تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
آیت‌الله حسینعلی منتظری:

«دادگاه فرمایشی غیرشرعی است»

آیت‌الله حسینعلی منتظری مرجع شیعه در قم، برپایی دادگاه برخی فعالان سیاسی را محکوم کرد و آن را «غیر شرعی» دانست.

آقای منتظری در پیامی که در وب‌سایتش منتشر شده، با «فرمایشی» خواندن این دادگاه، پخش تلویزیونی آن را «غیرشرعی و غیر اخلاقی» خوانده است.

این مرجع تقلید این اقدام را باعث بیشتر شدن «بی‌اعتمادی مردم و خشم و عصیان‏ ‏آنان» و عمیق‌تر شدن «بحران کنونی جمهوری اسلامی» دانسته است.


آقای منتظری همچنین افزوده است: «شکستن شخصیت‌های سابقه‌دار و موثر در انقلاب و تشکیل نظام به بهانه‌های واهی و ناجوانمردانه، از گناهان کبیره است.»

وی در بخش دیگری از پیام خود خواستار محاکمه و تعزیر مباشران و متصدیان و آمران «اعتراف‌گیری‌ها» از بازداشت‌شدگان شده و تاکید کرده که «هیچ محکمه صالحی نباید و نمی‌تواند کسی را بر اساس این‌گونه‏ ‏اعترافات و مصاحبه‌ها» کسی را محکوم کند.

آقای منتظری از مسئولان جمهوری اسلامی پرسیده است: «‏چرا کاری می‎کنند تا مردم دادگاه‌های آنها را با دادگاه‌های استالین و‏ ‏صدام و سایر دیکتاتورها مقایسه نمایند؟ حاکمانی که مدعی تشیع و‏ ‏پیروی از حضرت علی (ع ) می‎باشند چرا بر خلاف دستورات آن حضرت در‏ ‏مورد اقرار و اعتراف در زندان و با تهدید و فشار عمل می‎کنند؟»

به گفته آقای منتظری، «بر‏ ‏حسب قانون اساسی، کشور متعلق به همه مردم است و آنان حق دارند به‏ ‏وسیله تجمعات آرام و جرائد و حتی رادیو و تلویزیون نظرات خویش را‏ ‏ابراز نمایند»

به گفته آقای منتظری، «بر‏ ‏حسب قانون اساسی، کشور متعلق به همه مردم است و آنان حق دارند به‏ ‏وسیله تجمعات آرام و جرائد و حتی رادیو و تلویزیون نظرات خویش را‏ ‏ابراز نمایند.»

پیش‌ از این نیز جبهه مشارکت ایران اسلامی، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، مجمع روحانیون مبارز، مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، مجمع نمایندگان ادوار مجلس و دفتر تحکیم وحدت با انتشار اطلاعیه‌های جداگانه‌ای به برگزاری چنین دادگاهی اعتراض کرده بودند.

میرحسین موسوی، محمد خاتمی و مهدی کروبی نیز با انتقاد از برگزاری جلسه‌ روز شنبه، نسبت به روند برگزاری آن اعتراض کرده و آن را «غیرقانونی» خوانده‌اند.

قرار است دومین جلسه محاکمه فعالان سیاسی روز پنجشنبه برگزار شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آقای منتظری همچنین افزوده است: «شکستن شخصیت‌های سابقه‌دار و موثر در انقلاب (خواص بقول خامنه ای) و تشکیل نظام به بهانه‌های واهی و ناجوانمردانه، از «گناهان کبیره» است.»
بر این اساس شکستن شخصییت های جوان و بی سابقه در «انقلاب» به بهانه‌های واهی و ناجوانمردانه، از «گناهان صغیره» خواهد بود!!
قبل از صدور چنین احکام «من در آوردی» ایا بهتر نیست آقای منتظری و سایر عظام و مراجع زحمتی کشیده و اساس و مدرکی از در گاه خالق که به ایشان اجازه صدور «درجات دینی» در مر حله اول و اجازه حکومت «ولایت فقیه» در مر حله دوم و از هم مهمتر اجازه «مرحع تقلید» بودن را داده اند ارائه نمایند که بسی باعث شکر گزاری بندگان از خداوند گردد؟؟؟

-- بدون نام ، Aug 4, 2009

روحت شاد اقای منتظری! اکنون هر کسی سکوت کند و اعتراض نکند شریک جرم تمام جنایاتیست که در ایران انجام گرفته است ! نه خدا خواهد انها را بخشید و نه خلق خدا!
موسی

-- بدون نام ، Aug 4, 2009

اصل شصت و هفتم قانون اساسي: وكلاي ملت به خداي قادر و قرآن مجيد سوگند ياد مي‌كنند كه در انجام وظايف وكالت امانت و تقوا را رعايت نموده، به استقلال، اعتلاي كشور، حفظ حقوق ملت، خدمت به مردم، قانون اساسي و استقلال و آزادي مردم پايبند و متعهد باشند.

اصل پنجاه و ششم قانون اساسي: حاكميت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او انسان را بر سرنوشت اجتماعي خويش حاكم ساخته است و هيچ‌كس نمي‌تواند اين حق الهي را از انسان سلب كند يا در خدمت منافع فرد يا گروهي خاص قرار دهد.

اصل نهم قانون اساسي: در جمهوري اسلامي ايران آزادي و استقلال و وحدت و تماميت ارضي كشور از يكديگر تفكيك ناپذيرند و حفظ آنها وظيفه دولت و آحاد ملت است. هيچ فرد يا گروه يا مقامي حق ندارد به نام استفاده از آزادي به استقلال سياسي، فرهنگي، اقتصادي و نظامي و تماميت ارضي ايران كمترين خدشه‌اي وارد كند و هيچ مقامي حق ندارد به نام حفظ استقلال و تماميت ارضي كشور آزادي‌هاي مشروع را هر چند يا وضع قوانين و مقررات سلب كند.

اصل بيست سوم قانون اساسي: تفتيش عقايد ممنوع است و هيچ‌كس را نمي‌توان به صرف داشتن عقيده‌اي مورد تعرض و مواخذه قرار داد.

اصل بيست و چهارم قانون اساسي: نشريات و مطبوعات در بيان مطالب آزادند مگر آنكه مخل به مباني اسلام يا حقوق عمومي باشند. تفصيل آن را قانون معين مي‌كند..

اصل بيست و پنجم قانون اساسي: بازرسي و نرساندن نامه‌ها، ضبط و فاش كردن مكالمات تلفني، افشاي مخابرات تلگرافي و تلكس، سانسور، عدم مخابره و نرساندن آنها،‌استراق سمع و هرگونه تجسس ممنوع است مگر به حكم قانون.

اصل سي و دوم قانون اساسي: هيچ‌كس را نمي‌توان دستگير كرد مگر به حكم و ترتيبي كه قانون معين مي‌كند. در صورت بازداشت، موضوع اتهام بايد با ذكر دلايل بلافاصله كتبا به متهم ابلاغ و تفهيم شود و حداكثر ظرف مدت 24 ساعت پرونده مقدماتي به مراجع صالحه قضايي ارسال و مقدمات محاكمه در اسراع وقت فراهم گردد. متخلف از اين اصل طبق قانون مجازات مي‌شود.

اصل سي و هشتم قانون اساسي: هرگونه شكنجه براي گرفتن اقرار براي كسب اطلاع ممنوع است. اجبار شخص به شهادت،اقرار يا سوگند مجاز نيست و چنين شهادت و اقرار و سوگندي فاقد ارزش و اعتبار است. متخلف از اين اصل قانون مجازات مي‌شود.

