تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

افزایش اعتراض‌ها به محاکمه فعالان سیاسی

مجمع روحانیون مبارز، مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و مجمع نمایندگان ادوار مجلس با «نمایشی» خواندن جلسه محاکمه برخی فعالان سیاسی، هشدار دادند که ادامه چنین روندی به اعتبار نظام جمهوری اسلامی لطمه وارد می‌کند.

روز شنبه جلسه محاکمه برخی فعالان سیاسی بازداشت‌شده حوادث پس از انتخابات برگزار شد که با واکنش‌های بسیاری همراه بوده است.

مجمع روحانیون متن کیفرخواست ۵۷ صفحه‌ای دادستانی تهران را مشابه با مقالات روزنامه «فاسد کیهان» دانست که «عاری از هر گونه مبانی حقوقی واستدلال‌های محکمه‌پسند» است

مجمع روحانیون مبارز در واکنش به برگزاری این جلسه با انتشار بیانیه‌ای آن را «نمایشی مبتذل» خواند که هدفش انحراف افکار عمومی از «جنایات انسانی انجام گرفته در برخی بازداشتگاه‌ها» بوده است.

این مجمع افزوده که میلیون‌ها انسان که نتیجه انتخابات را «مشروع» نمی‌دانند، فریب این «ترفند‌ها» را نخواهند خورد.

در این بیانیه آمده است: «منفعل کردن نیروهای سیاسی و افراد معترض» از دیگر اهدافی است که برگزارکنندگان این جلسه دنبال می‌کنند.

مجمع روحانیون مبارز چنین اقدامی را «سناریوی مفتضحانه و غیر اخلاقی اصحاب تخلف و تقلب» نامگذاری کرده است.

مجمع روحانیون مبارز افزوده که میلیون‌ها انسان که نتیجه انتخابات را «مشروع» نمی‌دانند، فریب این «ترفند‌ها» را نخواهند خورد

این مجمع هشدار داده که چنین «حرکت ناشیانه‌ای» نه تنها تأثیری بر رفع تنش و ایجاد آرامش نکرد که «خشم ملت هشیار و غیور ایران» را برانگیخت.

این بیانیه همچنین متن کیفرخواست ۵۷ صفحه‌ای دادستانی تهران را مشابه با مقالات روزنامه «فاسد کیهان» دانست که «عاری از هر گونه مبانی حقوقی واستدلال‌های محکمه‌پسند» است.

دبیرکل مجمع روحانیون مبارز، محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین ایران است. این مجمع یکی از جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلب است که نتیجه انتخابات را نپذیرفته است.

محمدعلی ابطحی که روز شنبه جزء یکی از محاکمه‌شوندگان بود، از اعضای بلند‌پایه این مجمع محسوب می‌شود.

هشدار به مسئولان جمهوری اسلامی
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم نیز در واکنش به برگزاری این جلسه محاکمه با صدور بیانیه‌ای این دادگاه را «نمایشی» خوانده و به مسئولان توصیه کرده که از «اشتباهات مکرر» خود دست بردارند.

در بیانیه این مجمع همچنین به مسئولان توصیه شده که «به نام دین و انقلاب، بیش از این نظام را لکه‌دار» نکنند.

در بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم به مسئولان توصیه شده که «به نام دین و انقلاب، بیش از این نظام را لکه‌دار» نکنند

این مجمع، برگزاری چنین جلسه‌ای را در جهت آرام کردن جامعه و گذاشتن «مرهم بر زخم‌های مردم» ندانسته است.

مجمع مدرسین افزوده که دادگاه روز شنبه، مطابق اصول قانون اساسی نبوده و از درجه اعتبار «ساقط» است.

در این بیانیه اضافه شده که متن کیفرخواست به یک «بیانیه سیاسی و سرمقاله برخی روزنامه های تندرو» شبیه بوده که «گویی یکی از اهداف این به اصطلاح دادگاه، ترور سیاسی خادمان ملت بوده» است.

«قضاوت در خدمت سیاست و سیاست‌بازان»
مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی از دیگر معترضان به برگزاری جلسه دادگاه برخی فعالان سیاسی است.

این مجمع همسو با سایر جریان‌های اصلاح‌طلب در بیانیه‌ای که به همین خاطر منتشر کرده، برگزاری جلسه محاکمه روز شنبه را «غیرقانونی» خوانده است.

در بیانیه این مجمع آمده که «در آستانه پایان یافتن یک دهه مدیریت آقای شاهرودی بر ویرانه قضا، آشکارا قضاوت در خدمت سیاست و سیاست‌بازان در آمده» است.

در بیانیه مجمع نمایندگان ادوار مجلس آمده که «در آستانه پایان یافتن یک دهه مدیریت آقای شاهرودی بر ویرانه قضا، آشکارا قضاوت در خدمت سیاست و سیاست‌بازان در آمده» است

مجمع نمایندگان ادوار بازداشت «فله‌ای» نخبگان و فعالان سیاسی بعد از انتخابات را «نمایشی» برای قدرت‌نمایی توصیف کرده و نسبت به تحت فشار قرار گرفتن بازداشت‌شدگان در زندان به شدت اعتراض کرده است.

این مجمع با انتقاد از کیفرخواست ارائه شده در جلسه محاکمه، افزوده است که امر «قضا و قضاوت به پائین‌تر از اعتبار خود رسیده و این روند بی‌اعتمادی مردم به دستگاه قضایی را به بالاترین میزان» خواهد رساند.

مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی همچنین «دادگاه نمایشی را فاقد اعتبار» دانسته و اعتراف‌گیری را روشی ضد قانونی خوانده است.

