تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
کانون مدافعان حقوق بشر خواستار شد:

«تلاش ملی برای سامان‌دهی خشونت‌زدایی»

کانون مدافعان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای خواستار سامان دادن به «حرکت ملی خشونت‌زدایی» شد.

این سازمان مدافع حقوق بشر از همه روشنفکران و نهادهای مدنی، صنفی و حقوق بشری و احزاب و گروه‌های سیاسی، اجتماعی و اصحاب قلم خواسته ‌است برای «خشونت‌زدایی» در جامعه، از تمام امکانات مادی و معنوی خود بهره گیرند.

کانون مدافعان حقوق بشر در عین حال از گروه‌ها و سازمان‌های یادشده خواسته است که به نقد هر نوع رفتار و کلام خشونت‌آمیز بپردازند و مانع گرفتار آمدن جامعه در دام خشونت شوند.


این بیانیه همچنین از «بزرگان و مسئولان امر» درخواست کرده ‌است ضمن پرداختن به ریشه‌های خشونت و مقابله با آن، با پرهیز از هرگونه «تبعیض و جانبداری یک‌سویه و به کارگیری کلام تند و خشن»، مانع حذف جریانات و گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی، مذهبی و اجتماعی با سلایق و دیدگاه‌های مختلف شوند.

کانون مدافعان حقوق بشر همچنین نسبت به قطع شریان‌های حیاتی جریان‌های سیاسی، اجتماعی، صنفی و مدنی هشدار داده ‌است.

در سه ماه گذشته، اعتراضات گسترده معترضین به نتایج انتخابات ریاست جمهوری با خشونت، سرکوب شده ‌است. در جریان این ناآرامی‌ها هزاران نفر از معترضان دستگیر و ده‌ها نفر کشته و زخمی شده‌اند. اعضای بسیاری از نهادهای مدنی و سیاسی در زمره بازداشت‌شدگان هستند.

کانون مدافعان حقوق بشر از مسئولان امر درخواست کرده است مانع حذف جریانات و شخصیت‌های سیاسی، مذهبی و اجتماعی با سلایق و دیدگاه‌های مختلف شوند

کانون مدافعان حقوق بشر با اظهار تاسف از «بروز پدیده خشونت در ابعاد مختلف و اشکال کهنه و جدید آن»، نسبت به تداوم این خشونت‌ها در ایران ابراز نگرانی کرده ‌است.

در این بیانیه که خطاب به مردم ایران، فارغ از هر «ایده، مرام و تفکر و در هر جایگاه و مقام و در هر گروه و نهادی» صادر شده، آمده ‌است: «خشونت عریان، زندان، ترویج قانون‌گریزی، استفاده ابزاری از تریبون‌های عبادی-مذهبی برای ترویج خشونت و تهدید مخالفان، بی‌اعتنایی به خواست مخالفان و منتقدان، جامعه را مورد تهدید جدی قرار داده ‌است.»

در هفته‌های گذشته گزارش‌هایی مبنی بر شکنجه و تجاوز به بازداشت‌شدگان منتشر شده‌ است. شماری از ائمه جمعه و مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی، منتشر کنندگان این گزارش‌ها را تهدید به محاکمه و بازداشت کرده‌اند.

از دیدگاه صادر کنندگان این بیانیه، «افزایش فشارها و تهدیدها این امکان را تقویت می‌کند که مردم در بی‌تفاوتی پناه گرفته و به مقاومت منفعل روی آورند.»

«خشونت عریان، زندان، ترویج قانون‌گریزی، استفاده ابزاری از تریبون‌های عبادی-مذهبی برای ترویج خشونت و تهدید مخالفان، بی‌اعتنایی به خواست مخالفان و منتقدان، جامعه را مورد تهدید جدی قرار داده ‌است»

این سازمان مدافع حقوق بشر هشدار داده ‌است: «شرایط امنیتی و خشونت و ارعاب در جامعه، به نفع هیچ فرد و جریانی نیست و باید با تدبیر و عقلانیت، فضای اعتماد، محبت و مهرورزی را به جامعه بازگرداند.»

امضا کنندگان این بیانیه با اعلام این که «راه کاهش رنج‌های ناشی از حوادث اخیر توسل به قانون» است، آورده‌اند: «هنوز می‌توان با پذیرش حق قانونی مخالفان، فضای امنیتی را به فضای محبت تبدیل کرد و مردم نیز با پرهیز از افتادن در دام خشونت‌طلبان و پرهیز از هر نوع خشونت، بر مطالبات به حق و قانونی خود پای فشارند.»

کانون مدافعان حقوق بشر سال ۱۳۸۱ از سوی تعدادی از وکلای دادگستری تشکیل شده و فعالیت خود را بر سه محور دفاع از زندانیان سیاسی ـ عقیدتی، اعلام موضع و نظر نسبت به موارد بارز نقض حقوق بشر و حمایت از خانواده فعالان سیاسی زندانی، در چارچوب قوانین ایران اعلام کرده‌است.

چندی پیش، دفتر این کانون از سوی مقامات قضایی پلمب و تعدادی از اعضای آن در جریان اعتراضات اخیر دستگیر شدند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مطرح کردن این موضوع از اساس دور باطل را دارد. زیرا اقلیتی همه ابزار سرکوب را در دست دارد و مردم بی سلاح را سرکوب می کند. عنوان کردن این موضوع به معنای این است که حالا که خشونت فضای جامعه را گرفته پس مردم بیایند و جبهه ضد خشونت درست ایجاد کنند در حالی که مردم این تشکل را سالیان سال درست از زمان تشکیل این حکومت مخالفان سر سخت خشونت بوده اند.

-- ترانه ، Sep 17, 2009

هیچ چیزدردهای جانگدازمردمرادوانمیکندجزاینکه بآنهاگفته
شودبایدخودشان باهم ودست دردست هم دشمننان خود
رابزمین بزنندبقیه اش همه فقط حرف است وبادهوا.

-- ایراندخت آریا ، Sep 17, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)