تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«سوءتعبیر عواطف» زمینه احتمالی بزهکاری

نتایج یک تحقیق تازه در ژاپن حاکی است که نوجوانان بزهکار ممکن است به دلیل «ناتوانی از درک حالات چهره دیگران»، دست به پرخاشجویی بزنند.

به گزارش ساینس‌دیلی، نتایج این تحقیق که در شماره اخیر فصلنامه روانپزشکی و بهداشت روانی کودکان و نوجوانان منتشر شده است، نشان می‌دهد که بزهکاران نوجوان در تشخیص علائم مربوط به بیزاری، ناراحتی، پریشانی و عصبانیت دیگران دچار مشکل هستند و آنها را به عصبانیت تعبیر می‌کنند.


بزهکاری و پرخاشگری در نوجوانان به یکی از مسائل حاد جوامع مختلف بدل شده است

در این تحقیق که در دو دانشگاه ژاپنی صورت گرفته است، به ۲۴ نوجوان پسر بزهکار، تصاویری از حالات مختلف چهره افراد نشان داده شد که حاوی شش حالت اصلی چهره در هنگام بروز عواطف بود. نتایج نشان داد که این نوجوانان بزهکار در مقایسه با نوجوانان عادی، بیشتر دچار سوءتعبیر از حالات چهره هستند و اغلب بیزاری را به عصبانیت تعبیر می‌کنند.

پژوهشگران می‌گویند درک نادرست از حالات چهره سایرین، می‌تواند منجر به بروز واکنشی شدیدتر وغیر قابل انتظار از سوی این گروه از نوجوانان شود که به رفتاری خصمانه بینجامد.

این پژوهش ممکن است در درک و شناخت زمینه‌های رفتارهای ضداجتماعی، پرخاشگری و بزهکاری در نوجوانان موثر باشد.

روانشناسان می‌گویند درک و واکنش مناسب به حالات چهره دیگران، یکی از ویژگی‌های بنیادین انسان‌ها است که در زندگی اجتماعی نقشی کلیدی دارد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)