تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«گریز از اصول»
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «فرهنگ اعتراض» درباره راهپیمایی روز قدس در ایران و شعارهای مطرح شده در آن روز است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «به مسائل مربوط به انتخابات ریاست جمهوری عده‌ای اعتراض دارند. کسی نمی‌تواند حق اعتراض داشتن را از این عده سلب کند، ولی همه حق دارند این انتظار را از آنها داشته باشند که چارچوب‌های اعتراض را رعایت کنند و از مسیر صحیح خارج نشوند.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه افزوده است: «ممکن است اعتراض کنندگان به هر دلیل نتوانند از طریق قانون به نتیجه برسند و جواب خود را بگیرند. در آنصورت نوبت به اصول می‌رسد. ادامه اعتراض باید بگونه‌ای باشد که به اصول لطمه نزند.»

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، «گریز از فرهنگ اعتراض، علاوه بر آنکه به بیراهه رفتن است، تن به ریزش دادن نیز هست. روز قدس روز مرگ بر اسرائیل است. فرار از شعار مرگ بر اسرائیل، به هر بهانه‌ای و با هر توجیهی باشد، قابل قبول نیست و منحرف شدن از مسیر صحیح و نادیده گرفتن اصول است.»

متن کامل سرمقاله

«اندیشه حضور و غیبت»
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «پیامی که نمی‌خواهند بگیرند!» درباره رفتار سیاسی حسن خمینی، نوه آیت‌الله خمینی نوشته شده است.

سرمقاله نویس آفتاب یزد نوشته است: «در شش هفته گذشته، غیبت سـیـد حـسـن خمینی در برخی محافل رسمی، موجب حساسیت عـلاقـمـندان به بیت رهبر فقید انقلاب و عامل عصبانیت حامیان دولت شده‌ است. ماجرا از آنجا آغاز شد که برخی پیش‌بینی‌ها در خصوص عدم حضور سید حسن در مراسم تحلیف محمود احمدی‌نژاد به سطح رسانه‌ها کشیده شد.»

به نوشته این روزنامه، «برای نگارنده مشخص نیست که در میان معترضان محدود اما پر سر و صدای سیدحسن، آیا کسی به دنبال کشف حقیقت است یا آنکه طرح سوال‌های انحرافی برای منحرف کردن اذهان از فلسفه اصلی چند غیبت و حضور می‌باشد. اما اگر کسی به دنبال کشف حقیقت باشد پاسخ او تنها یک جمله است: عدم حضور نوه امام در چند مراسم، با برنامه‌ریزی و انگیزه ‌کافی صورت گرفته و دیدار سحرگاهان یا شبانه او با بعضی از اصلاح‌طلبان بازداشتی یا خانواده ایشان نیز متکی به یک اندیشه است.»

آفتاب یزد در ادامه افزوده است: «به عبارت دیگر او به جای آنکه به فکر موافقت یا مخالفت با بعضی بر کرسی‌نشستگان یا ازکرسی افتادگان باشد، به دنبال آن بوده است که اعتراض به برخی روش‌ها را به نمایش بگذارد.»

متن کامل سرمقاله

«پیام انتخابات»
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «پاسداری مومنانه از جمهوریت» نیز درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران و موضع گیری‌های آیت‌الله خامنه‌ای درباره آن است.

سرمقاله نویس رسالت نوشته است: «مهمترین پیام انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران، اثبات اسلامیت و جمهوریت نظام مردمسالاری دینی بود. مردم ایران در این انتخابات با شکوه ضمن هم‌آوایی با ولایت با حضور ۸۵ در صدی پای صندوق های رای، اسلامیت و جمهوریت خود را با فریاد قوی اثبات کردند.»

به نوشته این روزنامه، «در عین حال رویه تاسف بار رواج شایعات و تهمت‌های متقابل به خصوص در چند ماه اخیر ثمری به جز تنش‌زایی و کند شدن حرکت کشور در مسیر پیشرفت و عدالت نداشته است. اعاده حیثیت از متهمین بی‌گناه در این شرایط ضروری است.»

رسالت در ادامه افزوده است: «راهپیمایی روز قدس امسال علاوه بر کارکردهای همیشگی آن در حمایت و پشتیبانی از ملت مظلوم فلسطین ویژگی مهم دیگری نیز داشت که همان اثبات وحدت ملی و پیروی از ولایت بود. مردم باهوش و بزرگوار ایران نشان دادند که این همه لشگر به عشق رهبر در خیابان‌ها آمده‌اند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «درس‌های بحران اخیر برای اقتصاد ایران»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «برنج‌های وارداتی آلوده و زیان دیدگان اصلی»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «دفاع مقدس؛ فرهنگ پویایی و پایایی»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «عربستان در آرزوی تجزیه یمن»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «شکاف طبقاتی پیامد رکود و بیکاری»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «پیاده‌رو، مظلوم‌ترین بخش اجتماعی کلانشهرها»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

پس روزنامه خراسان کو ؟ روزنامه بدی نیست . حداقل از "قدس" بهتر است . و خط مشی آن اصولگرای میانه می باشد، البته سعی می کند خود را بی طرف نشان دهد. به این روزنامه هم نگاهی بیندازید.
www.khorasannews.com

-- حسن ، Sep 23, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)