تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ناتو: روسیه به ایران فشار بیاورد

ناتو از روسیه خواست برای اعمال فشارهای دیپلماتیک بیشتر علیه ایران به منظور جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای، با دیگر قدرت‌های جهانی همراه شود.

این درخواست اندرسن فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو، پیش از آغاز مذاکرات اکتبر میان ایران و گروه ۱+۵ مطرح می‌شود.

به نوشته رویترز، راسموسن از روسیه خواسته است که در این زمینه به این گروه کمک کند.

دیمیتری مدودف رئیس جمهوری روسیه در روزهای گذشته اعلام کرده بود که گزینه احتمال افزایش تحریم‌ها علیه ایران، کماکان به قوت خود باقی است و حذف نشده است.

راسموسن امروز شنبه در یک سخنرانی در بروکسل گفت: «آنچه من انتظار دارم این است که روسیه به تلاش‌های ما برای اعمال بیشترین فشار سیاسی و دیپلماتیک به ایران برای وادار کردن تهران به توقف جاه‌ طلبی‌های هسته‌ای بپیوندد.»

وی افزود که بسیاری از متخصصان بین‌المللی بر این باورند که ادامه روند فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی و هسته‌ای شدن ایران، همسایگان این کشورها را هم به پیروی از آنها ترغیب می‌کند.


اندرسن فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو(رویترز)

دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی ادامه داد که در این صورت، منافع ناتو و روسیه نیز آسیب می‌بینند.

وی در عین حال پیشنهاد داد که روسیه در طرح سپر دفاع موشکی آمریکا مشارکت کند.

آمریکا به تازگی تصمیم به لغو استقرار این سامانه دفاعی در اروپای شرقی گرفته است که مدت‌ها بود میان مسکو و واشینگتن تنش‌هایی ایجاد کرده بود.

مقام‌های جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده‌اند که بدنبال اهداف صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای هستند و هرگز از حق خود در دستیابی به این فناوری نمی‌گذرند.

پس از ارائه بسته پیشنهادی ایران به غرب و تعیین زمان مذاکرات میان تهرن و گروه ۱+۵ درخواست‌ها و هشدارهای بین‌المللی بسیاری برای مشارکت ایران در مذاکرات هسته‌ای در جریان گفتگوها با غرب مطرح شده است.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا شب گذشته ایران را تهدید کرد در صورت خودداری از پاسخ به نگرانی‌های غرب در خصوص پرونده هسته‌ای‌اش، با افزایش تحریم‌ها روبرو خواهد شد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)