تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

انتقاد از «خدامقامی» مسئولان
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «نقدی بر نظریه خدامقامی مسئولان اجرائی» به اظهارات مصباح یزدی مبنی بر «اطاعت از رئیس جمهوری، اطاعت از خداست»، واکنش نشان داده است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «اگر نظریه نقل شده از جناب آقای مصباح یزدی را بپذیریم و اطاعت از رئیس جمهور را همچون اطاعت از خدا واجب بدانیم، قبل از هر چیز باید این واقعیت را خود جناب آقای مصباح یزدی بپذیرند که در دوران هشت ساله ریاست جمهوری آقای سیدمحمد خاتمی که حکم ولی فقیه را دریافت کرده بود، مرتکب گناهان زیادی شده‌اند.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه افزوده است: «زیرا ایشان در آن دوران از پیشتازان مخالفت آشکار با رئیس جمهور بودند و نه تنها عدم اطاعت از وی را بلکه حتی ایستادن در مقابل رئیس جمهور وقت را ترویج می‌کردند و لازم می‌دانستند و زمینه را نیز برای این امر فراهم می‌کردند.»

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، «در چهار سال گذشته یعنی دوران ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد هم نظریه جناب آقای مصباح با همین عارضه مواجه می‌شود، زیرا در آن چهار سال نیز موارد زیادی از اظهارنظرها، تصمیم‌ها، عزل و نصب‌ها و دستورالعمل‌های رئیس جمهور برخلاف نظر رهبری قانون و حتی خود جناب آقای مصباح بوده است.»

متن کامل سرمقاله

رسم مالوف یک روزنامه
سرمقاله امروز روزنامه اعتماد ملی با عنوان «منبع سیاه» در واکنش به سرمقاله روزنامه کیهان در خصوص نامه کروبی به هاشمی نوشته شده است.

سرمقاله نویس اعتماد ملی نوشته است: «کیهان در مقاله توهین‌آمیز به رسم مالوف خود با عنوان منبع سیاه، نوشته است که منبع سیاه، یکی از ترفندهای شناخته شده و معروف در عملیات روانی است که بیشترین کاربرد آن در شایعه‌پراکنی است. در این ترفند، شایعه مورد نظر دشمن به نقل از یک منبع ناشناخته و نامعلوم، ساخته و منتشر می‌شود.»

به نوشته این روزنامه، «نکته جالب این است که خود کیهان سال‌هاست هر روز در ستون خبرهای ویژه از همین روش استفاده می‌کند و ما تازه متوجه می‌شویم که آنها بر اساس یک تئوری و آگاهانه عمل می‌کرده‌اند. آنها اخباری را می‌دادند که منبع آن فقط خودشان هستند و برای کسی قابل اثبات نیست و اغلب هم معلوم می‌شود دروغ بوده است.‌»

اعتماد ملی در ادامه افزوده است: «شریعتمداری که سال‌هاست در حصن امنیت کامل به پرتاب تیر تهدید و تهمت نسبت به همه می‌پردازد، آخرین فراز مقاله را با جمله‌ای تمام کرده است که دروغ است و هم اعتبار بقیه حرف‌های او را نشان می‌دهد و هم اینکه نشان می‌دهد در همین مقاله هم به حکم طبیعت خود از روشی که گفته استفاده کرده و به دروغ گفته است که کرباسچی رئیس ستاد کروبی به کس دیگری رای داده است. در واقع خودشان شایعه‌ای را می‌سازند و خودشان هم به عنوان سند به آن استناد می‌کنند و تکذیب‌های قبلی این شایعه را هم نمی‌بینند.»

متن کامل سرمقاله

وزن سیاسی اتحادیه اروپا
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «کدام پاسخ ؟!» به تحلیل واکنش‌های اتحادیه اروپا به محاکمه کارمندان سفارتخانه‌ها در ایران پرداخته است.

سرمقاله نویس کیهان نوشته است: «دومین جلسه دادگاه عوامل اغتشاشات اخیر که در آن دو کارمند محلی سفارت انگلیس و فرانسه و یک تبعه فرانسوی محاکمه شده و همگی به جرایم خود مبنی بر دخالت و شرکت در آشوب‌های خیابانی تهران اعتراف کردند، با واکنش اتحادیه اروپا و مقامات انگلیس و فرانسه مواجه شد.»

به نوشته این روزنامه، «وزرای خارجه انگلیس و فرانسه نیز در اقدام مشابهی اتهامات وارده علیه کارکنان محلی خود و دختر تبعه فرانسه راعلیرغم مستندات موجود و اعترافات صریحی که آنان داشته‌اند، غیرموجه خوانده و آزادی آنان را درخواست کرده‌اند. این در حالی است که ایراد اتهام و اثبات جرم در محاکم قضایی بر پایه مدارک و شواهد صورت می‌گیرد، نه براساس تحلیل و گمانه زنی‌های سیاسی که قابل تردید و توجیه باشد.»

کیهان در ادامه افزوده است: «ماجرا چیست؟ صدور بیانیه‌ها و طرح اقداماتی که هیچ‌گاه جنبه عملی به خود نگرفته، به چه منظور صورت می‌گیرد؟ حقیقت آن است که وزن سیاسی اتحادیه اروپا در تحولات بین‌المللی تا حد زیادی کاهش یافته و در بیشتر موارد تحت فشار لابی صهیونیست‌ها در برابر درخواست‌های آمریکا سر تسلیم فرود آورده و بله قربان گوی کاخ سفید شده است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «اگر اقتصاد ایران دولتی نبود»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «آسیب‌شناسی مسئله نخبگی»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «رابطه ساختار مالی دولت و استقلال بانک مرکزی»

سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «‌فرار از امروز یا طرحی برای فردا؟!»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «لطفاً مسأله تقلب فراموش نشود!»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «تحقق وحدت به ابزار نیاز دارد»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)