تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

انتشار اسناد غیرقانونی بودن کهریزک

حمید درخشان‌نیا قائم مقام دادگستری کل استان تهران، اسنادی منتشر کرده که نشان می‌دهد بازداشتگاه کهریزک دو سال پیش از سوی مقام‌های قوه قضائیه «غیراستاندارد» شناخته شده بود.

این اسناد پس از آنکه دادسرای عمومی و انقلاب تهران، اظهارات آقای درخشان‌نیا در خصوص «غیراستاندارد» اعلام شدن بازداشتگاه کهریزک را تکذیب کرد، منتشر می‌شود.

بازداشتگاه کهریزک هفته گذشته به دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای تعطیل شد.

تعطیلی این بازداشتگاه پس از آنکه گزارش‌هایی از رفتارهای خشونت‌آمیز با بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات منتشر شد، صورت می‌گیرد.


عکس، تزئینی است

گزارش شده است که در این بازداشتگاه برخی از معترضان بازداشت‌شده بر اثر ضرب و شتم شدید جان باخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، پنج سند منتشر شده از سوی این مقام دادگستری نشان می‌دهد که در سال ۱۳۸۶ برخی از اعضای «هیات نظارت بر حفظ حقوق شهروندی» در بازدید از این بازداشتگاه، شرایط آن را «غیراستاندارد» ارزیابی کرده‌اند.

این هیات در گزارش آبان ماه سال ۱۳۸۶ خود، اعلام کرده که راه‌اندازی بازداشتگاه کهریزک «غیرقانونی» بوده و باید «متهمان به بازداشتگاه‌های قانونی» تحویل داده شوند.

در گزارش این هیات، نام و مکان بازداشتگاه کهریزک با عنوان «بازداشتگاه ۲۱۰ نیروی انتظامی واقع در ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی کهریزک» آمده است.

اسناد مکاتبات مقام‌های دادگستری استان تهران با مقام‌های زندان استان تهران نیز نشان می‌دهد که در سال ۱۳۸۶ این بازداشتگاه جزء فهرست زندان‌ها و بازداشتگاه‌های دادگستری این استان نبوده است

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که بازداشتگاه کهریزک، «تحت نظر سازمان زندان‌ها» نیست که این اقدام «بر خلاف ماده ۲۴ آیین ‌نامه سازمان زندان‌ها» است.

هیات نظارت بر حفظ حقوق شهروندی در آن زمان اعلام کرده بود که نحوه نگهداری متهمان در این بازداشتگاه «فاقد مبانی علمی و حقوقی و شرعی و قانونی» است.

در سند دیگری که نامه‌ای از سوی احمد مظفری، معاون قضایی رئیس کل و مسئول دفتر امور زندان دادگستری کل استان تهران به مهراب سلیمانی مدیرکل زندان‌های استان تهران است، تائید شده که این بازداشتگاه برای نگهداری «اراذل و اوباش» راه‌اندازی شده است.

در این نامه، نگهداری مجرمان مرتبط با موادمخدر در چنین بازداشتگاهی «ناسزاوار» دانسته شده است.

هیات نظارت بر حفظ حقوق شهروندی در گزارش آبان ماه سال ۱۳۸۶ خود، اعلام کرده که راه‌اندازی بازداشتگاه کهریزک «غیرقانونی» بوده و باید «متهمان به بازداشتگاه‌های قانونی» تحویل داده شوند

آقای سلیمانی نیز در پاسخ به این نامه اعلام کرده بود که بازداشتگاه کهریزک تحت‌نظر اداره کل زندان‌های تهران نیست و «هیچ حکم مسئولیتی هم تاکنون از این طریق صادر نگردیده است.»

اسناد مکاتبات دیگر مقام‌های دادگستری استان تهران با مقام‌های زندان استان تهران نیز نشان می‌دهد که در سال ۱۳۸۶ این بازداشتگاه جزء فهرست زندان‌ها و بازداشتگاه‌های دادگستری این استان نبوده است.

اسناد غیرقانونی بودن بازداشتگاه کهریزک در شرایطی منتشر می‌شود که اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده پلیس ایران اعلام کرده که بازداشتگاه مذکور تحت نظر پلیس اداره می‌شده است.

آقای احمدی‌مقدم گفته که از این بازداشتگاه به منظور اجرای طرح «ارتقای امنیت اجتماعی و نگهداری مجرمان خطرناک» استفاده می‌شده است.

احمدی‌مقدم ادعا کرده که دستگیرشدگان تنها به مدت سه روز در بازداشتگاه کهریزک نگهداری شده‌ و پس از آن همگی تحویل زندان اوین شده‌اند

این مقام پلیس اظهار داشته است که نگهداری دستگیرشدگان حوادث پس از انتخابات در این بازداشتگاه، به دستور «دادیار امنیت» بوده است.

وی ادعا کرده که دستگیرشدگان تنها به مدت سه روز در این بازداشتگاه نگهداری شده‌ و پس از آن همگی تحویل زندان اوین شده‌اند.

