تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزاری سومین جلسه محاکمه بازداشت‌شدگان

سومین جلسه محاکمه ۲۸ تن از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات در شعبه ۱۵ دادگاه کیفری انقلاب اسلامی تهران برگزار شد.

اکثر بازداشت‌شدگان به «اقدام علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی، ایجاد شبهه جعل و تقلب در نتیجه انتخابات، اخلال در نظم عمومی از طریق ایجاد بلوا و آشوب، مشارکت در تخریب و احراق اموال عمومی، و ایجاد ترس و وحشت» متهم شده‌اند.

در جلسه امروز یکشنبه، برای نخستین‌بار تصاویری از ناآرامی‌های خیابانی در تهران نیز پخش شد.

در کیفرخواست نماینده دادستانی تهران که در جلسه دادگاه قرائت شد، برخی گروه‌های «معاند» نیز به «تحریک هواداران» برای راه‌اندازی «آشوب‌ و شورش‌های خیابانی» متهم شدند.


در این کیفرخواست آمده است که گروه‌های معاند «با بهره‌گیری از رسانه‌ها و افراد فرصت‌طلب و ارتباط با شبکه‌ها و رسانه‌های بیگانه و ارسال اطلاعات و عکس» در جهت «تهییج آشوبگران» اقدام کرده‌اند.

نماینده دادستانی تهران همچنین در بخش دیگری از کیفرخواست، منتقدان به برگزاری چنین دادگاهی را «عناصر مغرض و بعضا کج‌فهم» معرفی کرد.

این نماینده افزود: «دشمن سعی دارد به هر نحو ممکن این رسوایی بزرگ را سرپوش گذارد. لذا با طراحی مباحث انحرافی درصدد تشویش اذهان عمومی و غبارآلود نمودن فضای جامعه است.»

در کیفرخواست جلسه محاکمه امروز آمده است که گروه‌های معاند «با بهره‌گیری از رسانه‌ها و افراد فرصت‌طلب و ارتباط با شبکه‌ها و رسانه‌های بیگانه و ارسال اطلاعات و عکس» در جهت «تهییج آشوبگران» اقدام کرده‌اند

در ادامه جلسه، وکیل مدافع یکی از متهمان با «مشابه» دانستن تمامی اتهام‌ها، خواستار صدور کیفرخواست جداگانه بر هر یک از متهمان شد.

در این جلسه برخلاف دو جلسه گذشته، برخی بازداشت‌شدگان بعضی از اتهام‌های خود را نپذیرفتند.

یکی از متهمان در دفاع از خود گفت زمانی که بر اثر «بروز جنون آنی» اقدام به ضرب و شتم یک مامور بسیج کرده، تشخیص نداده بود که فرد مضروب «بسیجی» بوده است.

یکی دیگر از بازداشت‌شدگان که به ارسال پیام به شبکه بی‌بی‌سی متهم شده است، در اظهارات خود میرحسین موسوی را مسئول حوادث اخیر معرفی کرد.


اکثر بازداشت‌شدگان در این جلسه در دفاع از خود گفتند که تحت‌تاثیر «سیاست‌بازان و فعالان سیاسی» در اعتراض‌های خیابانی شرکت کرده‌اند.

در این جلسه هیچ‌یک از چهر‌هایی شناخته‌شده سیاسی که در حوادث اخیر بازداشت و زندانی شده‌اند، حضور نداشتند.

اولین جلسه محاکمه معترضان به نتیجه انتخابات، ۱۰ مرداد ماه برگزار شد که اظهارات محمدعلی ابطحی و محمد عطریانفر در ان جلسه بازتاب‌های گسترده‌ای یافت.

جلسه دوم دادگاه نیز شنبه هفته گذشته برگزار شد که علاوه بر برخی چهره‌های سیاسی، دو کارمند سفارت‌خانه‌های بریتانیا و فرانسه و یک تبعه فرانسوی نیز در میان متهمان دیده می‌شدند.


سومین جلسه محاکمه معترضان به نتیجه انتخابات در حالی برگزاری شد که صادق لاریجانی روز گذشته به عنوان رئیس جدید قوه قضائیه منصوب شد.

پیش‌تر آیت‌الله حسینعلی منتظری، آیت‌الله یوسف صانعی و آیت‌الله اسد‌الله بیات زنجانی از مراجع تقلید شیعه، گرفتن اعتراف تحت شکنجه را «حرام» کرده بودند.

انتقاد‌ها از برگزاری این دادگاه‌ها در حالی صورت می‌گیرد که برگزار کنندگان آن و برخی مقام‌های قضایی با دفاع از کیفرخواست قرائت شده و بازداشت برخی فعالان سیاسی و مدنی اعلام کرده‌اند که افرادی که دستگیر شده‌اند، مرتکب «جرم» شده و باید محاکمه شوند.


این مقام‌ها می‌گویند که دستگیرشدگان در «کودتایی مخملی» شرکت داشته‌ و برخی از آنها با «بیگانگان» در ارتباط بوده‌اند.

برخی اعضای جبهه مشارکت ایران اسلامی، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، نهضت آزادی و مجمع روحانیون مبارز از جمله دستگیرشدگانی هستند که دادستانی تهران آنها را متهم به شرکت در «کودتای مخملی» کرده است؛ اتهامی که از سوی این احزاب رد شده است.

در ایران بر سر اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، بیش از چهار هزار نفر بازداشت و ده‌ها تن دیگر به دست نیرو‌های پلیس و لباس شخصی‌ جان باختند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دیگه بی نمک شده این دادگاه ها کسی حوصله دنبال کردن این دادگاه ها را ندارد پولتان را بی خودی خرج این دادگاه ها نکنید ازادشان کنید بروند دنبال کارو رندگی شان .
هر چیزی نوبرانه اش خوشمزه است .

-- گودرز اقا ، Aug 16, 2009

مابي صبرانه منتظر برپائي دادگاه متهمان اصلي(موسوي.كروبي...)هستيم و تازه داره جذاب ميشه

-- كاوه ، Aug 16, 2009

خب حالا که چی؟
مردم دیگه اینحرفا سرشون نمیشه ... اعتراف یا بی اعتراف، دیگه باید پاشین کاسه کوزتونو جمع کنین برین. البته زیادم نمیتونین دور برین چون ملت پاسخگویی تک تک شما رو بدجوری انتظار داره.

-- پیشگو ، Aug 16, 2009

رئیس دادگاه و دادستان و بقیه ....و جیره خواران حکومت اسلامی را بنگر، مثل اینکه دفعه اول که به این فیلم ها نگاه می کنند! همه این اوباش شبها با لباس شخصی و نظامی با باتوم و چاقو به مردم حمله می کنند و در روز دادستان و رئیس دادگاه و امام جمعه و نماز گزاران رعب و وحشت نظام هستند.
لباس شخصی های متدین و اوباش هزار چهره و نوکران ولایت،

-- Obash Eslami ، Aug 16, 2009

منتظر دادگاه دانه درشتها(موسوي.كروبي...)هستيم

-- كيانوش ، Aug 16, 2009

اقای کاوه انکه باید محاکمه شود خامنه ای .....است که به زودی هم محاکمه می شود

-- زینب ، Aug 16, 2009

کاوه و کیانوش شما هم سهمی در خیانت به ملت در کنار کودتاگران دارید.

-- بدون نام ، Aug 16, 2009

کاوه و کیانوش که هردوشون یه نفرن. خجالت بکش و از حرفهات شرم کن.

-- محسن ، Aug 16, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)