تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
محمدتقی مصباح یزدی:

«اطاعت از رئیس‌جمهور، اطاعت از خداست»

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی می‌گوید که وقتی ریاست جمهوری حکم «ولی‌ فقیه» را دریافت می‌کند، «اطاعت از او نیز چون اطاعت از خداست.»

براساس قوانین جمهوری اسلامی، ریاست جمهوری نامزد پیروز در انتخابات، در صورتی «قانونی» است که رای مردم از سوی «ولی فقیه» به وی تنفیذ شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای مصباح یزدی امروز چهارشنبه در جمع گروهی از «هنرمندان بسیجی» گفت که وقتی رئیس جمهوری از جانب رهبری «نصب و تائید» می‌شود، به «عامل او تبدیل شده و از این پرتو نور بر او نیز تابیده می‌شود.»

به گفته این روحانی، مردم ایران، «اطاعت و محبت به ولایت فقیه را اطاعت و محبت به خداوند می‌دانند که در هیچ جای دنیا چنین چیزی وجود ندارد.»


محمدتقی مصباح یزدی یکی از حامیان محمود احمدی‌نژاد محسوب می‌شود. او از جمله کسانی است که معتقد است مردم در مشروعیت بخشی به حکومت اسلامی هیچ نقشی ندارند.

به گفته آقای مصباح یزدی، «ولی فقیه، جانشین امام دوازدهم شیعیان است و مردم نیز بدلیل این‌که او را جانشین به حق ولیعصر(عج) می‌دانند، اطاعت از او را همچون اطاعت از امام عصر بر خود لازم می‌دانند.»

این روحانی همچنین گفت که «بسیاری ملت‌های دنیا» به نوع حکومت جمهوری اسلامی که رکن اساسی آن «ولی فقیه» است، علاقه پیدا کرده‌اند.

به عقیده مصباح یزدی «رهبر وقتی قانون را تائید می‌کند، بنابراین همه مصوبات قانونی همچون نماز و روزه بر مردم واجب می‌شود.»

مصباح یزدی گفت که وقتی رئیس جمهوری از جانب رهبری «نصب و تائید» می‌شود، به «عامل او تبدیل شده و از این پرتو نور بر او نیز تابیده می‌شود»

او ۲۸ تیرماه سال‌جاری گفته بود که برخی مسئولان محافظه‌کار جمهوری اسلامی، ولایت فقیه را قبول ندارند و آن را «غیر علمی» می‌دانند.

مصباح یزدی، بنیانگذار و مدیر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، عضو مجلس خبرگان رهبری، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و یکی از اساتید این حوزه است.

وی از حامیان اسلام بنیادگرایانه و طیف اصولگرا معروف به جناح راست است. او از مخالفان جدی اصلاحات محمد خاتمی و اصلاح‌طلبان به شمار می‌رود، چنانکه یک‌بار در حسینیه شهدای قم، اصلاح‌طلبان را «احیاء کنندگان سنت کفار ۲۵۰۰ سال پیش ایران» نامید.

مصباح از منتقدان جمهوریت است و به رای گذاشتن نظام توسط آیت‌الله روح‌الله خمینی را به معنای اعتقاد او به جمهوریت و حاکمیت رای مردم نمی‌داند.

وی در سخنانی گفته است: «مردم، ناصر (کمک‌ کننده) ولی فقیه هستند، نه ناصب (منصوب کننده) و مشرع (مشروعیت دهنده) او.»

از دیدگاه وی «فقها در دوران غیبت، نایب حجت بن حسن (مهدی موعود به اعتقاد اهل تشیع) و حاکم هستند و نتیجتاً انتخاب حاکم توسط مردم فاقد اعتبار است.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این هم دیوانه ای مثل احمدی نژاد است .

