تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تغییر ساعت رسمی ایران از پایان شهریور

ساعت رسمى ایران از ساعت ۲۴ روز سی‌ام شهریور یک ساعت به عقب کشیده می‌شود.

بر اساس قانون تغییر ساعت رسمی جمهوری اسلامی ایران، مصوب ۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی، ساعت رسمی کشور در ساعت ۲۴ دوشنبه سی‌ام شهریور یک ساعت به عقب برمی‌گردد.

بر اساس ماده واحده این قانون، ساعت رسمی کشور هر سال در ساعت ۲۴ روز اول فروردین یک ساعت به جلو کشیده می‌شود و در ساعت ۲۴ روز سی‌ام شهریور به حال سابق برگردانده می‌شود.

تغییر ساعت رسمی کشور از زمان ریاست‌جمهوری هاشمی رفسنجانی تا پایان سال ۸۳ به مدت ۱۵ سال اجرا می‌شد.

اما پس از ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، وی در بیست‌وهشتم اسفند ۱۳۸۴، تغییر ساعت رسمی کشور را «فاقد کارشناسی و بررسی‌های دقیق برای تایید کاهش مصرف برق» و تنها دلیل برای «سردرگمی در بخش‌های زیادی از جامعه به دلیل تغییر ساعت» دانست و این موضوع را به بحث و چالشی میان دولت و مجلس تبدیل کرد.

اما زمانی که در آخرین جلسه هیأت دولت در سال ۸۴، تغییر ساعت رسمی کشور تصویب نشد، برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان به این موضوع واکنش نشان دادند و چون این تصمیم را مغایر اصول کارشناسی می‌دانستند، خواهان تجدیدنظر در آن شدند.

احمدی‌نژاد در آغاز دولت نهم از اجرای قانون تغییر ساعت رسمی کشور در شش ماهه اول سال سر باز زد و این موضوع را به بحث و چالشی میان دولت و مجلس تبدیل کرد

سازمان بازرسی کل کشور نیز در گزارشی با استناد به بررسی‌های کارشناسان خود، بر صرفه‌جویی ۴۵ میلیارد تومانی در میزان برق مصرفی و نیز کاهش ۶۲۲ میلیون لیتری مصرف گازوئیل نیروگاه‌ها بر اثر تغییر ساعت رسمی کشور در شش ماه نخست سال تاکید کرد.

در این گزارش آمده بود که تغییر ساعت رسمی، یکی از شیوه‌های بهینه‌سازی مصرف برق است که با کاهش طول زمان اوج مصرف، از هدر رفتن صدها‌ میلیارد ریال بودجه ‌دولت جلوگیری می‌کند.

در آن زمان باز هم دولت حاضر نشد به تغییر ساعت رسمی کشور تن دهد.

سرانجام در روزهای آغازین سال ۸۶ بود که نمایندگان مجلس دست به اقدامی عملی زدند و با تهیه طرحی دو فوریتی، زمینه را برای لازم‌الاجرا شدن تغییر ساعت رسمی کشور در شش ماه نخست سال فراهم کردند.

هر چند دو فوریت این طرح در نشست علنی مجلس رای نیاورد و تنها یک فوریت آن تصویب شد، اما زمانی که این طرح به کمیسیون اجتماعی مجلس رفت و با تائید این کمیسیون به صحن علنی بازگشت، نمایندگان کلیات و جزئیات آن را تصویب کردند.

بنابراین دولت موظف شد ساعت رسمی کشور را در آغاز هر سال یک ساعت به جلو بکشد و در آغاز نیمه دوم، آن را به وضعیت سابق برگرداند.

طرح تغییر ساعت رسمی کشور سرانجام با رای بیش از دو سوم نمایندگان مجلس به تصویب رسید.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)