تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

فضای باز سیاسی یا ولنگاری سیاسی؟
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «همه اعتراض‌ها را به بیگانگان ربط ندهید» در واکنش به انتساب حرکت‌های اعتراضی به خارج از ایران نوشته شده است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «بنیان ذهنیت تاریخی مردم ایران نسبت به روابط خود با هرآنچه غیرایرانی شناخته می‌شود، تابع شرایط متغیری است که در طول اعصار مختلف به ویژه در سده اخیر از طریق این روابط بر احوالاتشان سایه داشته و از آنجاکه شرایط تاریخی امریست که کم و بیش قابل اثبات است، کیفیت این ذهنیت و جزئیات آن نیز قابلیت پیش‌بینی و تحلیل دقیق دارد.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه افزوده است: «چگونه و تا چه وقت می‌توان این ادعا را بهانه خاموش ساختن قرار داد، درحالی که اعتقاد به استواری و نهادینه گشتن و خلل ناپذیری ریشه‌ها و اصول اعتقادی و فرهنگی انقلاب اسلامی و ضربه ناپذیری نظام جمهوری اسلامی وجود دارد؟ اگر نبود چنین باوری، پس برخی با چه توجیهی فضای باز سیاسی را با ولنگاری سیاسی اشتباه گرفتند و کردند آنچه کردند؟»

به نوشته روزنامه مردمسالاری، «برخورد مسوولانه و پاسخگو، ضمن مسدودساختن بلندمدت راه اینگونه طعام‌ها و توانمندساختن نظام، بهت و تحسین آزادگان جهان از واقعیت اهتمام ما در شفاف سازی امور را برمی‌انگیزد. و اینگونه است که حتی سم پاشی‌ها و ناسازگاری عامدانه بیگانگان در برابر توفیقات ما کارگر نخواهد شد.»

متن کامل سرمقاله

سئوال از «عصبی مزاج‌های برآشفته»
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «چند سوال ساده از تریبون‌داران عصبانی» در پاسخ به حملات محافظه‌کاران به نامه کروبی است.

سرمقاله نویس آفتاب یزد نوشته است: «در هجوم یکپارچه و همراه با عصبانیت مدعیان اصولگرایی به کروبی، یک نکته مورد غفلت احتمالاً عمدی قرار می‌گیرد. این نکته، علت ورود رهبری نظام به موضوع بازداشتگاه کهریزک و دستور ایشان برای تعطیل این بازداشتگاه است. به فرض که ادعاهای کروبی، دقیق نباشد اما چرا هیچ‌یک از تریبون داران عصبانی به این نکته اشاره نمی‌کنند که در کهریزک، چه اتفاقاتی افتاد که تعطیلی آن با دستور عالی‌ترین مقام نظام را به دنبال داشت؟ آیا آنها مطمئن هستند کهریزک‌ها یا کهریزک‌چه‌های دیگری در گوشه وکنار کشور نیست؟»

به نوشته این روزنامه، «آقایانی که به صورت یکپارچه و با فاصله زمانی چند دقیقه، با قاطعیت به ردّ ادعاهای کروبی پرداختند، آیا مثلاً گمان می‌کنند زندانی‌ها می‌خواسته‌اند در رجب و شعبان، روزه مستحبی بگیرند و زندان‌بانان برای آنها افطار و سحری تهیه نکرده‌اند؟ آیا گزارش از قضا شدن نماز صبح زندان‌بانان به شورای‌عالی امنیت ملی واصل شده که به خاطر آن، تعطیلی بازداشتگاه مورد تاکید قرار گرفته است؟ قطعاً پاسخ به هیچ‌یک از این سوالات، مثبت نیست.‌»

آفتاب یزد در ادامه افزوده است: «پس ای کاش عصبانی مزاج‌هایی که تا این حد بر آشفته شدند، برای آنکه ثابت کنند واقعا برای حیثیت نظام نگران هستند، سخنان دیگری هم می‌گفتند. مثلاً همراه با درآمدن از خجالت کروبی، به خاطر فجایعی که منجر به تعطیلی بازداشتگاه شد نیز آیه استرجاع می‌خواندند. در آن صورت این افتخار به نام آقایان ثبت می‌شد که علی‌گونه فکر می‌کنند و از کوچک ‌ترین ظلم نسبت به هموطنان خود نمی‌گذرند.»

متن کامل سرمقاله

«منبع مالی کهریزک»
سرمقاله امروز روزنامه اعتماد ملی با عنوان «بازداشتگاه خودسر» درباره چگونگی برخورد با مسئولان بازداشتگاه کهریزک نوشته شده است.

سرمقاله نویس اعتماد ملی نوشته است: «باید اسناد و مدارک موجود در بازداشتگاه کهریزک به‌طور کامل توسط یک گروه حقوقدان بی‌طرف مورد بررسی قرار گیرد تا جرائمی که رخ داده مشخص گردد و مرتکبان آن به دست عدالت سپرده شوند. همچنین، پرونده مربوط به تاسیس و احداث این بازداشتگاه که در نیروی انتظامی است در اختیار بازرسی کل کشور قرار داده شود تا کسانی که تصمیم به ایجاد این بازداشتگاه گرفته‌‌اند، شناسایی و تحت تعقیب قرار گیرند.»

به نوشته این روزنامه، «محل تامین بودجه ایجاد و اداره بازداشتگاه معلوم گردد و مجوز استفاده از آن محل برای انجام عملی غیرقانونی موردتوجه قرار گیرد و اگر (که حتما) برداشت غیرقانونی صورت گرفته مرتکبان مجازات شوند. در صورتی که قضاتی با نادیده گرفتن قانون، متهمان را به این بازداشتگاه غیرقانونی اعزام نموده‌اند به دادسرای انتظامی قضات معرفی شوند.»

اعتماد ملی در ادامه افزوده است: «نتیجه این اقدامات در اسرع وقت بدون ملاحظه این و آن در اختیار عموم قرار گیرد. در غیر این صورت نباید انتظار داشته باشیم که از این پس اعمالی از این دست در کشور رخ ندهد و افرادی با زیر پا گذاشتن قانون، حیثیت نظام و مملکت را بازیچه افکار نادرست خود قرار ندهند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «محرمانه‌های ستاد بلوا»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «تحول قضایی و بایسته‌های آن»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «سوریه از خط مقاومت جدا نمی‌شود»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «پیامدهای کاهش بودجه آموزش و پرورش»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «نقض آتش‌بس پولی»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «شاخص‌های مورد انتظار کابینه دهم»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «برای بی‌اثر شدن تحریم بنزین»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)