-- Sadegh ، Aug 12, 2009

تا با هاله نور آقایان به شما تجاوز نکرده اند از این متجاوزین جنایتکار تبعیت کنید والا همانند حرفهای اخیر پر از ترس و لرز رهبر که سپاه پاسداران وبسیج رابه لشگر پیغمبر و مردم را به سپاهیان کفار وصدام تشبیه کرد و گفت گرچه عده ماقلیل و ترسیده ایم ولی به امید سرکوب ملت بی دفاع به ادامه روندکشتار پافشاری نمود البته از این جانیان ضد ایرانی و ضد بشری ما انتظار دیگری نداریم

-- Arash ، Aug 12, 2009

چرا این آقا اصرار دارند, که علی خامنه ای معصوم وارانه (!) احمدی نژاد را انتخاب کرده و مردم باید از او و علی خامنه ای اطاعت کنند!!! این فقیه نادان ولی متعصب و خطرناک را باید توسط خود فقیهان قم و نجف روشن و تشریح کرد که , حرفی که میزنند, از لحاظ فقهی شرک است, نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر. البته دنیای عصر بیست و یکم نباید به متعصبان دینع اعم از اسلامی و یا مسیحی و یا یهودی و .... فرصت فعالیت و یا بعبارت دیگری دخالت در سیاست جامعه بشری بدهد. بقول آقای آغاجری , انسان که میمون نیست از کسی تقلید کند. باقی حدیث برای همه روشن است.

-- امیر سایه ، Aug 12, 2009

- خاك بر سر كساني كه چنين تحقيري از اين تبهكاران را با كمال ميل مي پذبرند و انسانهاي آزاده و آگاه مجبورند چوب حقارت و بيماري رواني اين مريدان شيطان را بخورند.
بيدار شويد اي برده ها، چرا اجازه مي دهيد افرادي همچون مصباح طبقه خود به سركردگي ولي فقيه را صاحب مال و جان و حتي ناموس شما بداند.
ممكن است روزي بلايي كه بر سر دختران مظلوم ايران، ترانه موسوي و دكتر زهرا بني يعقوب آمد بر سر ناموس بستگان خودتان بيايد.

-- احمد ، Aug 12, 2009

حرفهای مسخره این آخوند بسیار خنده دار می باشد. چطوری اطاعت از یک پاسدار آدمکش مترادف با اطاعت از خدا می شود. دوران دجالی و مردم فریبی بسر امده و آخوندها و پاسداران باید بساط دلقک بازی و رمالی شان را بعد از سی سال جمع کنند و ملت بزرگ ایران را راحت بگذارند. سی سال دزدی و غارت کافی است. سی سال دروغ و فریب کافی است. این استبداد خونریز مذهبی باید به گورستان تاریخ سپرده شود و مردم حاکمیت را با انتخابات ازاد و دمکراتیک بعهده بگیرند. دوران فروپاشی و سقوط فاشیسم مذهبی آغاز شده است و کسی به این مزخرفات تکراری گوش نخواهد داد.

-- شادی .ت ، Aug 12, 2009

اين يكي ديگه باور نكردنيه!
اين آقاي مصباح در مورد مردم چي فكر كرده؟
حتما آقايوني هم كه از رييس جمهور حكم ميگيرند مثل آقاي بهبهاني وزير راه و مشايي و بقيه دوستان هم چون از طرف كسي كه حكمش حكم خداست انتخاب شدند پس اطلاعت از اونها هم اطلاعات از خداست و به اين ترتيب اطاعت از مديران وزارتخانه ها هم چون از طرف وزرايي كه منتسب به احمدي نژاد خدايي هستند پس حكم اونها هم حكم خداست. در نتيجه رريس دفتر و منشي و آبدارچي دولت هم بايد حكمشون در حد .... استغفرالله
آقاي مصباح جمع كنيد اين حرفا رو برادر.
شما شايد فراموش كرديد كه داريد با انسان قرن بيست و يكم صحبت ميكنيد.
شما بهتر بود كشيش كليساهاي قرون وسطا ميشديد با اين اظهار نظرهاتون

-- متعجب ، Aug 12, 2009

qalat kard ....in ha dine jadid miyavarand vay be haleshan atashe jahanam be kameshan

-- ahmad ، Aug 12, 2009

این یکی دیوانه تر از بقیه است .

