تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«سه قاعده کلیدی»
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «مذاکره برای مذاکره» به ارائه پیشنهادهایی در خصوص مذاکره میان ایران و غرب پرداخته است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «مقاومت جمهوری اسلامی ایران در مسئله هسته‌ای و نیاز فزاینده آمریکا به نقش ایران در حل و فصل مسائل خاورمیانه، اوباما را مجبور کرد تا با صرف نظر از بحث فناوری اتمی ایران، مذاکره مستقیم را بپذیرد.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه افزوده است: «باید توجه داشته باشیم که موضوعات مورد مذاکره بنا بر آنچه ایران پیشنهاد کرده، چیزی غیر از پرونده هسته‌ای کشورمان است. البته ۱+۵ سعی خواهد کرد تا پای بحث هسته‌ای ایران را به میان کشد. رعایت سه قاعده کلیدی عزت، مصلحت و حکمت، نباید در قبول و یا چگونگی اجرای مذاکرات مغفول واقع شود.»

به نوشته روزنامه کیهان، «آمریکا برای ما یک دشمن فعال است. اگر قرار بر مذاکره است، مذاکره با دشمن فعال باید در هوشیاری کامل صورت پذیرد و با توجه به استراتژی دشمن این مسئله را به گونه‌ای هدایت و کنترل کنیم که اسیر دام آن نشویم. یادمان باشد در دکترین انقلاب اسلامی، آمریکا هنوز یک شیطان بزرگ است.»

متن کامل سرمقاله

«فریادی مشترک»
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «روز قدس روز تجلی وحدت اسلامی» به معرفت شناسی روز قدس پرداخته است.

سرمقاله نویس جمهوری اسلامی نوشته است: «فریاد و خشم و خروش ما علیه اشغالگران شرور در مقطع کنونی یک ضرورت عینی است و نشان می‌دهد که ملت‌ها برای نمایش اقتدار خود هیچ فرصتی را از دست نخواهند داد. در صحنه داخلی این پدیده برای ما بمنزله اثبات اراده ملتی است که آزادی قدس شریف را در سرلوحه سیاست خارجی خود قرار داده و اراده خود را هر ساله با راهپیمایی پرشکوه روز جهانی قدس متجلی ساخته است.»

به نوشته این روزنامه، «روز قدس روز وحدت دنیای اسلام است و به طریق اولی بایستی نمود عینی وحدت در ایران اسلامی باشد. طبعا آحاد مردم با هر عقیده و اندیشه‌ای که به صحنه آمده‌اند، بایستی فریادی مشترک علیه اشغالگران سر دهند.»

جمهوری اسلامی در ادامه افزوده است: «روز قدس تا لحظه‌ای که آزادی قدس شریف را شاهد باشیم هر ساله یادآور اقتدار و یکپارچگی دنیای اسلام در راه تحقق این آرمان اسلامی است و ملت ایران بعنوان پیشتاز دنیای اسلام در این راه پرفراز و نشیب لازم است پیشاپیش دیگران پرچمداری نهضت آزادی فلسطین را همچنان برعهده داشته باشد.»

متن کامل سرمقاله

«آزادی مطلق»
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «راست گفت مدعی آزادی مطلق!» به برخورد دوگانه دولت با آزادی موافقان و مخالفانش واکنش نشان داده است.

سرمقاله نویس آفتاب یزد نوشته است: «در فضای آزادی مطلق، رئیس دولت حق دارد هرکس را که مایل است به عنوان همکار خود انتخاب کند، اما هیچ کس حق ندارد به مخالفت با انتخاب او بپردازد؛ فرقی هم نمی‌کند که مخالف کیست. آزادی مطلق رئیس دولت برای انتخاب معاون اول خود، توسط هر کس که خدشه‌دار شود خبرگزاری مزدبگیر دولت حق دارد انکار آزادی مطلق رئیس خود را خلاف عقل و قانون بنامد.»

به نوشته این روزنامه، «آزادی مطلق برای مدعیان آزادی مطلق در حدی است که حق دارند علیه مجلس، قوه قضائیه، منتقدان دولت و حتی میلیون‌ها ایرانی معترض به نتیجه انتخابات، هرچه بگویند و بنویسند و اگر هم کسی این آزادی مطلق را به رسمیت نشناسد ادب پیشگان دولتی به خود اجازه می‌دهند روزنامه او را عرعر نامه بنامند.»

آفتاب یزد در ادامه افزوده است: «در فضای آزادی مطلق، خبرگزاری دولت حق دارد نوه فاضل امام که مراتب فضل او از سخنانش پیداست را توسط فردی کم سواد زیر سوال ببرد، اما هیچ کس حق ندارد از مدرک جعلی وزیر سخن بگوید و او را که بهترین نشانه کم سوادی او عدم تشخیص مدرک اصلی از جعلی است، مورد شماتت قرار دهد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «۱۹۶ میلیارد دلار را از کجا به دست بیاوریم؟»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «قراردادگرایی هدیه اسلام به بشریت»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «نغمه آزادی قدس در وادی ایمن»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «تعامل نسل سومی‌ها و نسل اولی‌ها»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)