تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
نماینده ایران در آژانس:

حمله به تاسیسات هسته‌ای «ممنوع» شود

ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد کرد موضوع ممنوعیت هرگونه حمله نظامی به تاسیسات اتمی در سراسر جهان را بررسی کند.

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس، روز گذشته (چهارشنبه) این پیشنهاد را طی نامه‌ای به محمد البرادعی ارائه کرده تا در کنفرانس سالانه این نهاد نظارتی که از ۲۳ شهریور آغاز می‌شود، مورد بررسی قرار گیرد.

این پیشنهاد در شرایطی ارائه می‌شود که در ماه‌های اخیر گزارش‌هایی مبنی بر احتمال حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران منتشر شده است.


مقام‌های اسرائیل که مخالفت برنامه‌های هسته‌ای ایران هستند، بارها اعلام کرده‌اند که به منظور توقف فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی، تمام گزینه‌ها را مدنظر دارند.

به گزارش آسوشیتدپرس، آقای سلطانیه اعلام کرده که این پیشنهاد ارتباطی به تهدید‌ها علیه تاسیسات هسته‌ای ایران ندارد.

به گفته این مقام ایرانی، «کسی جرات ندارد علیه جمهوری اسلامی ایران دست به کاری بزند.»

او افزود که ایران خواستار ممنوعیت کاربرد نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای در جهان است و امیدوار است که کشور‌های عضو از این پیشنهاد استقبال کنند.

سلطانیه اعلام کرده که این پیشنهاد ارتباطی به تهدید‌ها علیه تاسیسات هسته‌ای ایران ندارد و «کسی جرات ندارد علیه جمهوری اسلامی ایران دست به کاری بزند»

کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی در سپتامبر سال ۱۹۹۰ با صدور قطعنامه‌ای، حمله نظامی به تاسیسات اتمی که فعالیت صلح‌آمیز دارند را ممنوع کرده است.

در سال ۱۹۸۱ هواپیماهای نظامی اسرئیل، رآکتور هسته‌ای «اوزیراک» در عراق را بمباران کردند که بر اثر آن، این تاسیسات هسته‌ای نابود شد.

اسرائیل ششم سپتامبر سال ۲۰۰۷ نیز به تأسیسات «الکبار» سوریه به گمان آنکه برای مقاصد نظامی هسته‌ای از آن استفاده می‌شود، حمله هوایی کرد.

این پیشنهاد جمهوری اسلامی پس از آنکه رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده خواستار پاسخ ایران به پیشنهادهای دیپلماتیک آمریکا تا ماه سپتامبر (پائیز) شد، ارائه می‌شود.

آقای گیتس اظهار امیدواری کرده است که تهران پیش از تشکیل مجمع عمومی سازمان ملل در پائیز، به درخواست گفتگوی آمریکا درباره پرونده هسته‌ای خود پاسخ مثبت دهد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

قبل از اینکه این طرح ها وارد اژانس شود و مورد بررسی قرار بگیرد و زمان ببرد و رد بشود و تصویب بشود اسرائیل فرصت کافی برای حمله نظامی دارد . چندسال متوالی اژانس روی پرونده هسته ای ایران کار می کند هنوز به نتیجه نرسیده است چطور ایران فکر می کند که یک هفته ای این طرح پیشنهادی اش برسی و تصویب می شود ؟؟؟

-- دوات ، Aug 13, 2009

اتفاقا" بد نیست که اسراییل یه لطفی به ما بکنه و این تاسیسات ساخت روسیه رو بزنه تا به امید خدا پس از آزادی ایران که بسیار هم نزدیک است اثری از روسیه در ایران باقی نمونه که برای ما وابستگی ایجاد کنه و باعث شه باز ما دستمون رو جلوی این ....پوتین دراز کنیم..

-- آرش ، Aug 13, 2009

حاج اصغر، مثل اینکه احساس خطر می کنی؟ پنج سال است با دروغ و حقه بازی مشغول ساختن سلاح های کشتار جمعی به کمک روسیه و کره شمالی و.... هستید و میلیاردها.. از ثروت مردم این کشور را خرج تهیه این آشغال ها کرده اید و حال باید هزینه گزافی به خاطر سیاست های تهدید کننده و احمقانه خود پرداخت کنید.
جمعیت نابخردان نظام اسلامی،

-- Ahmaghan Eslami ، Aug 13, 2009

ای حال می کنیم

-- بدون نام ، Aug 13, 2009

دمت گرم آرش..........

وقتی حضرات تا از آفتابه دست گرفتن فارغ میشن بقیهء کشور ها رو تهدید به «محو از نقشه جغرافیا» میکنن چه انتظاری دارن؟

اونوقت که جیک جیک مستونت بود یاد بهم ریختن بساط رمّالی تون نبود؟

-- majid ، Aug 14, 2009

Eshtebah dar inja ast ey azizan israeal doste samimi aghaye Ahmdaynejad va rejime wapasgaraye jomhory shkanje va jenayat ast.hadafe anha estghrare va toloe omre bishtare in rejime mafiaei ast!!zira ham israel be syastahaye khod dar khawarmiane edame midahad va ham in jenayatkaran be donbale ehyaye bazgashte mahdy molod hastand.bale eyshan ghyre mostaghim migoyand bia besan va har rooz donbale in migardan ke yeki manande sadam peyda beshe va be iran hamle kone ta anha chand sabahi bishtar be jenayate khod edame dehand.
Arash Paris

-- بدون نام ، Aug 14, 2009

اقای اوباما فکر میکند که اینها تا ماه سپتامبر جواب میدهند...سران نظام بالغ بر 20 سال است که در ارزوی بمب اتمی هستند تا با ظهور امام زمان بتوانند براحتی از کشته پشته بسازند.. خون تا زیر شکم اسب..البته اسرائیل هم میداند که در صورت اتمی شدن ایران بی نصیب نخواهد ماند...نظام برای بتاخیر انداختن حرکت جهانی بر علیه نظام جمهوری اسلامی تلاش خواهد کرد که یکی از انها پیشنهاد بسته جدید است

-- حسن ، Aug 14, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)