تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

فیلم جدید مایکل مور در جشنواره ونیز

فیلم مستند «کاپیتالیسم: یک داستان عاشقانه» ساخته مایکل مور، مستند‌ساز جنجالی آمریکایی در بخش مسابقه جشنواره فیلم ونیز به نمایش درمی‌آید.

مایکل مور در این فیلم، با رویکرد انتقادی و طنز همیشگی‌اش، به سراغ وال استریت و موضوع بحران اقتصادی امروز آمریکا رفته و این موضوع را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار داده است.

مارکو مولر، مدیر جشنواره فیلم ونیز درباره انتخاب فیلم مور برای بخش مسابقه گفت: «این یکی از قوی‌ترین و غافلگیرکننده‌ترین انتخاب‌های ما بود.»

مایکل مور خود درباره فیلمش می‌گوید: «ثروتمندها به این نتیجه رسیدند که ثروت کافی ندارند. آنها دنبال ثروت بیشترند و بنابراین به طور سیستماتیک دارند مردم آمریکا را می‌چاپند و آنها را سرکیسه می‌کنند. هدف من در این فیلم، بررسی انگیزه‌های این ثروتمندان است.»

مایکل مور در مستندهای قبلی‌اش، جرج بوش و سیاست‌های جنگ‌طلبانه او در خاورمیانه، فرهنگ نگهداری اسلحه در آمریکا و سیستم بیمه و درمان ایالات متحده را به باد حمله گرفته بود.

مستندهای مایکل مور که در سینماهای عمومی به نمایش درآمد، مورد استقبال مردم واقع شد و مفهوم و جایگاه فیلم مستند را در میان عامه مردم تغییر داد.


فیلم مستند «فارنهایت ۱۱/۹» ساخته مور، موفق شد در سال ۲۰۰۴ نخل طلای جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص دهد.

این فیلم، نخستین فیلم مستندی بود که تا آن تاریخ در بخش مسابقه کن شرکت می‌کرد و نیز نخستین فیلم مستندی بود که توانست جایزه‌ای در این سطح را دریافت کند.

فیلم «بولینگ برای کلمباین» ساخته دیگر مایکل مور نیز توانست جایزه اسکار بهترین فیلم مستند را در سال ۲۰۰۲ کسب کند.

انگ لی کارگردان برجسته تایوانی‌تبار هالیوود، ریاست هیات داوران جشنواره فیلم ونیز امسال را به عهده خواهد داشت و فیلم‌هایی از فاتح آکین (سینماگر ترک‌تبار آلمانی)، پارتریس شرو، فرانچسکا کامنچینی، کلر دنیس، میشل پلاسیدو، ژرژ رومرو، ژاک ریوت، ورنر هرتزوگ، تام فورد و احمد ماهر در بخش مسابقه این جشنواره پذیرفته شده و برای دریافت شیر طلایی ونیز با هم رقابت می‌کنند.

فیلم «زنان بدون مردان» ساخته شیرین نشاط نیز در بخش مسابقه جشنواره ونیز پذیرفته شده و از نامزدهای دریافت شیر طلایی است.

از ایران فیلم‌های «چاله» ساخته علی کریم و «تهرون» ساخته نادر تکمیل همایون نیز در بخش هفته منتقدین جشنواره ونیز به نمایش درمی‌آیند.

شصت و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز، دوم سپتامبر با فیلم ایتالیایی«باریا» ساخته جدید جوزپه تورناتوره (سازنده فیلم سینما پارادیزو) افتتاح می‌شود و به مدت ۱۰ روز تا دوازدهم سپتامبر ادامه خواهد یافت.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)