اصل سي و ششم قانون اساسي: حكم به مجازات و اجراي آن بايد تنها از طريق دادگاه صالح و به موجب قانون باشد.

اصل سي و پنجم قانون اساسي: در همه دادگاه‌ها طرفين دعوي حق دارند براي خود وكيل انتخاب نمايند و اگر توانايي انتخاب وكيل را نداشته باشند بايد براي آنها امكانات تعيين وكيل فراهم گردد.

اصل يكصد و شصت‌و هشتم: رسيدگي به جرائم سياسي و مطبوعاتي علني‌است و با حضور هيات منصفه در محاكم دادگستري صورت مي‌گيرد. نحوه انتخاب شرايط، اختيارات هيات منصفه و تعريف جرم سياسي را قانون براساس موازين اسلامي معين مي‌كند.

اصل بيست و هفتم قانون اساسي: تشكيل اجتماعات وراهپيمايي‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن كه مخل به مباني اسلام نباشد آزاد است.

-- بدون نام ، Aug 4, 2009

دوران چگوارا و گلسرخی و... مدت هاست که سپری شده واز این جنس مردها دیگر یافت نمی شود - مردم باید خود برای آزادی و رسیدن به زندگی بهتر بدون ترس و حراس بپا خیزند تا شرایط تغییر کند و مهمتر از آن این است که تغییر از چه به چه وگرنه از دست چنین افراد ضعیفی کاری ساخته نیست

-- بدون نام ، Aug 4, 2009

خدا رحم کرده که این آقایان اینقدر نمازخوان وخدا شناس هستند اگر اینطور نبود چه برسر مردم می آوردند

-- بدون نام ، Aug 4, 2009

تمامی دادگاههای این حکومت در این سه دهه نمایشی بوده و باطل می باشند. آقای منتطری باید صریحا سید علی خامنه ای را مورد خطاب فرار بدهد و او را بزیر بکشد. خامنه ای عامل اصلی کشتار و شکنجه می باشد.

-- منصور م ، Aug 4, 2009

از دیر وز که روز تنفیذ بود، تا روزی که احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور تحمیلی این کشور باشد، دولت نامشروع او با قهر ملت مواجه خواهد بود.

-- بدون نام ، Aug 4, 2009


دبى ـ العربيه.نت

دكتر فؤاد فارسى، وزير حج پادشاهى سعودى اظهار داشت، در سال جارى تعداد زائران براى اداى عمره 300 هزار نفر افزايش يافته است. وى افزود، اين امر بر خلاف توقعات در مورد شمار زائران است، زيرا برخى كشورها به علت سیاسی و گاهی نیز مسائل بیماریهای واگیردار مانع سفر شهروندان خود به سعودى مى شوند.

فارسى هنگام ديدار از نهادهاى طواف دهنده وهيئت هماهنگى اين نهادها روز گذشته خاطر نشان كرد، اینکه برخى كشورهاى اسلامى از سفر اتباع خويش جهت اداى عمره از جمله ايران ممانعت کرده اند، این مساله به تصميم خود اين كشورها مربوط است. در هر حال حکومت ایران مسئله جنبش سبز برایش بسیار مهم است، حکومت اسلامی فکر می کند که حجاجش برعکس همیشه اینبار دست به تظاهراتی بر ضد حکومت بزنند. البته در این مورد ما نیز به آنها یادآور شدیم که اجازه نخواهیم داد تا در بین حجاج اصطکاکی بوجود آید.

وزير کشور ايران محصولی روز گذشته اعلام كرد كه دولت ايران در نظر دارد بنا به دلایلی مانع سفر اتباع خويش برای اداى عمره گردد.

روزنامه "عكاظ" چاپ سعودى در شماره روز دوشنبه 3/8/2009 به نقل از وزير حج اين كشور با اشاره به ممانعت از سفر ايرانى ها براى اداى مناسك عمره گفت: "تصمیم در اینباره به خود این کشورها بازمی گردد، كه حق تصميم گيرى مستقل در هر زمینه را دارند، دولت سعودى هرگز در چنين امور دخالت نمى كند.

وى افزود، كليه نهاد هاى ذيربط براى تقديم خدمت به زائران خانه ى خدا وحفظ سلامتى آنها آمادگى كامل دارند. بشرط اینکه مثل گذشته ایرانی ها مسائل خودشان را به کشور ما صادر نکنند. ما قاطعانه از درگیریها جلوگیری خواهیم کرد.

از سوى ديگر كميسيون حج وعمره وابسته به اطاق بازرگانى وصنعتى شهر مكه، اعلام داشت كه از جمله 300 هتل در منطقه ى مركزى مكه مكرمه که شامل 60 در صد هتل هاست ، آماده استقبال زئران است، اما بيم آن مى رود كه در سال جارى ایران مانع ارسال اتباع خويش براى حج وعمره شود.

سعد قرشى، رئيس كميسيون حج وعمره در شهر مكه طی مصاحبه با روزنامه سعودى "الاقتصادية" كه روز دوشنبه منتشر شد، گفته است كه تصميم ايران مبنى بر لغو اعزام عمره گذران در ماه مبارک رمضان هيچ تأثيرى نخواهد گذاشت، زيرا براساس مذهب شيعه پيروان اين مذهب در ماه رمضان مناسك عمره را انجام نمى دهند. بنابر خسارات ناشى از تصميم دولت ايران از 5 درصد تجاوز نه مى كند. در هر حال ایرانیها دچار مشکلات عدیده ای در داخل ایران هستند و فعلا خواهان سرایت مشکلاتشان ببیرون از ایران نیستند.

خبرگزارى نيمه دولتى "مهر" به نقل از حسینعلی شهریاری، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی،گفت ممنوعیت سفر حجاج ایرانی هیچ ربطی به آشوبهای داخلی ندارد ما کاملا به امور مسلط هستیم، در مکه نیز مسلط خواهیم بود، برادران ما در مکه خودشان انتظامات آنجا را همیشه بعهده داشته اند و باز هم خواهند داشت، بنا بر این، این مسئله مثل بعضی از مسائلی دیگر ست که بین ما و عربستانیها وجو داشته حل شده و بازهم به مرور برطرف خواهد شد....
و اما ممنون از منتظری که سرانجام دارد کم کم می فهمد که حکومت دینی دینش را نیز نابود خواهد کرد. هیچ حربه ای مثل خود این حکومت به اسلام ظربه نزده. آقای منتظری باید برای حفظ اسلام فتوای تحریم سیاست در اسلام را صادر کند. شاید بشود باقی مانده ی این دین را نجات داد.

-- آقا منتظری ممنون! آما آیا جنبش سبز مکه را نیز فتح خواهد ، Aug 4, 2009

حیدرپور: دکترای رحیمی هم جعلی است
ایلنا: عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: در صورتي که کميسيون آموزش و تحقيقات به وارد بودن سؤال بنده از وزير علوم و تحقيقات در مورد جعلي بودن مدرک دکتراي معاون پارلماني احمدي‌نژاد رأي دهد، سؤالم به عنوان يک سؤال ملي در نوبت بررسي مجلس قرار مي‌گيرد.

عوض حيدرپور، نماينده شهررضا در تشريح سؤالش از وزير علوم و تحقيقات درباره بررسي مدرک تحصيلي معاون پارلماني احمدي‌نژاد ادامه داد: بنده بنا به دلايلي به صحت مدرک دکتراي آقاي رحيمي ايراد و شک داشتم؛ به همين منظور در قالب سؤالي از وزير علوم و تحقيقات خواستار بررسي اين امر شده‌ام.

