تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
سازمان دیده‌بان حقوق بشر:

درخواست بررسی عملکرد احمدی‌مقدم و طائب

دیده‌بان حقوق بشر با انتشار اطلاعیه‌ای خواستار مشخص شدن نقش «بالاترین مسئولان امنیتی» در حوادث پس از انتخابات در ایران شد.

این سازمان حقوق بشری اعلام کرده که براساس تحقیقاتی که انجام داده است، «بالاترین مسئولین امنیتی» ایران در «آزارهای جدی و مکرر تظاهرکنندگان و بازداشت‌شدگان رخدادهای اخیر دخالت داشته و دستوردهنده بوده‌اند.»

اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی و حسین طائب فرمانده بسیج، بنابر خواسته دیده‌بان حقوق بشر از جمله کسانی هستند که باید از آنها «تحقیق به عمل آید.»

جو استورک، معاون بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر گفته است: «تعداد و دامنه آزارهای پلیس و بسیج به روشنی نشان می‌دهد که آنها مجری دستورات و فرامین هستند.»


او افروده که «برای بررسی این آزارها باید مستقیم رفت به سطوح بالا تا مشخص کرد چه کسی این دستورات را داده است.»

شاهدانی که پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران با دیده‌بان حقوق بشر مصاحبه کرده‌اند، اظهار داشته‌اند که نیروهای «بسیج و پلیس، حداقل در تهران مسئول آزارهای منظم و وسیعی هستند که در سراسر این شهر رخ داده است.»

بنابر اعلام این سازمان، پلیس و بسیج در موارد مختلف، ده‌ها نفر از مردم را بازداشت کرده، در جریان دستگیری به آنها حمله کرده و سپس در حین حبس نیز آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.

«تعطیلی یک بازداشتگاه و عده‌ای مامور دون پایه را مقصر خواندن، نمی‌تواند به معنای پاسخگویی به آزارهای وسیعی باشد که پس از انتخابات رخ داده است»

دیده‌بان حقوق بشر همچنین اعلام کرده که موارد دیگری از برخورد‌های خشونت‌بار با معترضان به نتیجه انتخابات را مستند کرده است.

برخی شاهدان به دیده‌بان حقوق بشر گفته‌اند که بسیج و پلیس در حملات شبانه به معترضانی که از پشت بام خانه‌هایشان شعار می‌دادند، با یکدیگر همکاری داشته‌اند.

این سازمان در ادامه اطلاعیه خود به موضوع تعطیلی بازداشتگاه کهریزک اشاره کرده و مسئولیت مرگ گروهی از معترضان در این بازداشتگاه را متوجه برخی مسئولان امنیتی و در راس آنها اسماعیل احمدی‌مقدم دانسته است.

به گفته جو استورک «تعطیلی یک بازداشتگاه و عده‌ای مامور دون پایه را مقصر خواندن، نمی‌تواند به معنای پاسخگویی به آزارهای وسیعی باشد که پس از انتخابات رخ داده است.»

وی افزوده است: «حکومت باید عملکرد مقام‌های عالی‌رتبه را مورد تحقیق قرار دهد و آمران این آزارها را تنبیه کند.»

این سازمان حقوق بشری اعلام کرده که «بالاترین مسئولین امنیتی» ایران در «آزارهای جدی و مکرر تظاهرکنندگان و بازداشت‌شدگان رخدادهای اخیر دخالت داشته و دستوردهنده بوده‌اند»

کهریزک بازداشتگاهی است که در «شهر سنگ» از توابع شهرری استان تهران قرار دارد. در هفته‌های اخیر، گزارش‌هایی از جان باختن برخی از دستگیرشدگانی که مدتی در این بازداشتگاه نگهداری می‌شدند، منتشر شده ‌است.

در این بازداشتگاه گروهی از «اراذل و اوباش» و مجرمان مرتبط با «مواد مخدر» نگهداری می‌شدند که در جریان حوادث اخیر به محل نگهداری جمعی از بازداشت‌شدگان تبدیل شده بود.

هنوز مشخص نیست چند نفر در بازداشتگاه کهریزک نگهداری می‌شده‌اند و چه تعداد جان خود را در آن‌جا از دست داده‌اند. محسن روح‌الامینی و محمد کامرانی دو جوانی هستند که طبق گزارش‌ها بر اثر «شکنجه» در این بازداشتگاه کشته‌ شده‌اند.

نیروی انتظامی پیش‌تر با محرز دانستن «سهل‌انگاری و تخلف» تعدادی از مسئولان، مأموران و کارکنان بازداشتگاه کهریزک و رده‌های نظارتی، از تشکیل پرونده جهت ارسال آن به مراجع قضایی خبر داده بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

;کاملا درسته،باید دید کی دستور داده که این جوانها رو به کهریزک و جاهای غیر قانونی دیگه ببرن.نه اینکه دو تا مامور بی مصرف و دم دستی رو قربانی کنن.رسانه ها باید خیلی هشیارانه انگشت روی کله گندها و امرین و مسببین بذارن.

-- چپ رزمنده ، Aug 15, 2009

احمدی نزا دوخامنه ای جلاد سرکرده ادمشها هستندوبعد هم این قاتلان فرماندههای بسیج و سپاه که روش زمان هیتلر واستالین را روی جوانانمان و روشنفکرامان و هر کس دیگرکه مثل خودشون جانی و ادمکش ودزد نباشه پیاده میکنند ولی چیز ی دیگه به اخر عمرتون نمونده ای خاینان ضد ایرانی جواب خیانتها وکشتاروشکنجههای حیوانیرو بزودی پس خواهید داد.

-- م ، Aug 15, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)