-- Omid ، Aug 12, 2009

اگردفاع از این ریس جمهور دروغگوی ادمکش نادان خداپرستیست من کافرم.ما با فرهنگ چند هزارساله که سمبل علم ودانش برای اروپا ودنیا بودیم ماکه در زمان کوروش حقوق مردها و زنانمان یکی بودگیر چه غیرانسانهایی افتادیم که باخون مردمحکومت میکنند.
لعنت بر شما

-- م ، Aug 12, 2009

باشه مم تقی، تو که راست می گی

-- بدون نام ، Aug 12, 2009

هرحکومتی که از پشتیبانی مردم برخودار نباشد نه اینکه خدایی نیست بلکه آن حکومت نامشروع است .وسخنان آقای مصباح هیج پشتببانه علمی وشرعی وعقلی ندارد بلکه ازروی هواوهوس است .وایشان به گفته های خود هیج اعتقادی ندارد.اگراطاعت از رئیس‌جمهور، اطاعت از خداست.چرا دردوران ریاست جمهوری آقای خاتمی این کاررانکرد ؟وبجای اطاعت وفرمانبرداری .تمام توان خودرا برای مخالفت بااو به کارگرفته بود .این یک بام ودوهوانیست ؟آیا ازعمل کرد هشت ساله خود توبه نموده است؟ اینکه ایشان فرموده انداطاعت و محبت به ولایت فقیه را اطاعت و محبت به خداوند می‌دانند که در هیچ جای دنیا چنین چیزی وجود ندارد.چنین نیست درازمنه قدیم تمامی شاهان ستمگر وفراعنه حکومت خودرا به خدا منتسب مینمودند وحتی شاهان صفوی هم حودرا ضل الله لقب میدادند واطاعت ازخودرا اطاعت ازخدا میدانستد .چوفرمان یزدان چوفرمان شاه .جناب آقای مصباح امروزقرن 10.11 نیست که بتوانید باافکار قرون وسطی ملت ایران رابااین چرندیات خام نماید ملت وارد هزاره سوم شده است واین سخنان کارایی ندارد

-- ابراهیم ملکی ، Aug 12, 2009

امیدوارم یکی زبان تو ملای ....را ببرد و کف دستت بگذارد. که انقدر کلمات قصار و اصول فقه و دین ...را به رخ ما نکشی .همان کاری که عمال کثیف شما با فرخزاد و بقیه مخالف هایتان کردند. .... خودت از حرفهای خودت خنده ات نمی گیرد؟‌فکر کردی هنوز ٦٠ سال پیش است که سوار الاغت می شدید و به خانه های مردم می رفتید و انقدر روضه های چرت و پرت می خواندید که اشک مردم را در بیاورید؟‌ ان بینوا یان هم همیشه به حال و روز و بدبختی خود می گریستند.

-- N ، Aug 12, 2009

چشم فقهای که رهبری و ولایت فقیه آیت الله خامنه ای را تنفیذ و تائید کردند روشن .... ولی فقهیی که اجازه میدهد در زندانهای خود به فرزندان دختر و پسر شبه معصوم این مملکت تجاوز بعنف جنسی شود جوانان این مملکت در خیابانها و کوجه ها و زندانها شکنجه و کشته شوند ؟ و صدها کار دیگر خلاف اسلام و مقررات . آن که اینکار اکنون دارد این نتیجه را میدهد که معتقدان به این دین را به دین مشکوک و از آن بیزار کنند . این همان خواسته و تئوری باصلاح آیت الله مصباح یزدی حجتیه ای است که میخواهد با این ظلم و فساد ظهورر امام زمان را تعجیل کند .امروز هم آقای لاریجانی رئیس مجلس به دستور بیت رهبری اعلام کرد که گروه تحقیق مجلس ( آنهم در عرض 24 ساعت) به این نتیجه رسیده است که در کل زندانهای کشور تجاوزی به جوانان بازداشتی صورت نگرفته است . دروغی که برای همه از آفتاب روشن تر است و معلوم . پس ننگ بر این ولی فقیه و رژیم خونخوار و متجاوز مغول وار او . انا لله و انا الیه راجعون. سید مهدی علوی

-- مهدی ، Aug 12, 2009

آخوندی گر بمیرد - بقبرش گل بروید.
گر بمیرند جملگی - ایران گلستان میشود.
شانس آوردیم که این ....نه از فیزیک پرتوی چیزی میفهمد ونه مخترع دستگاه تولید برق و یا یک باطری ساده می باشد وگرنه کارمان ساخته بود.
مرگ بر اشاعه دهندگان جهالت و صد البته بر دستگاه مفتخور مذهبی - زنده باد ایران عاری از ولایت فقیه.

