تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

گفتگوی اوباما و سارکوزی درباره ایران

باراک اوباما و نیکولای سارکوزی روسای جموری آمریکا و فرانسه درباره شیوه‌های وادار کردن ایران به پذیرفتن همکاری با سازمان ملل در جریان مذاکرات با غرب با یکدیگر گفتگو کردند.

کاخ سفید این خبر را پس از گفتگوی تلفنی این دو رئیس جمهوری منتشر کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، اوباما و سارکوزی درباره وضعیت تلاش‌های دیپلماتیک برای وادار کردن ایران به انجام تعهدات بین‌المللی خود در خصوص برنامه هسته‌ای‌اش با یکدیگر صحبت کردند.

قرار است اول اکتبر مقام‌های آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان با سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران مذاکره کنند.

با وجودی که ایران اعلام کرده است که درباره پرونده هسته‌ای خود با غرب مذاکره نمی‌کند، اما هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده شب گذشته گفت که غرب در مذاکرات با جمهوری اسلامی، مسئله هسته‌ای را مطرح خواهد کرد و این چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت.


AP

سارکوزی و اوباما در این گفتگوی تلفنی ۳۰ دقیقه‌ای همچنین درباره آغاز دوباره مذاکرات صلح خاورمیانه، ادامه همکاری‌ها با متحدان اصلی و کلیدی در منطقه، مسائل مالی و بانکی و اجلاس آینده گروه ۲۰ با یکدیگر گفتگو کردند.

نیکولای سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه در دیدار با نمایندگان حزب خود در پارلمان این کشور اعلام کرده است که بر اساس گزارش‌های سازمان‌های اطلاعاتی-امنیتی فرانسه، تهران مشغول کار بر روی یک برنامه هسته‌ای-نظامی مخفی است.

اداره اطلاعات ملی آمریکا نیز در گزارش سالانه خود، ایران را در کنار کره شمالی، روسیه و چین، به عنوان کشورهایی که توانایی به مخاطره افکندن منافع ایالات متحده را دارند، قرار داده است.

تهدید منافع آمریکا در خاورمیانه و خارج از آن از طریق حمایت از گروه‌های شورشی و تروریستی و نیز فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای از سوی ایران، از دیگر بخش‌های این گزارش است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)