تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

درخواست فعالان حقوق بشر از سازمان ملل

سازمان دیده‌بان حقوق بشر و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، با «وخیم و بحرانی» خواندن وضعیت حقوق بشر در ایران، خواستار تعیین نماینده‌ای ویژه از سوی سازمان ملل برای بررسی این موضوع شدند.

این درخواست در آستانه برگزاری اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شهر نیویورک آمریکا مطرح شده است.

این دو سازمان مدافع حقوق بشر اعلام کرده‌اند که کشور‌های عضو سازمان ملل متحد باید از محمود احمدی‌نژاد بخواهند درباره «کشتارها و شکنجه‌ها» پس از برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پاسخگو باشد.

به گفته جو استورک، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای دیده‌بان حقوق بشر، اعضای سازمان ملل متحد باید از مقام‌های ایران بخواهند که «این همه نقض گسترده حقوق بشر» را متوقف کنند.

این دو سازمان می‌گویند که دولت برای «پنهان کردن» تعداد و اسامی کشته‌شدگان اخیر، خانواده‌های آنها را «وادار» می‌کند که بگویند «عزیزانشان به مرگ طبیعی فوت» کرده‌اند

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران نیز در آستانه سفر آقای احمدی‌نژاد به نیویورک، گزارشی تحت عنوان «سقوط پرشتاب ایران به سوی حکومت استبدادی» تهیه و منتشر کرده است.

این گزارش به جزئیاتی درباره برخورد‌های «خشونت‌بار» نیرو‌های دولتی با معترضان به نتیجه انتخابات پرداخته است.

این کمپین از کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواسته است که نماینده‌ای ویژه برای رسیدگی به اوضاع حقوق بشر در ایران تعیین کنند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران و سازمان دیده‌بان حقوق بشر همچنین اعلام کرده‌اند که دولت برای «پنهان کردن» تعداد و اسامی کشته‌شدگان اخیر، خانواده‌های آنها را «وادار» می‌کند که بگویند «عزیزانشان به مرگ طبیعی فوت» کرده‌اند.

این دو سازمان حقوق بشر، اظهارات خانواده‌های قربانیانی را جمع‌آوری کرده‌اند که «ماموران دولت به آنها فشار‌های بسیاری وارد کردند تا از اعلام عمومی مرگ فرزندانشان خودداری» کنند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران نیز در آستانه سفر احمدی‌نژاد به نیویورک، گزارشی تحت عنوان «سقوط پرشتاب ایران به سوی حکومت استبدادی» تهیه و منتشر کرده است

ستادهای انتخاباتی میر حسین موسوی و مهدی کروبی، اسامی دست‌کم ۷۲ نفر را منتشر کرده‌اند که گفته می‌شود در حوادث پس از انتخابات از سوی نیرو‌های امنیتی کشته شده‌اند.

این فهرست از سوی هیچ یک از مقام‌های جمهوری اسلامی تائید نشده است.

مقام‌های ایران می‌گویند که حداکثر ۳۷ نفر در جریان ناآرامی‌ها جان باخته‌اند که ۱۳ تن از آنها از نیرو‌های بسیج هستند.

اعتراض‌ها در ایران پس از آنکه میرحسین موسوی و مهدی کروبی نتیجه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را نپذیرفته و خواستار ابطال آن شدند، آغاز شده است.

در جریان این اعتراض‌ها که با دخالت نیرو‌های دولتی به خشونت کشیده شد، ده‌ها نفر کشته و صد‌ها تن دیگر زخمی شدند.

در اعتراض به «سرکوب» معترضان به نتیجه انتخابات در ایران، کمپین مبارزه با «جنایت علیه بشریت» با انتشار فراخوانی از ایرانیان خواسته که در تجمعی که ۲۶ سپتامبر ۲۰۰۹ (چهارم مهر ۱۳۸۸)در شهر نیویورک برگزار می‌شود، شرکت کنند.

این دو سازمان مدافع حقوق بشر اعلام کرده‌اند که کشور‌های عضو سازمان ملل باید از محمود احمدی‌نژاد بخواهند درباره «کشتارها و شکنجه‌ها» پس از انتخابات، پاسخگو باشد

این تجمع با هدف اعتراض به «جنایت، شکنجه، تجاوز و اعتراف‌گیری» در ایران برگزار می‌شود.

بیش از ۹۰ روشنفکر و کنشگر سیاسی این فراخوان را امضا کرده‌اند.

این فراخوان در شرایطی منتشر می‌شود که محمود احمدی‌نژاد قرار است فردا چهارشنبه در مجمع عمومى سازمان ملل سخنرانى کند.

پیش‌تر گروهی از روشنفکران و کنشگران سیاسی ایرانی از مقام‌های سازمان ملل خواسته‌ بودند که به وی اجازه حضور در این سازمان را ندهند.

این روشنفکران همچنین خواستار تشکیل پرونده «جنایات جنگی» برای احمدی‌نژاد و کسانی که در سرکوب معترضان به نتیجه انتخابات دست داشته‌اند، شده‌اند.

در حال حاضر برخی از وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی در اینترنت، فراخوان‌های متعددی در اعتراض به سفر احمدی‌نژاد به نیویورک منتشر کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

تمام ایرانیان داخل و خارج باید برای نابودی این رژیم توتالیتر خونخوار دست به دست هم دهند، حکومتی که به مراتب از حکومت هیتلر و استالین بدتر است.

-- بابک ، Sep 22, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)