وي افزود: در گفت‌وگويي که بنده با وزيرعلوم داشتم، وي تأکيد کرد که طبق گزارش جاسبي، مدرک دکتراي حقوق آقاي رحيمي جعلي است و هيچ پايه و مبناي علمي ندارد.

حيدر پور با تأکيد بر اينکه بنده به مدرک فوق ليسانس وي نيز مشکوک هستم، تصريح کرد: پس از گزارش وزير علوم درباره مدرک معاون پارلماني رئيس‌جمهوري و رأي کميسيون به وارد بودن سؤالم، اين سؤال به عنوان يک سؤال ملي در دستور کار مجلس قرار گرفت.

وي افزود: استفاده و جعل عناوين علمي براي ارتقاي سمت از سوي برخي افراد، فريب دادن مردم و مسئولان است و مجلس و دولت بايد با اين فريبکاري‌ها برخورد جدي کنند. حيدرپور گفت: متأسفانه رحيمي با جعل مدرک دکترايش چندين سال عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد بوده و با اين مدرک در سمت‌هايي چون رياست ديوان محاسبات و استانداري کردستان حضور يافته است.
تاريخ مطلب: سيزدهم مرداد ۱۳۸۸ برابر با چهارم اوت ۲۰۰۹]

-- بدون نام ، Aug 4, 2009

خانواده‌های بازداشت‌شدگان کنفرانس مطبوعاتی برگزار کردند
دويچه وله : روز سه‌شنبه سیزدهم مرداد کنفرانس مطبوعاتی برخی از خانواده‌های زندانیان سیاسی اخیر در محل انجمن دفاع از حقوق زندانیان برگزار شد. در این جلسه نمانیدگانی از مطبوعات و همچنین صدا و سیمای جمهوری اسلامی حضور داشتند.

دفتر انجمن دفاع از حقوق زندانیان، روز سه‌‌شنبه سیزدهم مرداد پذیرای خانواده‌های مصطفی تاج‌زاده، بهزاد نبوی، صفایی فراهانی، سعید شریعتی، سعید لیلاز، محمد قوچانی، ژیلا بنی‌یعقوب و تعداد دیگری از بازدشت‌شدگان حوادث اخیر بود.
هرچند در روزهای اخیر با خانواده برخی از این افراد تماس‌هایی گرفته شده و با تهدید، آنان را از انجام هرگونه مصاحبه منع کرده‌اند، اما به گفته‌ی فریده غیرت رئیس هیأت مدیره انجمن دفاع از حقوق زندانیان «این خانواده‌ها آمدند و اعلام کردند که می‌خواهند صدایشان را به گوش همه برسانند».

این جلسه در حالی برگزار شد که به برخی از خانواده‌ها اطلاع داده شده که زندانیان آنها ممنوع‌الملاقات هستند. روز دوشنبه دوازدهم مرداد، شهرزاد کریمان مادر شیوا نظرآهاری برای ملاقات با فرزندش به زندان اوین رفت، ولی مسئولان زندان به وی گفتند که نام دخترش در لیست ممنوع‌الملاقات‌هاست.

به مادر هنگامه شهیدی، عضو حزب اعتماد ملی و همچنین همسر جهانبخش خانجانی، عضو حزب کارگزاران سازندگی نیز همین پاسخ را داده‌اند. برخی از این زندانیان تا کنون حتی تماس تلفنی هم با خانواده‌های خود نداشته‌اند از جمله فیض‌الله عرب سرخی، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی.

فریده غیرت، وکیل برخی از بازداشت‌شدگان می‌گوید: «چند نفر از خانم‌هایی که تشریف داشتند، اظهار کردند که همسرانشان یا فرزندانشان ممنو‌ع‌الملاقات بودند. البته واقعیت این است که علت آن برای ما آشکار نیست و این علت زمانی معلوم می‌شود که میزان اتهام آنها و نوع اتهامی که به آنها تفهیم شده معلوم شود و کیفرخواست خاصی اگر قرار است صادر بشود، برای آنها صادر شده باشد. الان واقعاً هیچ چیزی مشخص نیست».

تعدادی از بازداشت‌شدگان در تماس‌هایی که با خانواده‌های خود داشته‌اند از وضعیت نامناسب جسمی خود سخن گفته‌اند. همچنین برخی از این افراد از بیماری‌های مزمن رنج می‌برند ازجمله ژیلا بنی‌یعقوب، مدیر سایت کانون زنان ایرانی که دچار بیماری گوارشی و آسم است.

مهسا امرآبادی روزنامه‌نگار دیگری است که هفت ماهه باردار است و به همراه همسرش مسعود باستانی در بند ۲۰۹ اوین زندانی است. مجید نیری، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز دوبار سکته قلبی کرده و در تماسی که روز دهم مرداد با همسرش داشته از وضعیت نامناسب جسمی‌اش گفته است.

فریده غیرت در مورد امکان رسیدگی خاص به وضعیت این گونه زندانیان چنین می‌گوید: «متأسفانه تا این لحظه ما نتوانستیم کار خاصی انجام بدهیم و امیدواریم که هرچه زودتر موفق بشویم با دستیابی به مقامات قضایی که مسئول پرونده‌ی این عزیزان هستند و با مذاکره‌ با آنها، ترتیبی بدهیم که انشاالله این عزیزان از امکانات رفاهی بیشتری برخوردار بشوند».

در عین حال اخبار تاییدنشده‌ای مبنی بر تصمیم زندانیان برای اعتصاب غذا در صورت ادامه روند کنونی وجود دارد. فریده غیرت عضو انجمن دفاع از زندانیان سیاسی ضمن رد این شیوه اعتراضی می‌گوید شاید این فشار باعث شود مقامات، سریعتر به فکر این زندانیان بیفتند: «اساساً اعتصاب غذا یکی از مبارزه‌های منفی است که حقوق بشر آن را تأیید نمی‌کند. طبق قوانینی هم که داریم آن را تأیید نمی‌کنند. ولی حالا من نمی‌دانم روی چه موازینی تصمیم گرفته شده است که این کار بشود. اما همانطور که گفتم به طور کل نه من که هیچکدام از نهادهای حقوق بشری و افرادی که در این راه قدم برمی‌دارند، اعتصاب غذا را تأیید نمی‌کنند. اما اگر یک چنین کاری کردند، ناگزیر شاید فشاری را وارد بکند که احتمالا زودتر در این مورد تصمیمی برایشان گرفته بشود».

روز جمعه شانزدهم مرداد برابر با میلاد دوازدهمین امام شیعیان است. مقامات قضایی هفته گذشته قول داده بودند که بسیاری از زندانیان تا این روز آزاد شوند، ولی هنوز به این وعده عمل نشده است. فریده غیرت در این مورد چنین می‌گوید: «ریاست محترم قوه قضاییه این قول را داده بودند، ولی ظاهراً هنوز به قولشان عمل نکرده‌اند. حالا هنوز دو روز دیگر تا نیمه‌ی شعبان داریم. آرزو می‌کنیم که نگذارند این دو روز هم به سر بیاید و کاری انجام نشده باشد و انشاالله اقدام مثبتی در این باره صورت بگیرد».

