلش بازداشت شد. ماموران تمام اسناد و مدارک وی را به مکانی نامعلوم انتقال داده‌اند.

بنابر اعلام سازمان گزارشگران، خانم پژوه پس از گذراندن بیش از ۴۰ روز در سلول‌های ٢٠٩ زندان اوین، به بند عمومی منتقل شده است.

در بیانیه سازمان گزارشگران بدون مرز آمده که پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، حضور خبرنگاران خارجی در ایران به دلیل «عدم صدور ویزا» کاهش چشمگیری یافته است

این سازمان در پایان بیانیه خود از محدودیت‌های اعمال شدن برای خبرنگاران رسانه‌های خارجی در ایران انتقاد کرده است.

در این بیانیه همچنین آمده که پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، حضور خبرنگاران خارجی در ایران به دلیل «عدم صدور ویزا» کاهش چشمگیری یافته است.

سازمان گزارشگران، هفته گذشته نیز با انتشار بیانیه‌ای از «تشدید سرکوب» وب‌نگاران و اعمال محدودیت‌های گسترده برای کاربران اینترنت در ایران اظهار نگرانی کرده بود.

علی پیرحسینلو و همسرش فاطمه ستوده و محمد پورعبدالله دانشجوی وبلاگ‌نویس از جمله روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسانی هستند که در حوادث اخیر بازداشت شده‌اند.

بازداشت روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران در ایران در حالی ادامه دارد که موسسه مطالعات رسانه‌ای «فریدم هاوس» (خانه آزادی) در سال‌جاری اعلام کرده است که جمهوری اسلامی در زمینه آزادی مطبوعات در میان ۱۹۵ کشور جهان، در رتبه ۱۸۱ قرار دارد.

در گزارش سالانه این موسسه، ایران در میان ۱۹ کشور خاورمیانه و شمال آفریقا، از حیث آزادی مطبوعات در رتبه هفدهم قرار گرفته است.

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز اعلام کرده ایران هم‌چنان بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران در خاورمیانه است.

بر اساس گزارش‌ها، طی هشت سال گذشته، بالغ بر ۲۰۰ روزنامه و مجله در ایران توقیف شده‌اند. طی دو سال گذشته نیز بیش از ۱۰۰ روزنامه‌نگار در ایران تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)