تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

آژانس: مدرکی علیه ایران نداریم

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ادعای در اختیار داشتن مدرکی دال بر فعالیت هسته‌ای-نظامی مخفیانه ایران را رد کرد.

آسوشیتدپرس شب گذشته نوشت که آژانس مدرکی در اختیار دارد که نشان می‌دهد ایران علاوه بر در اختیار داشتن امکانات ساخت بمب اتم، در حال توسعه فناوری موشکی خود نیز هست.

این خبرگزاری افزوده بود که مقام‌های ایران بدنبال نصب کلاهک اتمی بر موشک‌های خود هستند. این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با صدور بیانیه‌ای این گزارش را تکذیب کرده‌است.

در بیانیه آژانس آمده‌است: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ مدرکی مبنی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران به منظور ساخت بمب هسته‌ای در اختیار ندارد.»

محمد البرادعی مدیر کل آژانس، پیش‌تر نیز به چنین گزاش‌هایی که از سوی مقام‌های اسرائیلی مطرح و وی را به پنهان کردن اسناد فعالیت‌های هسته‌ای مخفیانه ایران متهم کرده بود، واکنش نشان داده بود. وی این اظهارات را «بی‌پایه و اساس» دانسته بود.

در بیانیه آژانس آمده‌است: «با احترام به گزارش منتشر شده در رسانه‌ها، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تکرار می‌کند که هیچ مدرکی مبنی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران به منظور ساخت بمب هسته‌ای در اختیار ندارد.»

بر اساس این بیانیه، همه اسناد و اطلاعات بررسی شده از سوی آژانس، به وسیه محمد البرادعی در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام قرار گرفته‌است.

پیش از این نیز ایالات متحده آمریکا گفته بود که ایران به دستیابی به توانایی ساخت بمب اتمی بسیار نزدیک است.

گلن دیویس نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود با توجه به ذخیره کافی اورانیوم غنی‌شده با غلظت پائین، ایران در حال حاضر یا به شدت به ساخت یک سلاح هسته‌ای نزدیک است و یا در مسیر دستیابی به این توانایی خطرناک و بی‌ثبات کننده قرار دارد.

این در حالی است که رئیس اداره امنیت ملی آمریکا به تازگی اعلام کرد که ایران به لحاظ فنی تا پیش از سال ۲۰۱۳ قادر به تولید سلاح هسته‌ای نیست.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

البرادعی هم همان مدارکی را میخواهد که لاریجانی از کروبی برای اثبات تجاوز .اگر آخوند ریگی به کفش نداشت چرا 18 سال اورانیوم بازی را به آژانس کزارش نداد. در حالیکه قرارداد های الزام آور را امضا کرده بود .داستان توجیه دروغ یا تقیه را فراموش نکنیم .

-- بهنام ، Sep 19, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)