تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ایران بازداشت سه آمریکایی را تائید کرد

وزارت خارجه ایالات متحده از اعلام رسمی بازداشت سه آمریکایی از سوی ایران به مقام‌های آمریکا خبر داد.

دو مرد و یک زن آمریکایی که نزدیک به دو هفته پیش از این، از طریق کردستان عراق وارد ایران شده بودند که از سوی مرزبانان جمهوری اسلامی بازداشت شدند.

خبرگزاری‌ها هویت آنها سارا شرود، شان باور و جاش فتل اعلام کرده‌اند.

مقام‌های ایران تاکنون به طور رسمی بازداشت آنها را تائید نکرده بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پی‌جی کراولی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت که سفیر سوئیس روز گذشته سه‌شنبه، نامه‌ای رسمی از ایران مبنی بر بازداشت این سه نفراز سوی مقام‌های جمهوری اسلامی دریافت کرده است.

سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران است.

خانواده‌های این سه آمریکایی با انتشار نامه‌ای سرگشاده اعلام کرده‌اند که آنها به طور عمدی وارد ایران نشده‌اند و از مقام‌های ایران خواسته‌اند که بستگانشان را آزاد کنند

به گفته کراولی، بر اساس کنوانسیون وین، ایران باید در اولین فرصت اجازه دیدار دیپلمات‌های سفارت سوئیس در تهران با این سه آمریکایی را صادر کند.

خانواده‌های این سه آمریکایی نیز با انتشار نامه‌ای سرگشاده اعلام کرده‌اند که آنها به طور عمدی وارد ایران نشده‌اند و از مقام‌های ایران خواسته‌اند که بستگانشان را آزاد کنند.

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران پیش‌تر گفته بود که آمریکایی‌ها انتظار نداشته باشند که موضوع بازداشت «سه کوهنورد آمریکایی» به زودی‌ حل و فصل شود.

محمد کرمی‌راد دیگر عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز اظهار داشت که ورود «غیرقانونی» این سه شهروند آمریکایی به ایران با حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری مرتبط است.

آقای کرمی‌راد افزوده بود که «جاسوس‌ها در پوشش‌های مختلفی وارد کشور می‌شوند. بعضی از این افراد در پوشش گردشگری، بعضی دیگر در پوشش تجارت و بعضی از آنها هم متاسفانه در پوشش خبرنگار وارد ایران می‌شوند.»

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نیز از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است این سه آمریکایی را هر چه سریع‌تر آزاد کنند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)