-- بدون نام ، Aug 4, 2009

احمدی مقدم: در کهریزک بازداشتگاه جدیدی می سازیم

بی بی سی : نیروی انتظامی اعلام کرده تا یک ماه دیگر در محل بازداشتگاه کهریزک که به دستور آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران تعطیل شده، یک بازداشتگاه جدید می سازد.
سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی ایران گفته است: "نیروی انتظامی در حال ساخت یک بازداشتگاه استاندارد در محل بازداشتگاه کهریزک است که تا یک ماه دیگر آماده بهره برداری می شود و تحت نظارت سازمان زندان ها اداره خواهد شد."
این بازداشتگاه یک هفته پیش به دستور آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران به دلیل "غیر استاندارد بودن" تعطیل شد اما در آن زمان نام این محل فاش نشد.
بازداشتگاه کهریزک که در جنوب تهران واقع است، در جریان اعتراضات اخیر به عنوان یکی از محل های احتمالی نگهداری و بازجویی از بازداشتی های وقایع بعد از انتخابات در خبرها انعکاس یافت.
به گفته خانواده برخی از قربانیان اعتراضات اخیر در ایران، فرزندان آنان پس از دستگیری به کهریزک انتقال یافته بودند. برخی می گویند کشته شدن چند نفر از بازداشت شدگان، باعث شد تا دستور تعطیلی آن صادر شود.
به گفته آقای احمدی مقدم، "بازداشتگاه کهریزک متعلق به نیروی انتظامی است و این بازداشتگاه موقت و فوری برای نگهداری مجرمان خطرناک و اراذل و اوباش دستگیر شده در طرح امنیت اجتماعی ساخته شده بود."
در مورد این بازداشتگاه و ماموران خدمت در آن اطلاعات دقیقی در دست نیست اما دستور آیت الله خامنه ای این گزارش ها را تایید می کرد که این محل فاقد امکانات معمول برای نگهداری زندانیان بوده است.
اما فرمانده نیروی انتظامی می گوید:"پس از دستگیری های روز 18 تیر ماه تعدادی افراد بازداشتی در بازداشتگاه کهریزک بیش از حد مجاز افزایش یافت و همین مسئله باعث به وجود آمدن شرایطی نامناسب در این بازداشتگاه شده بود و علت تعطیلی بازداشتگاه هم همین موضوع است."
در این مدت گزارشهایی مبنی بر حضور سرتیپ احمدرضا رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی در بازداشتگاه کهریزک و نقش وی در زمینه بدرفتاری با بازداشتی های این بازداشتگاه، منتشر شده است ولی آقای احمدی مقدم می گوید: "شایعات این چنینی علیه سردار رادان واقعیت ندارد و شان ایشان اجازه نمی دهد که در بازداشتگاه حضور یافته و اقداماتی این چنینی انجام دهد."
فرمانده نیروی انتظامی می گوید: "تمام بازداشت شدگان بازداشتگاه کهریزیک به زندان اوین منتقل شده اند

-- بدون نام ، Aug 4, 2009

حوادث ایران در روزنامه های بریتانیا

بی بی سی : روزنامه گاردین در شماره روز سه شنبه 13 مرداد (4 اوت) با اشاره به این که مراسم تنفیذ ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد به طور زنده توسط تلویزیون دولتی ایران پخش نشد نوشته است اهمیت آن مراسم در بایکوت شدنش توسط برخی افراد کلیدی حکومت بوده است.
گاردین می نویسد اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، میر حسین موسوی، مهدی کروبی و حسن خمینی همگی از شرکت در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد خودداری کردند.
این روزنامه می نویسد تنها چند ساعت پس از این مراسم تظاهرات جدیدی علیه حکومت در میدانهای ولی عصر و ونک تهران برپا شد.
گاردین با اشاره به جلسه دادگاه دستجمعی بیش از 100 نفر از مخالفان حکومت ایران و اعترافات تلویزیونی برخی از آنان گفته است که نمایشی بودن محاکمه حتی برای برخی از طرفداران تندرو رهبر ایران واضح و روشن بود.
این روزنامه می نویسد افزایش هفتگی میزان سرکوبی توسط حکومت ایران سبب شده که تاثیر آن کمتر و کمتر شود و در عین حال مخالفان همچنان قادرند نارضایتی خود را از حکومت علنا نشان دهند.
به نوشته گاردین، آقای خامنه ای باید هر قدمی که می خواهد بردارد را خوب بسنجد چون او در همین مدت حمایت نیمی از مردم را از دست داده است.
گاردین با اشاره به روابط میر حسین موسوی با آیت الله خمینی، بنیانگذار حکومت جمهوری اسلامی، می نویسد آقای موسوی تا کنون مصون از تعرض بوده است. اما اکنون اگر آقای خامنه ای کاری نکند، بحران ادامه خواهد یافت و اگر آقای موسوی را به زندان بیافکند، ممکن است دیگر نتواند بر ایران حکومت کند.
گاردین با اشاره به فشار اسراییل بر آمریکا برای مقابله جدی با ایران می نویسد افزایش تحریمهای اقتصادی، از جمله تحریم فروش بنزین به ایران، سبب تقویت موضع آقای خامنه ای و رییس جمهور او خواهد شد و آنها باز همه مشکلات داخلی را بر گردن بریتانیا و آمریکا خواهند انداخت.
بدین ترتیب، به نوشته گاردین، آمریکا نباید با پیروی از دستور کاری که اسراییل دیکته می کند پیروزی را برای آیت الله خامنه ای به ارمغان آورد.
روزنامه دیلی تلگراف نوشته است که سرکوب اعتراضات مردمی تحت مدیریت آیت الله خامنه ای سبب زیر زمینی و خشن شدن شیوه اعتراضات خواهد شد.
با این حال، به نوشته دیلی تلگراف، حکومت ایران آن قدر اعتماد به نفس دارد که فکر کند قادر است در طول چهار سال آینده با تمامی چالشهای داخلی و خارجی مقابله کند.
روزنامه تایمز با اشاره به تحریم شدن مراسم تنفیذ ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد توسط رهبران مخالفان ایران، نوشته است که بریتانیا پتریک دیویز، مرد شماره دو سفارت خود در تهران را به مراسم تنفیذ فرستاده است.
وزارت خارجه بریتانیا گفته است رفتن معاون سفیر به مراسم، به جای سفیر، برای این بوده است که به حکومت ایران پیامی داده شود که همه چیز میان دو کشور "عادی نیست."
با این حال، به نوشته تایمز، منتقدان این اقدام در بریتانیا می گویند که اعزام معاون سفیر به مراسم تنفیذ می تواند نشانه مشروعیت بخشیدن به حکومت ایران تلقی گردد.
تایمز می نویسد که ویلیام هیگ، وزیر خارجه در کابینه سایه بریتانیا گفته است با توجه به شرایط ایران حضور بریتانیا در مراسم تنفیذ باید در پایین ترین حد ممکن انجام می شد و به نظر می رسد کشورهای دیگر در این زمینه موفقتر از بریتانیا عمل کرده اند.
این روزنامه به نقل از سر مینگیز کمبل، رییس سابق حزب لیبرال دموکرات و عضو کمیته روابط خارجی مجلس عوام می نویسد که در زمانی که یک دادگاه نمایشی مخالفان حکومت در حال برگزاری است، بهترین شیوه عمل برای بریتانیا صرفا انجام حد اقل های ممکن دیپلماتیک می بود.

-- بدون نام ، Aug 4, 2009

بازداشت رضا نوربخش سردبیر روزنامه فرهیختگان

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران : رضا نوربخش سردبیر روزنامه فرهیختگان ساعتی پیش توسط نیروهای امنیتی ایران در محل کارش بازداشت شد.
در ادامه‌ی بازداشت‌ روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی رضا نوربخش سردبیر روزنامه‌ی فرهیختگان ساعت 9 شب در محل کارش بازداشت و به نقطه‌ی نامعلومی منتقل شد . ماموران در حین بازداشت به تفتیش وسائل شخصی و محل کار وی پرداخته و بخشی از وسائل نوربخش را نیز همراه خود برده‌اند. پیش‌تر نیز به تفتیش منزل وی پرداخته بودند.
نوربخش سردبیر سابق ثبت اسناد دانش‌گاه آزاد و هم‌چنین دبیر تحریریه‌ي سایت جمهوریت است
لازم به یادآوری است که مسعود باستانی، رضا تاجیک و محمدرضا یزدان پناه از دیگر روزنامه‌نگاران این روزنامه هستند که بازداشت شده‌ بودند در این میان مسعود باستانی هم‌چنان زندانی است.