پیش‌ از این نیز جبهه مشارکت ایران اسلامی، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، میرحسین موسوی، محمد خاتمی و مهدی کروبی با انتقاد از برگزاری چنین جلسه‌ای، نسبت به روند برگزاری آن «انتقاد و اعتراض» کرده و دادگاه را «غیرقانونی» خوانده‌اند.

قرار است دومین جلسه محاکمه فعالان سیاسی روز پنجشنبه برگزار شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

Zendeh baad Eslahat.
Marg bar Enhesartalaban

-- Mazdak ، Aug 4, 2009

"ادامه چنین روندی به اعتبار نظام جمهوری اسلامی لطمه وارد می‌کند"
کدام اعتبار؟؟

-- عالمی‌ ، Aug 4, 2009

مجمع روحانیون مبارز، هشدار داد که ادامه چنین روندی به اعتبار نظام جمهوری اسلامی لطمه وارد می‌کند و «به نام دین و انقلاب، بیش از این نظام را لکه دار» نکنند. مگر اعتباری برای این نظام باقی مانده است؟ آقایان مجمعی و مبارز، سالهاست که دین و انقلاب و نظام اسلامی لکه دار شده است! دستان این نظام دروغین به خون ملت ایران آغشته است و تمام سران این نظام به رهبری خمینی مسئول جنایاتی هستند که در این مدت ٣٠ سال رخ داده است. آن زمانیکه باید به خمینی مرتجع و خونریز اعتراض می کردید، سکوت کردید و امروز نتایج آن سکوت را می بینید.
مجمع بی خردان نظام اسلامی،

-- BIkheradan Eslami ، Aug 4, 2009

خلاصه سیدعلی تبدیل شد به سیدعلی شاه و قدم در راهی گذاشت که شاه در دهه ی ٥٠ با حذف تنها حزب اپوزسیون یعنی حزب مردم انجام داد و حکومت را دودستی تقدیم نظامی ها کرد خامنه ای یک مقایسه ی جالبی کرد بدون آنکه خودش بفهمد که چه گفته است یعنی اعلام کاریکاتور انقلاب ٥٧ در واقع خامنه ای حقیقت را گفته است زیرا این خودش است که کاریکاتور را مانند شاه سازمان داده است کاریکاتور حکومت نظامی ها . اما اگر این حکومت در ادامه توسط مردم سرنگون نشود این خامنه ایست که نه تنها تبدیل به کاریکاتور نظامی ها بلکه عروسک خیمه شب بازی آنها خواهد شد . همانطور که چهار سال پیش احمدی نژاد در تنفیظ حکم دستهای خامنه ای را می بوسد و به خاک می افتد اما احمدی نژاد اینبار رشد کرده است و تنها به بوسیدن شانه ی خامنه ای اکتفا می کند یعنی یک مرحله به سر خامنه ای نزدیک تر شده است . اما حمله ی کودتاچیان از این به بعد قوه ی قضائیه است تا پس از اشغال کامل دولت و مجلس کل سه قوه را در اختیار بگیرند و با خیال راحت برای هر صدائی پرونده سازی کنند . اما فعلا تا فتح کامل قوه ی قضائیه برای شورای مصلحت و مجلس خبرگان تعامل برقرار خواهد شد . تا بعد ........

-- farhad-faryad ، Aug 4, 2009

وقتي سه قوه در يك قوه قهار يكدست مي‌شود نتيجه‌اش مخرب و ويرانگر مي‌شود. و آن يكدست ستمگر آلوده به خون بي‌گناهان مي‌شود.

-- بدون نام ، Aug 4, 2009

هوشدار! فردا دیر است!
هدف های مختلف این شعبده بازی اعتراف گیری! نشان دادن قدرت ! خریدن ابرو برای نظام و سیستم و سلطان خامنه ای و ساتور بدستانش که از مردم فاصله گرفته اند و .......وبی ابرو کردن اصلاح طلبان و امادگی مردم به پله بعدی همان دستگیری و سر بنیست کردن سران جنبش اخیر مثل اقای موسوی واقای کروبی و اقای خاتمی و دیگران میباشد! تا دیر نشده فکری بکنین اقایان ! اگرفکر کرده اید قلدر و ساتور بدستانش از شما خواهند گذشت فکر بیهوده ایست! اینها بخاطر ماندن بر سر قدرت پا بر روی هر کسی که کوچکترین اختلافی باانها دارند میگذارند حتی شما که دستان خونچکانشان را به مردم نشان داده اید! بجنبید اقایان تا دیر نشده! فردا دیر است!
موسی

-- بدون نام ، Aug 4, 2009

- به جاي فعالان سياسي بايد همه مزدوران خامنه اي شامل چماقداران، چاقوكشان و قاتلين سازمانهاي امنيتي، بسيج، سپاه و لباس شخصي به همرا آمران آنها محاكمه شوند. كساني كه كه سهراب، ندا، اشكان، محسن و . . . را به قتل رساندند و در يكي از پست ترين تبهكاريها، دختر مظلوم ايران يعني ترانه موسوي را به فجيع ترين وضعي هتك حرمت كرده و سپس مي سوزانند. كجا در زمان شاه چنين كردند.
در واقع اين خامنه اي جلاد است كه چنين بلايي بر سر اين دختر آورده و بايد تقاص آن را پس بدهد.
خاك بر سر حقيران درگاه ولايت ننگ و نكبت كه ذليلانه چشم خود را بر جنايات خامنه اي ...فرو بسته اند و به اطاعت كوركورانه از او مي بالند. متاسفانه در حال حاضرچوب اين بيماران رواني و فلج مغز را مردم آزاده ميخورند ولي چنين نخواهد ماند.

-- حيدر ، Aug 4, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)