تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«رهبر ایران هیاتی مستقل تشکیل دهد»

سازمان عفو بین‌الملل از رهبر جمهوری اسلامی خواست برای بررسی گزارش‌های شکنجه و تجاوز به معترضان انتخابات، هیاتی مستقل تشکیل دهد.

این سازمان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که اگر گزارش‌ها مبنی بر شکنجه و تجاوز به زندانیان که در مواردی نیز منجر به مرگ آنها شده، درست باشد، افراد مسئول باید در اسرع وقت محاکمه شوند.

آیرین خان، دبیر کل سازمان عفو بین‌الملل از آیت‌الله خامنه‌ای خواسته است که برای بررسی این گزارش‌ها هیاتی مستقل تشکیل دهد و از کارشناسان بین‌المللی نیز برای پیوستن به این هیات دعوت به عمل آورد.

به گفته دبیر کل عفو بین‌الملل، «انکار این ادعاها ناکافی است.»

سازمان عفو بین‌الملل همچنین خواستار اعلام چگونگی بررسی‌هایی شده است که برخی مقام‌های ایرانی می‌گویند انجام شده و بر اساس آنها گزارش‌های تجاوز به زندانیان و شکنجه بازداشت‌شدگان را تکذیب می‌کنند.

مهدی کروبی نامزد معترض به نتیجه انتخابات، دو هفته پیش از این، در نامه‌ای به آقای هاشمی رفسنجانی نوشته بود: «برخی افراد با دختران بازداشتی با شدتی تجاوز نموده‌‌اند که منجر به ایجاد جراحات و پارگی در سیستم تناسلی آنان گردیده است.»


انتشار این نامه با خشم گروهی از محافظه‌کاران مواجه شده است و در چند روز اخیر انتقاد‌های تندی را متوجه کروبی کرده‌اند.

محافظه‌کاران می‌گویند که برخلاف ادعای این نامه، مقام‌های زندان و قوه قضائیه و کمیته حقیقت‌یاب مجلس گزارشی در این خصوص در اختیار ندارند و از آقای کروبی خواسته‌اند که مدارک و مستندات خود را در اختیار آنها بگذارد.

علی لاریجانی رئیس مجلس، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و محسن کوهکن عضو هیات رئیسه مجلس از جمله محافظه‌کارانی هستند که به محتوای این نامه واکنش نشان داده‌اند.

آقای لاریجانی موارد مطرح شده در این نامه را تکذیب کرده است. آقای بروجردی نیز ادعا کرده که منابعی که در این نامه به آنها اشاره شده، از سوی «تلفن‌ کنندگان» به روزنامه اعتماد ملی بوده‌اند.

محسن کوهکن نیز اظهار داشته است که نوشتن این نامه را ناشی از «سن و سال» آقای کروبی می‌داند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

هیئت ویژه رهبر مشغول عملیات فتح المبین هستند چون حکومت الهی ایشون بدون تجاوز به مردم برجا نمی مونه

-- مژده ، Aug 16, 2009

این اقدام شجاعانه آقای کروبی قابل تقدیر میباشد ولی برای اثبات درستی ایشان و اینکه بدنبال چه هستند لازم است ایشان خیلی واضح تر صحبت کنند و مدارک کاملی ارائه نمایند. ایشان سالیان درازی است که در این سیستم نانخور هستند و همچنان سهام ناحق زیادی در دست دارند که با حقیقت یابی ایشان تنافر دارد. شاید اکثر خوانندگان و بینندگان به یاد داشته باشند در دوره دوم انتخاب آقای خاتمی و در هنگام بررسی صلاحیت نمایندگان تحمیلی به ایشان چگونه آقای کروبی با دفاع از عملکرد رهبری به نمایندگان معترض به انتخاب شمخانی توهین کرد. ایشان همجنان توضیحی در خصوص زندان های ساخته شده توسط خودشان و نحوه برخورد با زندانیان نداده است. ایشان بدنبال قدرت هستند یا حق مردم؟

-- حسن ، Aug 20, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)