تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

جوایز دولتی از سوی ۱۰۰ شاعر تحریم شد

بیش از ۱۰۰ شاعر با انتشار بیانیه‌ای در اعتراض به حوادث اخیر ایران، جوایز ادبی دولتی را تحریم کردند.

در بیانیه این شعرا از اینکه حرکت مردم ایران به سوی «دموکراسی و صلح» با «ظلم» مواجه شده، اظهار تاسف شده است.

آنها اعلام کرده‌اند که روايت «قساوت‌هايی» که بر آنها و مردم ايران «در اين صحنه می‌رود، هر کدام شعری ناسروده» است.

امضاکنندگان این بیانیه افزوده‌اند که در حوادث پس از انتخابات ایران، آثار بسیاری از شاعران «زیر تیغه سانسور» رفته و برخی از آنها «تهدید و زندانی» شده‌اند.

آنها اعلام کرده‌اند که به نشانه «اعتراض به فضای حاکم بر کشور و همدلی با مردم» از شرکت در مسابقات ادبی دولتی خودداری می‌کنند و اجازه‌ شرکت دادن «خودسرانه‌» آثارشان را در این مسابقات نخواهند داد.

شاعران امضاکننده این بیانیه اعلام کرده‌اند که به نشانه «اعتراض به فضای حاکم بر کشور و همدلی با مردم» از شرکت در مسابقات ادبی دولتی خودداری می‌کنند و اجازه‌ شرکت دادن «خودسرانه‌» آثارشان را در این مسابقات نخواهند داد

این بیانیه را شاعرانی همچون کبوتر ارشدی، شاهرخ تندروصالح، على ثباتى، سپیده جدیرى، شیما کلباسى، علیشاه مولوی، کیوان مهرگان، پرتو نورى‌علاء، و مریم هوله امضا کرده‌اند.

در اعتراض به حوادث رخ داده پس از برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران، بیش از ۱۵۰ کارتونیست، دهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران را تحریم کرده‌اند.

بیش از ۱۳۰ مستندساز ایرانی نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که در سومین دوره جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» شرکت نخواهند کرد.

پیش‌تر ۱۲ کارگردان سینما نیز با انتشار نامه‌‌ای با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی ایران، خواستار پاسخگویی نمایندگان مجلس در برابر سوگندشان شده‌ بودند.

کارگردانان سینما در نامه خود از نمایندگان مجلس پرسیده‌اند: «میان مضمون آن سوگند به خداوند و کتاب الهی با مصائبی که امروز بر مردم توفان‌زده کشورمان می‌رود، چه نسبتی وجود دارد؟»

گروهی از بازیگران سینما و تئاتر هم در چهارم شهریور ماه در نامه‌ای از نمایشنامه‌نویسان خواستند که راوی «صادق» وقایعی باشند که این روز‌ها مقابل چشمانشان است.

حوادث پس از انتخابات ایران که با معرفی محمود احمدی‌نژاد به عنوان «پیروز» آغاز شد، ده‌ها کشته و مجروح برجا گذاشته است. تعداد بسیاری از معترضان به نتیجه انتخابات نیز در بازداشت به سر می‌برند که از سرنوشت بسیاری از آنها اطلاعی در دست نیست.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آفرین برشما شاعران میهندوست.امیدست که بزودی همه مردم دست به تحریم کالاهای وارداتی دولتی و اعتصابات گسترده زده تا ایران را از دست این جنایتکاران نجات دهیم.

-- آتشکده سرخ ، Sep 21, 2009

قابل توجه كساني كه عمله ظلم هستند و چشم بر جوي خون بستند ........

-- محمد گفتمان ، Sep 21, 2009

سلام من هم اگر بپذیرید یکصد و یکمین باشم سال پیش هم بی خبر از همه جا در جشنواره فجر نامم آمد اظهار برایت کردم در روزنامه ها .

-- محمود سنجری(سینا) ، Sep 22, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)