تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اعتراض گزارشگران به محاکمه معترضان

گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای، برگزاری «دادگاه‌های فرمایشی برای محاکمه معترضان به تخلف و تقلب در انتخاب مجدد محمود احمدی‌نژاد» را محکوم کرد.

این سازمان مدافع آزادی بیان، با بیان اینکه «متهمان در دادگاه‌های انقلاب، همواره از حقوق اولیه خود محروم بودند»، به ممانعت دادگاه انقلاب از دیدار متهمان با وکلای مدافعشان اعتراض کرده‌ است.

گزارشگران بدون مرز اعلام کرده ‌است که دادگاه انقلاب، وکلای مدافع متهمان را نمی‌پذیرد و سعید مرتضوی، دادستان تهران، وکلای متهمان را تعیین می‌کند.

گزارشگران بدون مرز می‌گوید که چهار تن از وکلای متهمان نیز در نامه‌ای سرگشاده به آیت‌الله شاهرودی، خواستار «رفع نواقص قانونی حاکم بر روند این دادگاه‌ها» شده‌اند.

گزارشگران بدون مرز اعلام کرده‌ است که دادگاه انقلاب وکلای مدافع متهمان را نمی‌پذیرد و سعید مرتضوی، وکلای متهمان را تعیین می‌کند

نسرین ستوده، محمد مصطفایی، عبدالصمد خرمشاهی و مینا جعفری، چهارتن از وکلای زندانیان در این نامه، خواهان رفع محدودیت‌ها در ملاقات با موکلان خود و خواندن پرونده‌های آنها شده‌اند.

این وکلا همچنین به تعیین وکیل تسخیری برای متهمان اعتراض کرده و آورده‌اند: «تعیین وکیل تسخیری برای متهمین، به نگرانی‌هایی دامن می‌زند که آیا از پیش مجازات‌های غیرمنتظره‌ای برای متهمان در نظر گرفته شده است.»

کاوه مظفری، وب‌نگار و فعال حقوق زنان نیز در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه، برخی دیگر از موارد نقض حقوق شهروندی بازداشت‌شدگان اخیر را مورد اعتراض قرار داده ‌است.

آقای مظفری در جریان اعتراضات ۱۸ تیر سال جاری از سوی ماموران لباس شخصی بازداشت شد. ماموران امنیتی اتهامات وی را «اقدام علیه امنیت ملی، برهم زدن نظم عمومی و تخریب اموال عمومی» اعلام کرده‌اند.

گزارشگران، با بیان اینکه «متهمان در دادگاه‌های انقلاب، همواره از حقوق اولیه خود محروم بودند»، به ممانعت دادگاه انقلاب از دیدار متهمان با وکلای مدافعشان اعتراض کرده‌ است

بنا بر این نامه، تمام مراحل بازجویی از این فعال حقوق زنان، با چشم‌بند انجام گرفته و هیچ اشاره‌ای به مصادیق اتهامات نشده‌ است.

بخش دیگری از بیانیه گزارشگران بدون مرز به نامه ۲۶۰ تن از روشنفکران جهان خطاب به دبیرکل سازمان ملل اختصاص دارد.

این نامه که ژان فرانسوا زولیارد، دبیر اول گزارشگران بدون مرز نیز از جمله امضا کنندگان آن است، خواستار تشکیل یک کمیته بین‌المللی حقیقت‌یاب برای «بررسی فرآیند رأی‌گیری، شمارش آرا و اعلام نتایج موارد تقلب و دستکاری در آرای مردم» شده‌ است.

«اعمال فشار به دولت ایران جهت آزادی کلیه زندانیان اعتراض‌های اخیر، به رسمیت شناختن حق مردم ایران در زمینه آزادی اظهار نظر و اعتراض مسالمت‌آمیز به نتایج انتخابات اخیر و به رسمیت نشناختن دولت محمود احمدی‌نژاد و عدم همکاری با آن از سوی تمامی دولت‌ها و مجامع بین‌المللی» از دیگر خواسته‌های امضاکنندگان این نامه‌ است.

در جریان اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، هزاران نفر از معترضان بازداشت شده‌اند.

هیات ویژه آسیب‌دیدگان حوادث اخیر که از سوی مهدی کروبی و میرحسین موسوی تشکیل شده، هفته گذشته فهرستی شامل ۶۹ نفر که در ناآرامی‌های پس از انتخابات جان خود را از دست داده‌اند، به مجلس ارائه کرده‌است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)