تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

عشا مومنی به آمریکا بازگشت

عشا مومنی دانشجوی ایرانی آمریکایی و عضو کمپین یک میلیون امضاء، پس از ۱۰ ماه ممنوعیت خروج از ایران، به لس‌آنجلس بازگشت.

خانم مومنی به آسوشیتدپرس گفته که قصد دارد در آمریکا به کار در حوزه‌های حقوقی ادامه دهد.

او افزوده که در زمان زندان، تحت شکنجه قرار نداشته است و رفتار زندانبان‌ها با وی نسبت به سایر زندانیان دیگر «بد» نبوده است.

این فعال حقوق زنان اظهار داشته که در ۱۰ ماه زندگی در ایران احساس می‌کرده که «تحت نظر» قرار دارد و در خیابان‌های تهران «احساس امنیت» نداشته است.

خانم مومنی، ۲۹ ساله، دانشجوی ارتباطات دانشگاه نورثریج، ۲۴ مهرماه سال گذشته در حالی که مشغول تحقیق میدانی برای پروژه فوق لیسانس خود درباره جنبش زنان در ایران بود، بازداشت شد.

وی ۲۵ روز را به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» در بند انفرادی زندان اوین گذراند.


خانم مومنی دومین زن دارای تابعیت دوگانه ایرانی و آمریکایی بود که طی دو سال گذشته از سوی ماموران امنیتی جمهوری اسلامی دستگیر شد.

پیش از دستگیری این فعال حقوق زنان، در سال ۱۳۸۶ هاله اسفندیاری که وی نیز دارای تابعیت دوگانه بود از سوی مقامات امنیتی ایران به اتهام دست داشتن در «طرح انقلاب نرم، جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی» بازداشت و مدتی را در زندان اوین به سر برد.

رکسانا صابری سومین زن ایرانی- آمریکایی بود که از بهمن ماه سال گذشته به اتهام «جاسوسی» برای آمریکا بازداشت شد و به هشت سال زندان تعزیری محکوم شد که چندی بعد با شکسته شدن حکمش، آزاد و به آمریکا بازگشت.

پیش‌تر گروهی از روشنفکران و اساتید دانشگاه های جهان و تعدادی از نهاد‌های فعال حقوق بشر با صدور اطلاعیه‌‌های جداگانه‌ای خواستار آزادی عشا مومنی شده بودند.

کمپین یک میلیون امضاء، عنوان حرکتی است که گروهی از فعالان زن در ایران از شهریور ۱۳۸۵برای رفع تبعیض علیه زنان ایران راه اندازی کرده‌اند.

این کمپین به دنبال جمع‌آوری یک میلیون امضاء برای تغییر قوانین جمهوری اسلامی به نفع زنان است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

man be sohbathaye ishan shake kamel daram chon man baraye shekayati be kalantari rafte bodam khanomi anja bod zaheran ishan ham baraya shekayat amade bodand mitavanam be jorat begoyam aksara mamorine kalantari be sorate alani be in khanom nazare bad dashtnd chetor bavar konam ke ishan be zendane evin raftand va kari baheshan nadashtnd man shak daram ishan nazdikani dar iran darand va az tarafe hokomat tahdid shodehand kardanandegan jomhoriya talbaniy iran dastash ro shode

-- fareba ، Aug 15, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)