آقای احمدی‌مقدم افزود که در بازداشتگاه کهریزک «قطعا کوتاهی‌هایی از سوی ناجا» صورت گرفته که دستور برخورد با مقصران نیز صادر شده است.

این فرمانده پلیس همچنین از ساخت بازداشتگاه جدیدی به جای بازداشتگاه کهریزک که تحت‌نظر سازمان امور زندان‌ها خواهد بود، خبر داده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

در حکومتی که ولایت فقیه هست قانون با تنفیذ یعنی با تایید ولایت مطلقه ی فقیه قابل اجراست و هر قانونی را او تنفیذ کند قانون است، و هر دستوری او بدهد تنفیذ آن کار است و این یعنی قانون. و این یعنی ولایت ملطقه ی فقیه. در حکومت ولایت فقیه ما بن بست نداریم. ولایت فوری دستور می دهد که این بن بست نباشد و آن بن بست نیست خواهد شد.»
بنابر این کهریزک بدستور خامنه ای بوده است، و حالا هم بدستور او نیست شده. هر اتفاقی در آن افتاده بدستور ولایت فقیه بوده و بنا بر این قاتنونی و خصوصا اسلامی و بویژه ولایی. بنا بر این کسی حرف مفت نزند که مجبور شخواهند کرد توبه کند و مثل ابطحی هذیان بگوید.
و اما امیدواریم با روی کار آمدن اکیپ رهبری جدید زمانه کمتر سانسور کند!

-- بخشی از سخنان جنتی در نماز جمعه ی تهران ، Aug 4, 2009

مرگ بردیکتاتور

-- مرادعلی ، Aug 4, 2009

اين بازداشتگاه و چندين بازداشتگاه مخوف و دور افتاده و مخفي ديگر ايجاد شد تا طرح ازدياد هواداران حكومت را پيگيري كند ، اولين حركت رسمي حكومت با عنوان طرح ارتقای امنیت اجتماعی و جمع آوري اوباش صورت گرفت كه حكومت با يك تير چند نشان زد ، اول به مردم و دنيا اينگونه نشان داد كه ميخواهد اوباش را جمع آوري و مردم را از شر آنان آزاد كند اما در حقيقت اين حركت در جهت شناخت آدمهاي جسور و بي فرهنگي بود كه بنا به شرايط روحي و رواني و قدرت بدني و تربيتي خود در ميان مردم به عنوان شرور و لات معروف بودند و بقول معروف خدا را بنده نبودند ، پس از دستگيري لازم بود غرور آنها شكسته شده و بفهمند كه زوري بيشتر و قويتر وجود دارد كه آنها بايد مطيع آن قدرت باشند كه در فرهنگ اين تيپ آدمها رسم است ، بنابراين به بازداشتگاه هائي كه از قبل آماده شده بود منتقلشان كردند و با ضرب و جرح و توهين و گرسنگي دادن ، به آنان فهماندند كه بايد تحت امر حكومت باشند و اين يكي از زمينه سازي ها براي مقابله با اعتراضات مردم بود كه پيش بيني ميكردند و به اين ترتيب لشگري از اوباش و مجهز به چاقو و زنجير و چوب و چماق ولي بدون ترس از زندان و عقوبت و مجازات ، تحت حمايت و امر حكومت آماده شد كه يكروز به عنوان نيروهاي طرفدار حاكميت ، يكروز بنام لباس شخصي ذوب شده در ولايت به جان مردم بي دفاع معترض به اين بلبشو افتادند ، به قصد كشت زدند ، به منزل مردم و حريم خصوصي ديگران وارد شدند اتومبيل ها را اوراق كردند و در بازداشتگاه ها هم عقده هاي كتك خوردن هايشان از نيروي انتظامي را خالي كردند و به راحتي جوانان مردم را آنقدر زدند تا كشته شوند ،تجاوز گروهي به دختري معصوم در حد پارگي رحم و مقعد و بعد هم سوزاندنش نميتواند كار نيروي انتظامي و بسيج و يا اطلاعات باشد چرا كه اين نيروها هويت هاي آشكار و تعليمات مشخص ميبينند ، اين فجايع فقط و فقط بدستور نهاد رهبري و رئيس جمهور و وزراي كشور و دادستاني قابل اجرا بود چرا كه قرائن و شواهد گواه است طرح اين كودتا از مدتها پيش آماده و پيش بيني هاي لازم شده بود .

-- فرياد ، Aug 4, 2009

فریاد از دوره ای که نیرنگ ها فریاد میزنند!!!

-- بدون نام ، Aug 4, 2009

در متن آمده:

"بازداشتگاه کهریزک هفته گذشته به دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای تعطیل شد.

تعطیلی این بازداشتگاه پس از آنکه گزارش‌هایی از رفتارهای خشونت‌آمیز با بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات منتشر شد، صورت می‌گیرد."

یاد ضرب المثل قدیمی افتادم:

آش این قدر شور شد که خان هم فهمید!

-- نابغه ، Aug 4, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)