تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

شهره آغداشلو برنده جایزه امی شد

شهره آغداشلو، بازیگر ایرانی مقیم آمریکا، برای نقش مکمل سریال کوتاه «خانه صدام» برنده جایزه امی شد.

جوایز سالانه امی، مختص برنامه‌های تلویزیونی در آمریکاست. مراسم این جوایز، توسط آکادمی هنرها و علوم تلویزیونی، عصر یکشنبه در لس آنجلس برگزار شد.

این جوایز که به نوعی اسکار تلویزیونی محسوب می‌شوند، در چند بخش اصلی تهیه کنندگی، کارگردانی، بازیگری و نویسندگی به همراه سایر رشته‌ها از جمله موسیقی، نورپردازی، گریم و تدوین اهدا می‌شود.

هنرپیشه استرالیایی، تونی کولت، جایزه نقش اول زن در یک سریال کمدی به نام «ایالات متحده تارا» را از آن خود کرد و الک بالدوین، برنده جایزه بهترین هنرپیشه مرد برای بازی در سریال کمدی «۳۰ راک» که درباره یک شوی تلویزیونی بود، شد.

جایزه بهترین سریال کوتاه را «لیتل دوریت» محصول بی‌بی‌سی از آن خود کرد. سریال «لیتل دوریت» چند جایزه در رشته‌های دیگر از جمله کارگردانی، فیلمبرداری و لباس را نیز از آن خود کرد.


شهره آغداشلو پس از دریافت جایزه امی(AFP)

آغداشلو که با دستبند سبز به نشانه همبستگی با مردم ایران در این مراسم حاضر شده بود، در سخنان کوتاهی از اینکه پس از سالها به این جایزه دست یافته است، ابراز خوشبختی کرد.

شهره آغداشلو، در سال ۲۰۰۴، برای بازی در فیلم «خانه‌ای از شن و مه» نامزد جایزه اسکار شده بود.

آغداشلو در دهه ۵۰ خورشیدی، کار سینمایی و تلویزیونی خود را آغاز کرد و با بازی در فیلم‌هایی چون «گزارش» ساخته عباس کیارستمی و «سوته دلان» ساخته علی حاتمی به شهرت و اعتبار دست یافت.

پس از استقرار جمهوری‌ اسلامی، آغداشلو به بریتانیا رفت و در آنجا به ادامه تحصیل در رشته روابط بین‌الملل پرداخت. پس از مهاجرت به آمریکا و استقرار در لس‌آنجلس، وی فرصت یافت تا در نمایش‌های بسیاری که اغلب مخاطبانش جامعه ایرانیان ساکن این شهر بودند، بازی کند.

سرانجام در اوایل دهه ۹۰ وی راهش را به هالیوود با ایفای نقش‌های فرعی در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف باز کرد، اما با فیلم «خانه‌ای از شن و مه» که در آن نقش مکمل را ایفاء می‌کرد، شناخته و مشهور شد.

وی از آن پس نیز به بازی در چندین سریال مشهور از جمله «۲۴» پرداخت، وی همچنین از آن پس در چند فیلم دیگر نیز بازی کرده است، از جمله فیلم «سنگسار ثریا» که به ماجرای واقعی سنگسار یک زن در روستایی در ایران می‌پردازد، سه هفته دیگر اکران خواهد شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

امشب گزارش تلویزیونی مراسم رو (البته بصورت شطرنجی) از اخبار 20:30 شبکه 2 صدا و سیمای حکومت کودتا (با عنوان جایزه ای دیگر برای سبزهای آمریکائی هنرمندنما) همانند گزارش جشنواره فیلم ونیز خواهیم دید.

-- آرش ، Sep 21, 2009

به نظر می رسد خانم آغداشلو روی مشکل حافظه ی مردم ایران و عدم پوشش خبری مناسب حساب کرده اند و امیدوارند این دستبند سبز سرپوشی بر مصاحبه شان با خبرگزاری فاکس بلافاصله پس از آغاز جنبش باشد که در ان اصالت و استقلال جنبش جوانان ایران و شبهه ی تقلب در انتخابات را زیر سوال بردند. ایشان همیشه هنرپیشه خوبی بوده اند.

-- آژند اندازه گر ، Sep 22, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)