تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

بازداشت دو روزنامه‌نگار و یک فعال زن

ماموران امنیتی ایران روز گذشته سه‌شنبه، رضا نوربخش سردبیر روزنامه فرهیختگان و میرحمید حسن‌زاده مدیرعامل سابق خبرگزاری ایسنا را بازداشت کردند.

عصر روز گذشته ماموران با مراجعه با دفتر خبرگزاری ایسنا، آقای حسن‌زاده را بازداشت کردند و کامپیوتر و وسائل شخصی وی را با خود بردند.

او در زمان دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، مدیر وب‌سایت «قلم‌نیوز» وابسته به ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی بود.


از راست به چپ: رضا نوربخش و میرحمید حسن‌زاده

وب‌سایت پارلمان‌نیوز، آقای حسن‌زداه را یکی از دوستان نزدیک ابوالفضل فاتح بنیانگذار ایسنا و رئیس کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد موسوی معرفی کرده است.

شامگاه سه‌شنبه همچنین رضا نوربخش سردبیر روزنامه فرهیختگان در محل کارش بازداشت شد.

روزنامه فرهیختگان با تائید خبر بازداشت آقای نوربخش اعلام کرده است: «ماموران پس از بازداشت و جستجوی محل کار وی بخشی از لوازم شخصی و از جمله کامپیوتر او را توقیف کرده و را با خود برده‌اند.»

پیش‌ از دستگیری آقای نوربخش، گزارش شده که ماموران منزل شخصی وی را تفتیش کرده بودند.

حسن‌زداه، مدیر وب‌سایت قلم‌نیوز و رئیس کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد موسوی و نوربخش، سردبیر روزنامه فرهیختگان است

هنگامه شهید، سمیه نصرتی، ژیلا بنی‌یعقوب، شیوا نظرآهاری، سمیه توحیدلو، مریم عبداللهی، فاطمه خاوری، مهسا امرآبادی، محمد عطریانفر، محمد قوچانی، احمد زیدآبادی، سعید لیلاز، بهمن احمدی امویی، کیوان صمیمی بهبهانی، مسعود باستانی، مازیار بهاری خبرنگار نیوزویک در ایران، سعید موحد گزارشگر ایرانی‌تبار خبرگزاری فرانسه و رضا رفیعی فروشانی از جمله روزنامه‌نگاران و وب‌نگارانی هستند که در جریان حوادث پس از انتخابات بازداشت و زندانی شده‌اند.

مجید سعیدی، ساتیار امامی، توحید بیگی، مرجان عبداللهیان و کوروش جوان نیز پنج عکاس خبری هستند که در هفته‌های اخیر بازداشت شده‌اند.

علیرضا افتخاری خبرنگار سابق روزنامه ابرار نیز خبرنگاری است که بنابر اعلام سازمان گزارشگران بدون مرز ۲۵ خرداد ماه بر اثر اصابت باتوم و خونریزی مغزی جان باخته است.

به گفته گزارشگران بدون مرز بیش از ۴۱ روزنامه‌نگار ایرانی هم‌اینک در زندان به‌سر می‌برند.

بازداشت هاله سحابی
در پیوند با ادامه دستگیری‌ها در ایران، سایت میدان زنان گزارش کرده است که هاله سحابی دختر عزت‌الله سحابی از فعالان سیاسی در میدان بهارستان با ضرب وشتم دستگیر شد.

خانم سحابی از فعالان زنان و عضو مادران صلح ایران است.

بر اساس این گزارش و به گفته شاهدان عینی، «یک لباس شخصی که شلوار جین پوشیده بود، به هاله سحابی حمله کرد. سپس چند لباس شخصی دیگر اقدام به پاشیدن گاز فلفل در چشم و صورت مردمی که خانم سحابی را نجات داده بودند، کردند.»

«لباس شخصی‌ها هاله سحابی را به زور از دست مردم درآوردند و با باتوم به سرش زدند، به طوری که سرش شکافت و خون آمد. بعد او را سوار پژوی یشمی‌رنگ کردند»

بر اساس این گزارش، «هاله سحابی را به زور از دست مردم درآوردند و با باتوم به سرش زدند، به طوری که سرش شکافت و خون آمد. بعد او را سوار پژوی یشمی رنگ کردند.»

میدان زنان به نقل از شاهدان عینی از دستگیری چند نفر دیگر هم به «همین شکل» گزارش داده است.


به نوشته میدان زنان، هاله سحابی ۵۴ ساله، «دارای بیماری قند حاد است و کوچکترین زخمی که در بدنش ایجاد شود، منجر به خونریزی شدید می‌شود.»

رویترز از حضور گسترده نیروهای نظامی، امنیتی و لباس شخصی در میدان بهارستان و خیابان‌های اطراف آن، برای مقابله با معترضانی که قرار بود در مقابل مجلس شورای اسلامی دست به تظاهرات آرام بزنند، خبر داده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

نگاه من دائما به انگشتانی می نگرد که یک یک این افراد را نشانه گر شد!

-- بدون نام ، Aug 5, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)