تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

پیگیری وضعیت زندانیان و اعتماد ملت به حکومت
سرمقاله امروز اعتماد ملی با عنوان «نتیجه برد- برد است» به بررسی نامه آقای کروبی در رابطه با وضعیت بازداشت‌شدگان اخیر پرداخته ‌است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «در نامه‌ای که قریب به دو هفته پیش خطاب به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان نوشته شد و سه روز پیش نیز رسانه‌ای شد، بیش از هر چیز شاهد مطرح کردن دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی هستیم که حداقل در دو دهه گذشته در بیشتر مکاتبات مهدی کروبی با صاحب‌منصبان نظام وجود داشت.»

این سرمقاله ادامه داده‌ است: «اگر هر یک از سیاستمداران و عقلای نظام با چنین اخبار و شنیده‌هایی مواجه می‌شدند و می‌دیدند که در بطن جامعه نیز این شایعه هر روز بیش از روز قبل قوت گرفته‌است چه می‌کردند؟ آیا می‌توان به راحتی از کنار این اخبار گذشت و با قطعیت گفت که محال است و کسی حق مطرح کردن سوالی در این زمینه را ندارد و پرونده مختومه است؟»

سرمقاله نویس اعتماد ملی اضافه کرده‌است: «هفته‌ها از دهان به دهان شدن این شایعه‌ها می‌گذرد و این شایعه هر روز از سوی رسانه‌های خارجی به‌ویژه با گرایش مخالف نظام گسترش می‌یابد و ابعاد تازه‌ای به آن اضافه می‌شود. در این شرایط ابراز نگرانی از سوی مهدی کروبی برای پایان دادن به این شایعه‌ها و شفاف سازی آن هم با توجه به سابقه‌ای که در کارنامه انقلابی‌اش وجود دارد، طبیعی است.»

به نوشته این سرمقاله، «پیگیری مسوولان و مجازات این افراد خاطی نه تنها راه را برای تکرار این عمل خطا می‌بندد بلکه سبب می‌شود که اعتماد ملت دو چندان شده و به این ترتیب می‌بینیم که روش حاکم در نظام‌های مردم‌سالار اگر در مورد این نامه نیز به کار برده شود، در هر دو شکل ماجرا چیزی جز سود و اعتماد دو چندان ملت به نظام که نتیجه دوسوی آن برد است را در پی نخواهد داشت.»

متن کامل سرمقاله

«آزمون بزرگ نخبگان»
سرمقاله امروز جام جم با عنوان «آقای کروبی! فقط کمی بصیرت» نیز نامه آقای کروبی درباره وضعیت بازداشت‌شدگان اخیر را مورد بررسی قرار داده‌ است.

در این سرمقاله آمده‌است: «رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیداری که پنجم همین ماه با اعضای دفتر خود و سپاه ولی امر داشتند، نکات مهمی درباره شیوه‌های جنگ روانی دشمن و نقشی که نخبگان و خواص در این چارچوب به عهده دارند، بیان کردند که با توجه به مسائل این روزهای کشور، جای تامل بیشتری دارد.»

این سرمقاله افزوده‌است: «جملات رهبری خیلی زود ذهن‌ها را به عملکرد و موضعگیری‌های این روزهای مهدی کروبی جلب می‌کند؛ همان کسی که خود را یار و همراه امام و رهبری می‌داند، خود جزئی از نظام بوده، رئیس مجلس بوده، مشاور رهبری بوده، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده و البته رئیس بنیاد شهید بوده، کاری نداریم که عملکردش در این جایگاه‌ها چگونه بوده و حواشی آن چه بوده؛ اما بوده و این غیرقابل انکار است.»

در این سرمقاله می‌خوانیم: «آقای کروبی چند روز پیش نامه‌ای منتشر کرد که در آن با آب و تاب ادعا شده بود در بازداشتگاه‌ها به زندانیان تعرض شده‌است. موضوع مهمی بود، آیا این ادعا واقعیت دارد، منابع و رسانه‌های خارجی بسرعت سوار بر موجی که کروبی آن را ایجاد کرد، شدند. با وجود این، مسوولان کشور از کنار موضوع عبور نکردند، مجلس از سوی هیات ویژه خود موضوع را بررسی و کذب بودن آن را ثابت کرد.»

این سرمقاله ادامه داده‌ است: «همین مجلس بوده که بدرفتاری با بازداشت‌شدگان را در زندان کهریزک پیگیری کرد که به بسته شدن این زندان منجر شد. همین مجلس بود که وضعیت زندانیان را در زندان‌های دیگر بررسی و اگر اهمال و کوتاهی بوده، منتشر و پیگیری کرد.»

از دیدگاه سرمقاله نویس جام جم، «بدون تردید اتفاقات پس از انتخابات ریاست جمهوری، آزمون بزرگی برای نخبگان و خواص جامعه‌است. هر چند نام آقایان در فهرست مردودین ثبت شده‌ است.»

متن کامل سرمقاله

کندی آهنگ رشد تولید و سرمایه‌گذاری
سرمقاله امروز سرمایه با عنوان «عوامل بازدارنده رشد سرمایه گذاری و تولید» موانع تولید و سرمایه گذاری در ایران را مورد بررسی قرار داده‌است پرداخته‌ است.

در این سرمقاله آمده‌ است: «اقتصاد کلان، رشد تولید و رشد سرمایه‌گذاری رابطه‌ای معکوس دارند یعنی هرگاه منابع یک کشور به سمت تولید می‌رود، رشد سرمایه‌گذاری کاهش می‌یابد و هرگاه منابع به سمت سرمایه‌گذاری پیش می‌رود، رشد تولید با کاهش مواجه می‌شود.»

این سرمقاله ادمه داده ‌است: «اینکه چرا طی چهار سال گذشته هم تولید، هم سرمایه‌گذاری و هم ارزش افزوده با کندی آهنگ رشد مواجه بودند، سوالی است که نیاز به مطالعه جدی در نحوه مدیریت و سیاستگذاری کلان اقتصادی در کشور دارد.»

به نوشته سرمقاله‌نویس سرمایه، «آمار نشان می‌دهد حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان از منابع بانکی کشور طی سال‌های اخیر صرف سرمایه گذاری در ایجاد مراکز جدید تولیدی به ویژه بنگاه‌های کوچک و زودبازده شده که این مراکز در حالی که هنوز به بهره برداری نرسیده باز هم برای تکمیل نیاز به منابع بانکی دارند و پس از بهره برداری نیز نیازمند تامین منابع برای سرمایه در گردش هستند.»

سرمقاله سرمایه ادامه داده‌است: «بحران اقتصادی دنیا در کنار بازار محدود داخلی سبب شده واحدهای تولیدی ما در بخش فروش با مشکل مواجه شوند به خصوص بنگاه‌هایی که با اقتصاد جهانی بیشتر در تماس بودند. در نتیجه ما در یک شرایط رکود تورمی، شاهد آهنگ رشد تولید در کشور هستیم.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «پشت صحنه انفجارهای بغداد»

سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «از نیمه شعبان تا نیمه آگوست»

سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «زیان های اتکا به منابع دولبه و تراژدی واقعیت»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «مطالبات بانک‌ها و تراژدی انسانی»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «ادب گفتگو»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)