تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

آمریکا: ایران آماده مذاکره هسته‌ای باشد

ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که ایران باید آماده مذاکره درباره فعالیت‌های هسته‌ای-نظامی «غیرمجاز» خود در جریان گفتگوها با غرب باشد.

این مذاکرات از ماه آینده میلادی میان ایران و گروه ۱+۵ از سرگرفته می‌شود و به گفته خاویر سولانا رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به احتمال زیاد در ترکیه برگزار خواهد شد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، رابرت گیبس سخنگوی کاخ سفید امروز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که دستور جلسه ایران را نمی‌داند، اما در دستور جلسه ما، نگرانی‌های جهانی در خصوص فعالیت‌های «هسته‌ای-نظامی غیرمجاز» ایران وجود دارد.

آقای گیبس افزوده که مسئله هسته‌ای ایران، یکی از بخش‌های مذاکره خواهد بود و نارضایتی تهران در این خصوص، تائیدی بر نگرانی‌های جامعه بین‌المللی است.

ایان کلی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفته است که اعضای گروه ۱+۵ بر ترغیب ایران به شفاف‌سازی بیشتر در خصوص برنامه هسته‌ای‌اش اتفاق نظر دارند.


رابرت گیبس(AFP)

قرار است ویلیام برنز معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا به نمایندگی از سوی این کشور در مذاکرات ایران وغرب شرکت کند.

برنز پیش‌تر، یک بار به عنوان عضو ناظر در مذاکرات میان ایران و غرب شرکت کرده بود، اما این بار به طور رسمی و فعال در این گفتگوها شرکت خواهد داشت.

ایان کلی تاکید کرده است که در این گفتگوها به صورت رو در رو برای ایران مشخص خواهد شد که تنها دو گزینه انزوا و یا بازگشت به جامعه بین‌المللی را پیش رو دارد.

یوکیو آمانو مدیر کل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز از ایران خواسته است که برای رفع مناقشه اتمی‌اش، همکاری بیشتری از خود نشان دهد.

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده‌اند که درباره برنامه هسته‌ای خود با غرب مذاکره نمی‌کنند، اعضای ۱+۵ ضمن پذیرفتن پیشنهاد مذاکره ایران که در بسته پیشنهادی این کشور مطرح شده بود، می‌گویند که آنها مسئله هسته‌ای تهران را در جریان گفتگوها طرح خواهند کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

معلوم نیست وقتی‌ جمهوری اسلامی میگوید در مورد غنی سازی اتمی‌ با گروه ۵+۱ مذاکره نمیکند و مسلما در مورد نقض حقوق بشر هم صحبت نخواهد کرد پس برای چه مساله یی قرار است مذاکره شود؟ آیا ۴-۵ سال مذاکرات بی‌ نتیجه که هدف آن فقط خریدن وقت بوده تا به غنی سازی اورانیوم ادامه دهند و تمام فرصتهای داده شده و ضرب الا جلها تا کنون کارساز نبوده است آیا این بار معجزه یی روی خواهد داد؟ اخیرا هم درست یک روز قبل از روزیکه قرار بود در باره تحریمها در نشست فرانکفورت تصمیماتی گرفته شود جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد حاضر به مذاکره است که باعث شد در این باره تصمیمی گرفته نشود ، و حالا هم تاریخ مذاکرات را به بعد از ماه سپتامر موکول کرده اند، تا در نششتهای سازمان ملل در نیو یورک و ج-۲۰ در اروپا(هر دو در اواخر سپتامبر) در باره تحریمها تصمیم‌گیری نشود. باز هم فرصتی دیگر برای خریدن وقت و احیانا رسیدن به هدف!!

-- ایرانی‌ ، Sep 15, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)