تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
هشدار جمعی از مدیران و مسئولان جمهوری اسلامی:

«دامنه بحران هر روز شدیدتر می‌شود»

گروهی از مدیران و مسئولان ایران، با انتشار بیانیه‌ای به مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی هشدار دادند که دامنه «بحران‌هایی» که از انتخابات ۲۲ خرداد ماه آغاز شده، «روز به روز بیشتر» می‌شود.

در این بیانیه که متن آن در شماره امروز پنجشنبه روزنامه اعتماد منتشر شده است، به مقام‌های مسئول توصیه شده که برای جلوگیری از گسترش تخریب سرمایه‌های اجتماعی به پیشنهاد‌های «بزرگان و دلسوزان این کشور» توجه شود.


عمل به این پیشنهاد‌ها آن‌طور که در بیانیه این مدیران آمده، «حداقل‌هایی برای خروج از این وضعیت بحرانی و نگران کننده» است.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی خواستار ابطال نتیجه انتخابات هستند و محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین ایران، پیشنهاد برگزاری همه‌پرسی درباره مشروعیت دولت برآمده از انتخابات را ارائه کرده است. اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز خواستار آزادی زندانیان و ایجاد فضایی برای بیان نظرات معترضان شده است.

به این خواسته‌ها و پیشنهاد‌ها تاکنون ترتیب اثری داده نشده است و در مقابل، مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که نتیجه انتخابات «صحیح» است و گروهی از بازداشت‌شدگان حوادث اخیر محاکمه خواهند شد.

در این بیانیه هشدار داده شده است که «دستگیری‌های وسیع، محاکمه‌های ناموجه و نادیده گرفتن خواسته‌ها و اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات» موجب عمیق‌تر شدن بحران می‌شود

این بیانیه را جمعی از وزرا، معاونان، استانداران، فرمانداران، روسا و استادان شاخص دانشگاه‌ها در دولت اصلاحات، سازندگی، دوران جنگ و نمایندگان ادوار مجلس امضا کرده‌اند.

آنها اعلام کرده‌اند که نظر‌های انتقادی و راه‌حل‌های «اصلاحی مراجع عظام، استادان دانشگاه‌ها و نخبگان کشور» را باید به عنوان حاصل مدیریت «عالی نظام در قوه مجریه و مقننه تا پیش از دولت نهم جدی، همه‌جانبه و دلسوزانه برای کشور و نظام قلمداد کرد.»

در این بیانیه هشدار داده شده است که «اصرار بر حذف بخش مهمی از نیروهای اصیل انقلاب، دستگیری‌های وسیع، محاکمه‌های ناموجه، نادیده گرفتن خواسته‌ها و اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات و بی‌توجهی به پدیده‌های شومی مانند پدیده کهریزک» موجب عمیق‌تر شدن بحران در جمهوری اسلامی می‌شود.

مدیران ارشد جمهوری اسلامی افزوده‌اند که «وجدان عمومی» نسبت به نتیجه انتخابات «قانع» نشده است و راهپیمایی‌های آرام آنها در اعتراض به «مهندسی انتخابات، متاسفانه با پاسخ ضرب و جرح و حبس بی‌سابقه‌ای مواجه» شده است.

«وجدان عمومی نسبت به نتیجه انتخابات، قانع نشده و راهپیمایی‌های آرام آنها در اعتراض به مهندسی انتخابات، متاسفانه با پاسخ ضرب و جرح و حبس بی‌سابقه‌ای مواجه شده است»

این مدیران افزوده‌اند که نمی‌توان از کنار «نگرانی‌های جدی و عمیق فعالان انقلاب» گذشت و هر راه حل و پیشنهاد «دلسوزانه‌» برای خروج از بحران را «قربانی سناریوهای امنیتی و خطی» کرد.

در این بیانیه آمده است: «امروز برجسته‌ترین علما، روشنفکران و دانشمندان جامعه و با تجربه‌ترین و آگاه‌ترین مقامات اجرایی و تقنینی کشور نگران وضعیت کنونی‌اند.»

این برای نخستین‌بار طی دو ماه اخیر است که گروهی از مدیران ارشد و متخصصان و استادان دانشگاه با انتشار بیانیه‌ای نسبت به وضعیت کنونی ایران ابراز نگرانی می‌کنند.

پیش‌تر گروهی از سینماگران و نمایشنامه‌نویسان با انتشار بیانیه‌ای جداگانه نسبت به وضعیت «بحرانی» در جمهوری اسلامی اظهار تاسف و اعلام نگرانی کرده بودند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مأموریت خامنه ای و.... نژادهمین اتفاقاتیست که داردبه
وقوع میپیونددروسیه فرمانده است واینهامجریانش.ازحکومتی
که دست نشاندۀپوتین است چگونه میتوان انتظاری غیرازاین
داشت.محالست خامنه ای ورئیس جمهورمنتخبش وفرمانده
هایشان بحرف وحواستۀ کسی جزپوتین گوش دهنداعتراض
های نهادهاتنهااتلاف وقت مردم برای رسیدن بآزادی است.

-- ایراندخت آریا ، Aug 13, 2009

درندگان دیروز در تلاشند که مانند سوپرمن باشند تا هم نظام پلید اخوندی را از سقوط حتمی نجات دهند وهم به برنده اصلی صحنه تبدیل شوند ولی این درندگان باید دانسته باشند البته از شیوه بیا نشان پیدا ست که داستان از این تلاشهای مذبوحانه و فرصت طلبانه گذشته چون اگر مقدور بود خود ولی وقیح نظام اخوندی بهتر از انها بلد بود تا دم و دستگاه شعبده بازی را برای حفظ نظام رذل راه بیندازد.اما کار از این چیزها گذشته وباید به این درندگان یاد اور شد که این تازه از نتایج سحر است .........

-- Hamid ، Aug 13, 2009

مرگ بر دیکتاتور چه شاه باشه چه روحانی چه دکتر

-- jolien ، Aug 13, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)