-- بدون نام ، Aug 4, 2009

تجمعات اعتراضی خانواده های دستگیر شدگان مقابل کلانتری 148 ،آگاهی شاپور،زندان اوین و دادگاه انقلاب

فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران : بنابه گزارشات رسیده خانواده های دستگیرشدگان قیام که تعدادی از عزیزان آنها روز گذشته دستگیر شده اند از صبح امروز در مقابل کلانتری 148،آگاهی شاپور ،زندان اوین و دادگاه انقلاب به تجمع اعتراضی خود ادامه دادند و خواستار ملاقات با عزیزانش و آزادی فوری آنها شدند .
در اعتراضات ديروز 12 مرداد بيشتر بازداشت شده ها توسط نيروي انتظامي دستگير و بين كلانتري ها پخش شده اند .ديشب تعدادي از دستگير شده ها با خانواده خود تماس گرفته اند و خبر دستگيري خود و اينكه در كلانتري هستند را به خانواده خود اطلاع داده اند.امروز تعدادي از خانواده ها به نيروي انتظامي و كلانتري 148 مراجعه كردند كه به دادگاه انقلاب پاس داده شدند.خانواده ها با توجه به سابقه نيروي انتظامي و آگاهي شاپور و كلانتري ها درشکنجه های وحشیانه که تا به حال منجر به مرگ تعدادی از جوانان دستگیر شده است باعث نگرانی شدید آنها شده است.دستور قضائی انتقال دستگیر شدگان و شکنجۀ آنها توسط سعید مرضوی و حسن زارع دهنوی معروف به حسن حداد از جنایتکاران علیه بشریت که اختیارات ویژه ای را از خامنه ای دارند صادر شده است.دستگیرشدگان در این محلها تحت شکنجه های وحشیانه قرار می گیرند که در مواردی منجر به جان باختن تعدادی از آنها شده است . این طرح توسط سعید مرتضوی که معروف به طرح آماده سازی قبل از انتقال به بازداشتگاههای وزارت اطلاعات است..
روز سه شنبه 13 مرداد ماه در حدود 90-80 نفر از خانواده بازداشت شده ها در بيرون و داخل دادگاه انقلاب تجمع كردند .از ساعت 08:00 صبح خانواده ها به دادگاه انقلاب مراجعه مي كنند و منتظر مي مانند تا ليست اسامي افرادي كه با قيد كفالت و وثيقه آزاد مي شوند اعلام شودو دعا مي كنند كه اسم عزيز آنها نيز در ليست باشد .در بين صحبتهاي خانواده ها ضرب و شتم و شكنجه جسمي و روحي بازداشت شده ها در هنگام بازداشت توسط نروهاي گارد و كلانتري و آگاهي شاپور شنيده مي شود كه از افرادي كه آزاد شده اند شنيده اند.حدود ساعت 10:00 صبح در اثر شدت گرفتن اعتراضات خانواده ها دادگاه انقلاب را ناچار به اعلام ليستي كه حاوي 24 اسم براي گذاشتن كفالت و وثيقه بود می کند.
خانواده هايي كه مدت طولاني است از عزيز خود خبر ندارند و يا براي مدت زيادي است كه در بازداشت است با خشم به دادگاه انقلاب مراجعه مي كنند .و خواستار ملاقات با حداد هستند و هر چه تلفن داخلي دفتر حداد را مي گيرند كسي پاسخگو نيست و اين عدم پاسخگويي باعث خشم خانواده ها شده ومي گويند حداد انقدر ترسو است كه حتي جرأت ندارد با تلفن به ما جواب بدهد كه چه بلايي سر فرزندان ما آورده است دو ماه است ازفرزندانمان خبر نداريم .كه توسط نيروهاي حراست به بيرون دادگاه برده مي شوند اما در بيرون دادگاه نيز خانواده ها دست از اعتراض بر نمي دارند.و با خشم فرياد مي زنند كه به جاي جواب دادن، ما را بيرون مي كنند با ما كه اينگونه رفتار مي كنيد پس با بچه هاي ما چه مي كنيد.

همچنین تعدادی از خانواده تا ساعت 11:00 که تخمین زده می شود در حدود 40 نفر می باشند به زندان اوين مراجعه كردند و در آنجا به تجمع اعتراضی خود ادامه می دهند.آنها نسبت به عدم پاسخگویی از وضعیت و شرایط عزیزانش و آزادی آنها خشمگین هستند وخواستار ملاقات با فرزندان و آزادی فوری آنها هستند.

لیست جدیدی از اسامی دستگیر شدگان قیام مردم ایران جهت ارسال به سازمانهای حقوق بشری و اطلاع عموم انتشار می یابد.
1- محمد علي حسيني 20 ساله ديپلم دوشنبه 12 مرداد در ونك بازداشت و مكان نگهداري وي نامشخص
2- نيما استخري 27 ساله شغل آزاد دوشنبه12 مرداد در ولي عصر بازداشت و مكان نگهداري وي نامشخص
3- حامد سعيدي 28 ساله ليسانس موسيقي دوشنبه 12 مزداد بازداشت و مكان نگهداري وي نامشخص
4- بابك قادر پور 25 ساله فوق ديپلم برق دوشنبه 12 مرداد بازداشت و مكان نگهداري وي نامشخص
5- احسان عليمرداني 26 ساله شغل آزاد دوشنبه 12 مرداد در ونك بازداشت و مكان نگهداري وي نامشخص
6- محمد حسام كاشفي 26 ساله ليسانس علوم اجتماعي پنجشنبه 8 مرداد در حوالي مصلي بازداشت و مكان نگهداري وي نامشخص
7- بهرام كلانتري 19 ساله محصل پنجشنبه 8 مرداد در هفت تير بازداشت و مكان نگهداري وي نامشخص
8- علي امراللهي 20 ساله دانشجوي نرم افزار دوشنبه 8 مرداد در ونك بازداشت و مكان نگهداري وي نامشخص
9- محمد مهدي بروجردي 19 ساله پنجشنبه 8 مرداد در فاطمي بازداشت و مكان نگهداري وي نامشخص
10- سياوش محمد زاده 31 ساله ليسانس حسابداري پنجشنبه 8 مرداد در استگاه مفتح مورد ضرب و شتم توسط نيروهاي گارد قرار گرفته و بازداشت و مكان نگهداري وي نامشخص
11- احمد نجفي بكايي پنجشنبه 8 مرداد بازداشت و به اوين منتقل شده
12- ابراهيم كماني 29 ساله جمعه 26 مرداد در انقلاب بازداشت و به اوين منتقل شده
13- آرمان چاوشي 22 ساله فوق ديپلم عمران جمعه 26 مرداد در ولي عصر بازداشت و به اوين منتقل شده
14- فرهاد كريمي تبريزي 23 ساله دانشجوي حسابداري جمعه 26 تير در انقلاب بازداشت و در اين مدت هيچ گونه اطلاعي از وي نيست
15- حامد صديقي 30 ساله پنجشنبه 18 تير در امير آباد بازداشت و به كلانتري 148 منتقل سپس به اوين منتقل شده
16- نويد موسوي 28 ساله ليسانس معماري پنجشنبه 18 تير در انقلاب بازداشت و به اوين منتقل شده
17- نادر خاني پور 24 ساله دانشجوي عمران پنجشنبه 18 تير در امير آباد بازداشت و به اوين منتقل شده
18- نريمان صالحي نسب 26 ساله ليسانس مديريت شنبه 30 خرداد بازداشت و به اوين منتقل شده
19- مهدي شاكري دوشنبه 25 خرداد در اعتراضات آرام انقلاب شركت كرده و نام وي از طرف زندان اوين تاييد شده اما در اين مدت هيچ گونه تماسي با خانواده خود نگرفته است
یورش خونین نیروهای سرکوبگر گارد ویژه،سپاه پاسداران،بسیج،لباس شخصی (مامورین وزارت اطلاعات) علیه مردم بی دفاع ایران که تقریبا روزانه از آنها قربانی می گیرد ویا اینکه زخمی ودستگیر ودر شکنجه گاههای قرون وسطائی ولی فقیه علی خامنه ای به قتل میرسند ،اوج سرکوب خونین پس از سخنرانی علی خامنه ای ولی فقیه در 29 خرداد ماه علیه مردم آغاز شد که تا به حال منجر به جانباختن صدها نفر و هزاران زخمی و دستگیر که همچنان ادامه دارد.علی خامنه ای به دلیل صدور فرمان علنی سرکوب خونین مردم مرتکب جنایت علیه بشریت شده است و او می بایست مورد پیگرد بین المللی قرار گیرد و مجازات شود.

