تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

سهمیه بنزین فصل پائیز تغییر نمی‌کند

دولت ایران سهیمه بنزین خودروهای شخصی در فصل پائیز را ۳۰۰ لیتر تعیین کرد که این سهمیه نسبت به گذشته تغییری نداشته است.

ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت، امروز شنبه اعلام کرد که سهمیه بنزین خودروهای شخصی برای فصل پائیز تغییر نکرده است.

این ستاد پیش از این اعلام کرده بود که سهمیه بنزین خودروهای شخصی تنها در مهر ماه ثابت خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد رویانیان رئیس ستاد حمل ونقل و سوخت کشور گفته که این تصمیم با هدف جلوگیری از «افزایش قیمت در خدمات حمل و نقل درون و برون شهری» اتخاذ شده است.


سهمیه بنزین هر خودروی شخصی در ماه ۱۰۰ لیتر است که به قیمت لیتری ۱۰۰ تومان در جایگاه‌های بنزین عرضه می‌شود.

این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد که برخی نمایندگان مجلس در هفته‌های اخیر نسبت به واردات «غیرقانونی» بنزین از سوی دولت انتقاد‌ کرده‌اند.

قانون بودجه سال ۱۳۸۸ دولت را موظف کرده که بنزین تولید داخلی را به قیمت لیتری ۱۰۰ تومان و قیمت بنزین وارداتی را به قیمت ۴۰۰ تومان در هر لیتر تحویل مصرف کننده دهد.

این قانون تصریح کرده که دولت نمی‌تواند برای بنزین وارداتی «یارانه» اختصاص دهد و از هیچ منبع دیگری هم نباید برای واردات بنزین هزینه کند.

این در حالی است که خبرگزاری مهر پیش‌بینی کرده است در صورتی که سهمیه فعلی بنزین خودروها تا پایان سال بدون تغییر باقی بماند، به سه میلیارد دلار اعتبار برای واردات بنزین نیاز خواهد بود

این در حالی است که خبرگزاری مهر پیش‌بینی کرده است در صورتی که سهمیه فعلی بنزین خودروها تا پایان سال بدون تغییر باقی بماند، به سه میلیارد دلار اعتبار برای واردات بنزین نیاز خواهد بود.

ایران با وجود تولید بالای نفت، به خاطر کمبود پالایشگاه، ناچار به واردات مواد پالایش‌شده نفتی از جمله بنزین است. این امر باعث شده تا دولت ناچار به پرداخت یارانه زیاد برای مهار قیمت بنزین شود.

به نظر کارشناسان، طرح سهمیه‌بندی بنزین که از دو سال گذشته اعمال شده، تلاشی در جهت کاهش این واردات و کاهش هزینه‌های دولت است.

مصرف روزانه بنزین در ایران در حدود ۶۷ میلیون لیتر اعلام شده است.

«بنزین ارزان، ترافیک سنگین»
در پیوند با این گزارش، جعفر تشکری هاشمی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پایین بودن قیمت بنزین در ایران را از مهمترین دلایل مشکلات ترافیکی این شهر دانسته است.

آقای تشکری هاشمی گفته که پایین بودن قیمت بنزین، باعث استفاده «بی‌رویه» از وسایل نقلیه شخصی شده و مشکلات ترافیکی ایجاد کرده است.

وی پیشنهاد کرده که یارانه بنزین به خورد‌های شخصی به حمل و نقل عمومی پرداخت شود تا «مشکل ترافیک از طریق تکمیل مترو و توسعه اتوبوسرانی حل شود.»

این مقام شهرداری تهران همچنین «واقعی شدن قیمت سوخت»، «اعمال قانون پارک حاشیه‌ای» و الزام دارندگان خودرو به داشتن فضای پارک» و «وضع قوانین سخت‌گیرانه راهنمایی و رانندگی و اجرای دقیق این مقررات» را از راهکارهای منطقی کردن استفاده از خودروهای شخصی برشمرده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)