تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

هشدار نسبت به «عواقب انقلاب فرهنگی»

گروهی از استادان و مدیران دانشگاه‌های جهان می‌گویند که نگران «وضعیت وخیم» دانشگاه‌های ایران هستند.

به گفته آنها شواهد نشان می‌دهد که مقام‌های جمهوری اسلامی در تدارک «سرکوب گسترده» دانشگاهیان ایران هستند.

در اطلاعیه این استادان دانشگاه‌های جهان که در برخی وب‌سایت‌ها منتشر شده است، آمده که مقام‌های ایران قصد دارند آزادی‌های آکادمیک را بیشتر از گذشته «زیر پا» گذارند.

یرواند آبراهامیان، ژانت آفاری، هاله افشار، رامین جهانبگلو، احمد کریمی حکاک، مهرزاد بروجردی، فرزانه میلانی، کوین ب. اندرسون و هارون برمن از امضاکنندگان این بیانیه هستند.


در این اطلاعیه هشدار داده شده که استادان و دانشجویان «در خطر جدی» هستند و «وحشت»، دانشگاه‌های ایران را فراگرفته است.

متن کامل اطلاعیه را بخوانید

در جریان ناآرامی‌های انتخاباتی در ایران، گروهی از لباس شخصی‌ها به همراه پلیس به کوی دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی اصفهان حمله کردند که بر اثر آن، گروهی از دانشجویان زخمی و بازداشت شدند.

محمد ملکی اولین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب اسلامی ایران نیز چندی پیش از سوی ماموران امنیتی بازداشت و زندانی شده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز در اظهاراتی نسبت به محتوای دروس علوم انسانی ارائه شده در دانشگاه‌های ایران اعتراض کرده و خواستار بازنگری در آنها شده است.

آقای خامنه‌ای با ابراز نگرانی از تحصیل بیش از دو میلیون نفر در رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه‌ها گفته که آموزش این علوم «منجر به ترویج شکاکیت و تردید در مبانى دینى و اعتقادى» می‌شود.

استادان دانشگاه جهان از این اقدام مقام‌های ایران به عنوان «انقلاب فرهنگی جدید» یاد کرده و هشدار داده‌اند که وقوع آن «عواقب فاجعه‌باری» به همراه خواهد داشت

یک هفته پس از اظهارات آقای خامنه‌ای بود که اعلام شد، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مسئول بازنگری در رشته‌های علوم انسانی شده است.

این ماموریت از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به این پژوهشگاه داده شده است.

استادان دانشگاه جهان از این اقدام مقام‌های ایران به عنوان «انقلاب فرهنگی جدید» یاد کرده و هشدار داده‌اند که وقوع آن «عواقب فاجعه‌باری» به همراه خواهد داشت.

آنها در اطلاعیه خود آورده‌اند که چنین اقدامی به «اخراج» هزاران استاد و دانشجو که مخالف سیاست‌های «سرکوب‌گرانه» جمهوری اسلامی هستند، منجر خواهد شد.

«تهی» شدن دانشگاه‌های ایران از استاندارد‌های آکادمیک و فعالیت‌های علمی، از دیگر عواقب وقوع «انقلاب فرهنگی جدید» است که استادان دانشگاه‌های جهان نسبت به آن هشدار داده‌اند.

در بخش دیگری از این اطلاعیه، نسبت به بازبینی دروس علوم انسانی تحت نظر «روحانیون» و تحت فشار قرار گرفتن دانشکده‌ها برای صدور «مدارک قلابی» برای «اشخاص بی‌صلاحیت وابسته به مقام‌های با نفوذ» ابراز نگرانی شده است.

این استادان در اطلاعیه خود، دخالت‌های سیاسی در امور «آکادمیک» را محکوم کرده و خواستار توقف «تعرض» به حریم‌ها دانشگاه‌ها در ایران بدون هیچ قید و شرطی شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

گروهی از استادان و مدیران دانشگاه‌های جهان می‌گویند که نگران «وضعیت وخیم» دانشگاه‌های ایران هستند. باید به این استادان و مدیران عزیز، یاد آوری کرد، همه چیز در ایران در «وضعیت وخیمی» قرار دارد. تا زمانیکه این نظام فاسد قبیله ای اسلامی، در ایران بر سر کار است، وضعیت به سرعت وخیم تر خواهد شد. این ... ها .... باید از قدرت کنار گذاشته شوند، تا آزادی به کشور ایران باز گردد.
....

-- Komite Vaziat Vakhim Nezam Eslami ، Sep 19, 2009

با سلام

بنده خودم یک معلم هستم. بعضی اوقات میشنوم و میبینم که معلمی از دست بچه ها و رفتارهایشان بسیار عصبانی و دلخوراست. البته خودم هم از این حالت و احساس مستسنا نیستم و گاه عصبانی میشوم. در واقع کارکردن با جواهنهای ١٣-١٨ ساله کار سختی است. در چنین مواقعی یادگرفته ام دو نکته را به خودم یادآوری کنم. اول اینکه همه ما معلم ها برای آموزش جوانها استندام شده ایم و دیگر اینکه یک روز مدرسه را بدون بچه ها در ذهنم تصور میکنم و فورا متوجه میشوم که مجیط آموزشی/مدرسه فقط به ساختمانش نیست بلکه قسمت اصلی آن دانشجویان و استادان و معلم ها هستند که هر روز با جهل و خرافه و استنباطها نابجا رودررو هستند و بر آن پیروز هم میشوند.

بعد از این مقدمه میخواهم پیشنهاد کنم که دانشجویان و اساتید دانشگاه های ایران برای مدت یک هفته دانشگاه را به طور کامل تخلیه کنند و به دست بسیجی های رهبر دهند تا خودشان ببیند کشور بدون دانشگاه تا چه اندازه بی روح است و بی مزه.
احتراما

الف. الفبا

-- alef alefba ، Sep 19, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)