تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

حمایت برندگان نوبل از معترضان ایرانی

۴۵ نفر از برندگان جایزه نوبل با انتشار نامه‌ای سرگشاده، نقض حقوق بشر پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران را محکوم و از معترضان حمایت کردند.

امضاکنندگان این نامه در عین حال حمایت خود از شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل و فعال حقوق بشر را نیز اعلام کردند.

نگرانی از اقدامات «تلافی‌جویانه» علیه خانم عبادی بخشی از نگرانی‌های امضاکنندگان این نامه است.

این نامه روز گذشته دوشنبه (سوم اوت) در صفحه هفتم روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز منتشر شد.

الی ویزل و دزدموند توتو(برندگان نوبل صلح)، ووله شویینکا (برنده نوبل ادبیات)، جان متر(برنده نوبل فیزیک)،‌ جان فن (برنده نوبل شیمی)، استنلی کوئن (برنده نوبل پزشکی) و اریک مسکین (برنده نوبل اقتصاد) تعدادی از امضاکنندگان این نامه‌ هستند.

الی ویزل، برنده جایزه صلح نوبل سال ۱۹۸۶ میلادی از بازماندگان هولوکاست است. وی در جریان سفر سال گذشته میلادی محمود احمدی‌نژاد به نیویورک، او را تهدیدی برای صلح جهانی دانست و خواستار دستگیری‌اش شد.


تصویر نامه سرگشاده برندگان نوبل

دزموند توتو نیز اسقف اعظم سابق کیپ تاون و برنده جایزه صلح نوبل و بتی ویلیامز است.

برندگان نوبل خطاب به شیرین عبادی، مخالفان دولت و «مردان و زنان شجاع ایران» نوشته‌اند: «احساس نکنید که ترک شده‌اید. امیدتان را از دست ندهید. دنیا می‌داند که بقای معنوی و مادی‌اش به بقای شما مرتبط است.»

آنها در این نامه خطاب به مردم ایران نوشته‌اند که «انتخابات شما به طرز شرم‌آوری دست کاری شده و حقوق شما مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.»

نویسندگان این نامه در عین حال از روش‌های «خشن» برای سلب حق آزادی بیان معترضان ابراز انزجار کرده‌اند.

برندگان نوبل از باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده و سایر رهبران جهان نیز خواسته‌اند که از تمام «توان» خود برای کمک به مردم ایران استفاده کنند.

آنها افزوده‌اند: «مردم ایران مستحق این هستند که آرای‌شان شمرده شود، صدایشان شنیده شود و شانشان محترم شناخته شود.»

تعدادی از برندگان صلح نوبل نیز پیش از این، با محکوم کردن سرکوب معترضان در ایران، از اعتصاب غذای روشنفکران ایرانی در مقابل دفتر سازمان ملل در نیویورک حمایت کرده بودند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بني آدم اعضاي يكديگرند كه در آفرينش ز يك گوهرند
چو عضوي به در آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار
تو كز محنت ديگران بي غمي
نشايد كه نامت نهند آدمي

درود بر شيرزن ايراني شيرين عبادي گردآفرين ايران كه به ياري شيرمردان و شيرزنان ايراني تحت ظلم ستم پيشگان حاكم بر ايران برخاسته است. و درود بر همه ايرانيان و آزاداگان جهان كه ما را فراموش نكرده‌اند. كساني كه ما را فراموش نكرده‌اند در واقع خود را فراموش نكرده‌اند. درود بر همه آنان باد.

-- دانشجوي كتك خورده ، Aug 4, 2009

و درود به شما دانشجویان مبارز ودلیر.جمهوری زور و چماق پایههایش سست و سستتر خواهد شد و مر دم شجاع بعد از سی سال زجر به ازادی خواهند رسید. هر انسانی باکمی عقل عمیقا از این نظام زور و چماق که باوحشیانهترین روشها ایرانیها را میکشند وشکنجه میدهند نفرت دارد. روشنایی به سرزمینمان باز خواهد گشت. به امید روز نه چندان دور

-- م ، Aug 4, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)