-- بدون نام ، Aug 4, 2009

بیش از 30 دانشجو در زندان های مختلف کشور

در هفته های گذشته بارها مسئولین وزارت علوم و مسئولین نظامی کشور ادعا کرده اند هیچ دانشجویی در بازداشت به سر نمی برد و همه کسانی که در حوادث یک ماه و نیم گذشته در حیطه دانشگاه بازداشت شدند، آزاد گشتند.
اما مرور اسامی بازداشت شدگان نشان می دهد که تعدادی از دانشجویان در تهران و شهرستان همچنان در زندان هستند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر، مجید دری، ضیاء نبوی، علیرضا خوشبخت، زهرا توحیدی، شیوا نظر آهاری، حسام سلامت و پیمان عارف دانشجویان ستاره دار و محروم از تحصیلی هستند که در زندان اوین نگهداری می شوند. در متن کیفرخواست دادگاه روز شنبه نیز اتهاماتی واهی به این اشخاص نسبت داده شده بود که هیچ مدرک، پایه و اساسی برای اثبات آن وجود ندارد.

در عین حال عزت تربتی از دانشجویان پردیس ابوریحان دانشگاه تهران که ترم گذشته به کمیته انضباطی احضار و از تحصیل محروم شده بود، در حمله وحشیانه اوباش لباس شخصی به همراهی نیروهای انتظامی در کوی دانشگاه تهران بازداشت شد و در حال حاضر نیز در بند قرنطینه زندان اوین زندانی است.

سمیه توحیدلو دانشجوی دکترا جامعه شناسی دانشگاه تهران و محمد رضا جلایی پور دانشجوی دکترا جامعه شناسی دانشگاه آکسفورد از دیگر بازداشت شدگان هستند که صرفا به دلیل همکاری در ستاد میرحسین موسوی بیش از 40 روز است که در زندان اوین به سر می برند. همچنین علیرضا عاشوری یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه تهران نیز به دلیل فعالیت های انتخاباتی، پس کودتای انتخاباتی کشور بازداشت شد.

آدرین جلالی دیگر دانشجوی کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر دانشگاه تهران نیز با حمله نیروهای امنیتی به منزلش در 24 خرداد بازداشت شد.

محمد پور عبدالله از دانشجویان طیف چپ دانشگاه تهران نیز از تاریخ 24 بهمن ماه سال 87 بازداشت شده و پس از یک ماه انفرادی به زندان قزل حصار منتقل شد. برای او بارها وقت دادگاه تعیین شد اما تاکنون تشکیل نشده و در 20 مهر 88 وقت جدیدی برای دادگاه او تعیین شده است.

شبنم مددزاده از دانشجویان دانشگاه تربیت معلم کرج و از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه از اول اسفند 87 بازداشت شده و در اوین نگهداری می شود. برای وی قرار وثیقه 50 میلیون تومانی صادر شد اما نیروهای امنیتی از آزاد کردن او خودداری کردند. پرونده مددزاده به شعبه 28 دادگاه انقلاب فرستاده شده است و دادگاه وی که قرار بود در تاریخ 22 تیرماه تشکیل شود، برگزار نشد.

امیر حسین استیری فعال دانشجویی دانشگاه امیرکبیر و از اعضای ستاد میرحسین موسوی نیز از اواخر خرداد بازداشت شده است.

در دانشگاه تبریز نیز احسان نجفی، آیدین خواجه ای و فراز زهتاب برای دومین بار در 18 تیرماه امسال بازداشت شدند. این دانشجویان در تابستان 87 یک بار دستگیر شده و در پاییز 87 پس از گذراندی بیش از 100 روز حبس آزاد شده بودند.

از دانشگاه صنعت نفت اهواز نیز طی هفته های پس از انتخابات بیش از 10 دانشجو به دلیل اعتراض به نتایج انتخابات بازداشت شدند. اکثر این دانشجویان به درخواست سپاه پاسداران بازداشت شده اند. به گزارش خبرنامه امیرکبیر سجاد طاهرزاده، سهند بختیارپور، مصطفی منفرد، مهدی کریمی، حسین رحیمی، امین نیک زاده، سعید شجاعی زاده، خسرو موسی وند و مصطفی آهوخٌش از جمله دانشجویان بازداشت شده دانشگاه صنعت نفت اهواز هستند که برخی از آنان آزاد شدند.

محمد صیادی دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه همدان نیز که پس از انتخابات 22 خرداد بازداش شد، جهت اجرای حکم حبس دو ساله خود به زندان الوند شهر همدان منتقل شده. حکم او در دادگاه تجدید نظر دو یال حبس تعزیری و چهار سال و نیم سال حبس تعلیقی بوده است.

محمد صیادی دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه همدان که پس از انتخابات 22 خرداد همراه سیاوش حاتم ، مهدی مسافر، حجت بختیاری، پویا شریفیان و رضاجعفریان از اعضای انجمن اسلامی همدان بازداشت شده بود، جهت اجرای حکم حبس دو ساله به زندان الوند شهر همدان منتقل شد. حکم او در دادگاه تجدید نظر دو سال حبس تعزیری و چهار سال و نیم سال حبس تعلیقی اعلام شده است.

ناصح فریدی، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تربیت معلم کرج و از فعالین ستاد انتخاباتی مهدی کروبی نیز با طرح اتهاماتی واهی از تاریخ 24 خرداد بازداشت شده و در زندان اوین نگهداری می شود.

-- بدون نام ، Aug 4, 2009


دفاع از نظام اسلامي به هر وسیله؟!!محمد مطهري
به جرأت مي‌توان گفت که قاطبه افراد غيرمغرضي که در سي سال گذشته با انقلاب قهر کرده‌اند، به دليل يک واژه سه حرفي بوده است: «ظلم». اين افراد، يا ظلمي بر خودشان رفته و فريادرسي نديده‌اند، و يا ظلمي آشکار در حق يک فرد ـ مانند آنچه در جريان بازجويي وحشتناک بر همسر سعيد امامي رفت ـ شاهد بوده‌اند، ولي هر چه به انتظار نشسته‌اند آب از آب تکان نخورده است. درد و سخن در اين زمينه بسيار است؛ تنها به ذکر چند نکته بسنده مي‌کنم.

