تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

بررسی بسته پیشنهادی ایران از سوی ۱+۵

روسیه می‌گوید که پیشنهاد جدید هسته‌ای ایران «نیازمند ارزیابی کارشناسی» است و روسیه هم‌اینک در حال بررسی پیشنهاد ایران است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آندری نِستِرِنکو، سخنگوی وزارت خارجه روسیه این مطلب را امروز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت.

ایران روز گذشته بسته پیشنهادی جدیدی در مورد مذاکره هسته‌ای به سفیران کشورهای عضو گروه ۱+۵ داد و از این کشورها خواست تا تهران را از دیدگاه‌های خود در این باره آگاه کنند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز در این پیوند افزود: «در این بسته، استدلال‌های بسیاری آمده‌است که نیاز به ارزیابی توسط متخصصان دارد.»

چین نیز امروز خبر داد که بسته جدید پیشنهادی ایران را در دست مطالعه دارد و از تمامی طرف‌ها خواست تا برای حل و فصل مسئله، بر کوشش‌های خود بیفزایند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژیانگ یو، سخنگوی وزارت خارجه چین، در این خصوص گفت:
«بسته ایران تازه به دست ما رسیده و در حال مطالعه آن هستیم. ما معتقدیم تحت شرایط کنونی، طرف‌های درگیر باید بر کوشش‌های دیپلماتیک خود بیفزایند و گفت‌وگوها را هرچه سریع‌تر از سر بگیرند تا چاره‌ای جامع، درازمدت و مناسب برای مسئله یافت شود.»

ایان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز روز گذشته از «بررسی دقیق» این بسته پیشنهادی از سوی ایالات متحده و «تبادل نظر» میان آمریکا و دیگر اعضای ۱+۵ در این خصوص، خبر داد.

سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز ابراز امیدواری کرد که پیشنهادهای ایران سازنده باشد.
وی در این باره گفت: «امیدواریم که در این بسته، پاسخی جدی، واقعی و سازنده در واکنش به پیشنهاد گروه ۱+۵ وجود داشته‌باشد.»

بسته جدید ایران روز چهارشنبه به سفیران روسیه، چین، سوئیس (به عنوان حافظ منافع آمریکا)، آلمان، فرانسه و کاردار بریتانیا تحویل داده‌شد. ایران هم‌زمان با تحویل بسته پیشنهادی خود، اعلام کرد که سیاست تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای را اجرا نخواهد کرد.
محمود احمدی‌نژاد نیز همواره تأکید کرده‌است که پرونده هسته‌ای ایران را «مختومه» می‌داند. آقای احمدی‌نژاد روز دوشنبه در مورد این بسته جدید گفت که در آن پیشنهادهایی برای حل «چالش‌های جهانی» ارائه شده‌است.

جزئیات دقیقی از مفاد این بسته منتشر نشده است، اما علی‌اکبر سلطانیه سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به نقل از محمود احمدی‌نژاد گفت که ایران آماده است درباره «استفاده همه کشور‌ها از انرژی پاک هسته‌ای و مدیریت کارآمد به منظور عدم اشاعه و خلع سلاح هسته‌ای جهانی مذاکره کند».

برنامه هسته‌ای ایران همواره موجبات نگرانی قدرت‌های غربی را فراهم آورده‌است. این قدرت‌ها نسبت به ماهیت کاملاً غیر نظامی این برنامه مشکوک هستند. ایران این تردیدها را «بی‌پایه» می‌داند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
سلطانیه: ایران تعلیق را نمی‌پذیرد
ابراز نگرانی آمریکا از توان هسته‌ای ایران

نظرهای خوانندگان

بسته پیشنهادی اسلامی را در واقع
چین و روسیه نوشتند . اما ایشان
دوباره انرا مطالعه میفرمایند !!!!!

-- ahmad ، Sep 10, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)