1. دفاع از يک نظام اسلامي با توسل به شيوه‌هاي غيراسلامي و بلکه غيرانساني، همان قدر موفقيت آميز است که کسي بخواهد با شرابخواري از سنت نبوي پاسداري کند. برخي رفتارها مخصوصا با بازداشت شدگان وقايع اخير و خانواده هايشان گواهي مي‌دهد که گروهي پرنفوذ ـ که حفظ آبرويشان تضمين شده است ـ براي اينکه به خيال خودشان چشم فتنه را در بياورند مجاز به هر نوع ظلمي هستند حتي اگر چيزي از آبروي انقلاب و امام باقي نگذارند.

2. به نظر مي‌رسد که در کشور ما همه مسائل، جز يک مسأله، قابل چشم پوشي و يا اهمال است حتي آنجا که پاي يک حکم اسلامي و يا روحانيت در ميان باشد. آن استثنا آنجاست که مساله، نام «امنيتي» به خود بگيرد، به طوري که تقاضاي اجراي عدالت در مورد يک مساله امنيتي از سوي هر کس، مساوي است با همسو خوانده شدن با اسرائيل.

به همين دليل است که براي آزرده نشدن برادران اروپايي حکم قطع دست سارق (در شرايط خاص) که در قرآن هم آمده اجرا نمي‌شود و حتي در مورد اعدام شروران متجاوز به عنف به کودکان و نواميس مردم به خاطر اعتراض کشورهاي غربي کوتاهي صورت مي‌گيرد (چون اين مسائل «امنيتي» نيست و بنابراين مي‌توان کوتاه آمد)، اما در مورد مرگ افرادی چون زهرا بني يعقوب در زندان اگر تمام آبروي اسلام و نظام و انقلاب هم فدا شود مسأله‌اي نيست چون پاي دردانه‌هاي امنيتي در ميان است. باز از همين روست که فيلم «مارمولک» با اينکه شائبه به ملعبه درآمدن روحانيت را داشت از سوي کارشناسان امنيتي بي اشکال اعلام شد اما فيلم «به رنگ ارغوان» که در مورد يک مأمور امنيتي است به خاطر ممانعت آنان جواز نمايش نمي‌گيرد.

3. هنوز پس از سي سال معلوم نيست که وظيفه نخبگان و مردم در قبال ظلمهاي مشهود در نظام اسلامي چيست؟ من نمي‌دانم که چرا بايد درباره رابطه ميان جمهوريت و اسلاميت صدها کتاب و مقاله نوشته شود اما موضوع مهمي مانند وظيفه مسئولان، علما و مردم در قبال ظلمها در يک نظام اسلامي، مورد توجه قرار نگيرد؟ حضرت امام (ره) در وصيتنامه خويش در مورد ترويج فساد چنين هشدار دادند که «مردم به دستگاه‌هاي مربوطه رجوع کنند و اگر آنان کوتاهي نمودند، خودشان مکلف به جلوگيري هستند». البته به مخيله امام هم خطور نمي‌کرد که بتوان برخي افراد بازداشتي در جمهوري اسلامي را به بهانه شرايط امنيتي، بدون محاکمه مستقيما از اتاق بازجويي روانه قبرستان کرد و الاّ چه بسا امام در وصيت نامه خود راه حلهايي در اين مورد ارائه مي‌داد.

4. افراد بازداشت شده حتي اگر مرتد و منافق و محارب هم بودند نبايد با خانواده هايشان چنين رفتار مي‌شد. اين ديگر چه صيغه‌اي است که وقتي کسي بازداشت مي‌شود افراد خانواده اش بايد گاهي تا چند هفته سراسيمه در بيمارستانها و پزشکي قانوني سرگردان باشند و يا در اطراف زندانها تنها براي گرفتن کوچکترين اطلاعي از محل نگهداري آنان ضجه زده و التماس کنند و کسي پاسخگو نباشد و نهايتا منتظر تماس يک فرد ناشناس بمانند؟ (مگر آنکه قصدي در تکثير مخالفان نظام در ميان باشد).

در مقابل، وقتي گروهي از نمايندگان مجلس، در سايت خود از خانواده‌هاي بازداشت شدگان مي‌خواهند به آنان مراجعه کرده شايد بتوانند آنها را در پيداکردن عزيزانشان ياري کنند بلافاصله آن سايت فيلتر مي‌شود! آيا اين همان "آزادي تقريبا مطلق" در ايران است که چندي پيش رئيس جمهور در جواب خبرنگار خارجي از آن سخن مي‌گفت؟ داستان مکرر چگونگي رفتار با خانواده‌هاي جان باختگان و تعهدات اجباري هنگام تحويل جنازه از جمله اينکه «هيچ شکايتي نداريم»، خود حکايت جانسوز ديگري است.

5. عمل به قانون هم مثل خيلي چيزهاي ديگر جناحي شده است. خلاف قانون، فقط اين نيست که کانديدايي به حکم شوراي نگهبان تمکين نکند. نمي‌شود در اين مورد فرياد را به عرش رساند اما در قبال هرگونه رفتار غيرقانوني با مردم معترض ـ که با اندک محبتي مي‌توانستند قاطبه آنان را جذب کنند ـ سکوت کرد. چنانکه پيش از اين نيز گفته ام اگر نظام ما با برخي از آنچه تحت لواي «حفظ نظام» صورت مي‌گيرد سقوط نکند بسيار بعيد است که با عامل ديگري، حتي حمله نظامي از پا درآيد.

6. ميان «جمع کردن» يک بحران با «حل کردن» آن تفاوت بسيار است. اولي از کساني برمي آيد که به هر مساله تنها به ديد امنيتي مي‌نگرند و دومي کار افراد بصير و دلسوزي است که ديدي جامع به مسائل داشته و راه حلهاي امنيتي را آنهم بدون وقوع هيچ ظلمي آخرين گزينه مي‌دانند نه اولين گزينه. با ظلم مي‌توان يک مسأله را جمع کرد اما نمي‌توان آن را حل کرد. در يک نظام مردمي هميشه راه حل غير امنيتي مقدم و بسيار کارساز است.

روشن نيست افرادي که خود را «دشمن شناس» مي‌دانند چگونه درباره اين کارخانه‌هاي بزرگ ضد انقلاب سازي که حتي از به کام مرگ فرستادن فرزند يک مقام مسئول در بازداشتگاه هم ابايي ندارند، از رد پاي دشمن در بازداشتگاهها سخن به ميان نمي‌آورند؟ به راستي کساني که با فرزند يک مقام مسئول اين مي‌کنند با جوانان بي نام و نشان چه مي‌کنند؟

اين را هم بايد اضافه کرد که ما امروز «دشمن شناس» خودخوانده زياد داريم. عده‌اي توجه ندارند که به ويژه در هنگام بحران‌ها، دشمن‌شناسي تنها از معدود افراد بصير، عالم و متقي بر مي‌آيد و نبايد اجازه داد يکي با دسترسي به شنود، ديگري با خواندن چند بولتن محرمانه، سومي براي تسويه حساب‌هاي شخصي، چهارمي با تفسيرهاي سودجويانه تحليل‌هاي بيگانگان و پنجمي براي خودشيريني يا شهوت پست و مقام، خود را «دشمن شناس» جا بزنند.

اين به اصطلاح دشمن شناسان، که اخيرا آيت الله استادي گروهي از آنان را به نقد کشيد، به دليل قضاوت بر اساس جناح بازي ـ که به عقيده من نوعي شرک است ـ عملا بسياري از طرفداران واقعي انقلاب اسلامي، از مردم عادي گرفته تا ديگران را نه تنها از انقلاب که گاهي از اسلام هم بيزار کرده و مي‌کنند و در عمل ولو با نيت خير، خيانتي را انجام مي‌دهند که از هيچ دشمني بر نمي‌آيد.

7. کسي نمي‌تواند خود را پيرو ولايت فقيه بداند و در عين حال در مورد ظلمهايي که نهايتا کل نظام اسلامي را به نابودي خواهد کشاند بي تفاوت بماند، مگر آنکه پيامبر (ص) را ـ نعوذ بالله ـ دروغگو بپندارد. به فرموده پيامبر (ص)، ظلم يک حکومت را نابود مي‌کند و حتي کفر چنين اثري ندارد. بنابراين هر کس نسبت به رهبر انقلاب ارادت بيشتري دارد بايد نسبت به ظلم به مردم که در واقع، خطري است که رهبري و کل نظام را تهديد مي‌کند بيشتر فرياد بزند. کسي که در شرايط فعلي تنها دم از اطاعت از رهبري مي‌زند و در عين حال بر اين ظلم‌ها چشم مي‌بندد چاپلوس رهبري است نه مطيع و مريد او.

چه اتفاقي بايد بيفتد که قاطبه علما که خود نيز براي استقرار و دوام نظام زحمتها کشيده‌اند فارغ از جناح بنديها و دعواهاي انتخاباتي در مقابل اين ظلمها واکنش جدي نشان دهند؟ آيا براي مردم قابل قبول است که براي فوت يک عالم دست چندم ـ که البته تکريمشان واجب است ـ چندين اطلاعيه از سوي علما در کمتر از 24 ساعت صادر شود ولي براي مرگ چند جوان در بازداشتگاه‌هايي که هيچ کس مسؤوليت آن را نمي‌پذيرد سکوت پيشه شود؟ نقش روحانيت در نظام اسلامي تملق گويي نسبت به نظام نيست، بلکه همان طور که شهيد مطهري تاکيد داشت ـ و البته تا حد زيادي مغفول ماند ـ رويکردي نظارتي و منتقدانه با تکيه بر عدالت است.

در اينجا ذکر دو مطلب لازم است. اول آنکه آنچه گفته شد، نه به معناي ناديده گرفتن خدمات قاطبه دست اندرکاران امنيت کشور است که بدون توسل به ظلم، خدمات زيادي براي مردم انجام داده و مي‌دهند و نه به معناي عدم لزوم مجازات سنگين براي آشوبگران واقعي که بسيار هم اندک بوده‌اند. ديگر آنکه راه حلهايي از قبيل تشکيل چند کميته رسيدگي ـ که متاسفانه تا قبل از کشته شدن فرزند يکي از مسئولان صورت نگرفت ـ اگر قرار است نهايتا به تهيه چند گزارش «خيلي محرمانه» و ارسال آن براي مسئولان بينجامد، هيچ کمکي به باور مردم به مقابله جدي با اين فجايع نخواهد کرد و شايد تشکيل ندادنش مفيدتر باشد زيرا براي مردم اميد واهي ايجاد مي‌کند.

روشن است که مرحوم محسن روح الاميني تنها مقتول مظلوم نبود گر چه اکثر صداها تنها پس از مرگ او درآمد. ما به جز چند نام ديگر مانند سهراب و اشکان نشنيده‌ايم، اما آنچه مسلم است هر کس به ظلم کشته شده باشد در قيامت کبري با کفن خونين راه را بر مسببان و نيز سکوت کنندگاني مانند نويسنده خواهد بست. به سبب سياست خبري موجود، کسي نمي‌داند آيا مثلا آنچه در مورد افراد بي‌کسي مانند «ترانه موسوي» دهان به دهان مي‌گردد راست است؟ خانواده وي که ظاهرا در اطراف مسجد قبا دستگير شده به کجا بايد مراجعه کنند؟ متأسفانه سياست خبري رسانه ملي هر خبري را باورپذير کرده است.

آيا رسانه ملي در مورد آنچه بر او گذشته است خبر موثقي خواهد داد و در صورت اثبات جرم، مجرمين را معرفي خواهد کرد؟ اگر چنين باشد اميدي به عدم تکرار اينگونه فجايع هست اما به نظر مي‌رسد اين رسانه، فعلا موظف به رصد کردن ظلم در جهان به جز ايران است آنهم در مورد کشورهايي که با ايران مشکل سياسي دارند.

شربيني که توسط يک «شهروند» آلماني در يک کشور سکولار کشته شد و در بيش از 200 بخش خبري در کشورمان از او ياد شد بسيار مظلوم بود، اما آيا يک جوان ايراني که در يک اعتراض آرام خياباني دستگير شده و بعد جنازه اش در سانسور کامل خبري ـ آن هم در کشوري که خود را پرچمدار استقرار عدالت در جهان مي‌داند ـ از بازداشتگاه بيرون مي‌آيد صدها بار مظلومتر از شربيني نيست؟

اينکه بيگانگان در حوادث اخير دست داشتند يا نداشتند، نقشه قبلي يا انقلاب مخملي در کار بود يا نبود، نظام در خطر بود يا نبود، مسبب اوليه و ثانويه اين بود يا آن، اينها بر فرض صحت، هيچ‌کدام مجوز سر سوزني ظلم به کسي نمي‌شود. در اسلام رعايت عدالت نسبت به قاتل امير المؤمنين (ع) هم واجب است

-- مهدی ، Aug 4, 2009

من موندم چرا اين به اصطلاح طرفداران ميليوني
احمدي نزاد براي اعلام حمايت از رئيس جمهور
محبوبشون حتي يك تظاهرات ميليوني مثل اوني كه طرفداران موسوي در ميدان آزادي تهران انجام دادند انجام نمي دهند.. پس كحا هستند اين 24 ميليون نفر حامي احمدي نزاد
در سراسر ايران؟!چرا يه تظاهرات ميليوني.. حالا كم كم صد هزار نفري در سراسر ايران راه نمي اندازند؟! بالاخره بايد يه جوري ثابت كنند كه حرف مخالفانشون در مورد تقلب در انتخابات دروغه و اونها واقعا وجود خارجي دارند!!..من يكي كه خيلي مشتاق ديدن
تظاهرات اين 24 ميليون نفر در ايران هستم تا مشت محكمي به ياوه گويان استكبار جهاني بزنند!!ولي خوب چون تا الان از همچين تظاهراتي با وجود اين همه تهمتها!! براي حمايت از رئيس جمهور محبوبشون خبري نيست
ما هم مجبوريم شايعات مربوط به تقلب در انتخاباتو باور كنيم.

-- بدون نام ، Aug 5, 2009

پنجشنبه گذشته عليرضا همراه با پدرش براي شركت در چهلم شهداي سركوب اخير به بهشت ندا رفته بودن در هنگام بازگشت لحظه اي دست عليرضا از دست پدرش جدا می شود ، در اين هنگام دست او از زندگي كوتاه می شود عليرضا بر اثر اصابت ضربه ي باتوم كه به سرش خورد دچار خونريزي مغزي شد و جان خود را از دست داد. عليرضا فقط ۱۲ سال سن داشت. خانواده عليرضا بعد از ۴ روز بالاخره ديروز توانستند جنازه او را از پزشك قانوني تحويل بگيرند.


-- بدون نام ، Aug 5, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)