-- قتامه بنت وهب ، Aug 12, 2009

بنابر این
مرگ بر خدا!!!

-- Nam ، Aug 12, 2009

آفای یزدی شما حق دارید، هیچ جای دیگر دنیا چنین چیزی وجود ندارد. چون در تعداد اندکی از کشورهامسئولین آن ها به اندازه کافی می فهمند، در خیلی کشورهامثل سومالی و پاکستان. کمی می فهمند، اما این که در جایی از جهان کشوری مثل ایران باشد که مسئولین آن هیچ نفهمند، کاملا" با شما هم عقیده ام، وجود خارجی تدارد. اما منصفانه فکر کنم مردم ایران هم به چنین چیزی علاقمند نیستند. اما خوب، اثبات آن مشکل است. باید خون ها ریخته شود تا شما باور کنید که ما چنین چیزی را دوست نداریم.

-- سیاوش پرند ، Aug 12, 2009

.....
آقا جان، تا دیر نشده برو سری به دکتر بزن! چون احتمال اینکه فردا حکم صادرکنی که «اطاعت از قورباغه ها نیز چون اطاعت از خداست.» وجود دارد! هیچ نگران نباش، آدم های زیادی در این دنیا هستند که شبیه تو هستند و پرت و پلا زیاد می گویند، یکی از آنها هم همین حاج محمود خودومونه، دست حاج محمود را بگیر و برو به « بخش درمان بالا زدگان نظام اسلامی ». بامید پروردگار شاید درمان شوید. نوبت ولی فقیه و دیگران هم خواهد رسید، خلاصه اونجا کلی باهم کیف می کنید و مرتب برای هم حکم صادر می کنید. آدم هوس میکنه بیاید وسط شما و بخنده. شماها واقعاً جوک های تاریخ هستید.
اطاعتی قمی،

-- Etaati Ghomi ، Aug 12, 2009

chetor bani sadr o khatamio khoda nabudand beghole ahmadinejhad har do dozd budand

-- amir ، Aug 12, 2009

من نسبت به خدای ایشان کافرم .

-- ازاد ، Aug 12, 2009

محمدتقی مصباح یزدی می‌گوید «اطاعت از او نیز چون اطاعت از خداست.»
در دو هزار سال قبل پسری برای خدا سر هم کردند ! دو هزار سال باید میگذشت تا یکی بیاد رقیبی برای خدا سر هم کند ! اگر ایشان میگفت این خود مهدی است باز میشد فکری براش کرد ! ولی بدستور اقای مصباح شاگرد خودش و شریک خدا درست کردن یک برداشت دیگری هم میشود از ان کرد ! کسی که شاگردش در ردیف خدا ست لابد خودش بالا تر از خدا ست! نتیجه ایکه میشود گرفت! اول: درصد اعدامی در ایران درسال قبل مقام اول در جهان بود دوم: کسی پیدا شده با مغز معیوبش خدا ساز است! بنازم باین همه ارمغانی که اسلام برای کشور ما اورده! شاید زمان دجال و خرش رسیده!
موسی

-- بدون نام ، Aug 12, 2009


"شورش بر علیه مستبدین اطاعت از خدا است!" - تامس جفرسون

Rebellion to Tyrants is obedience to God

Thomas Jefferson

-- آمریکایی کفر ستیز و ایران پناه ، Aug 13, 2009

خداوند دارد تکثیر می شود !

-- Hamid ، Aug 13, 2009

این ملت غیور چنان اطاعت و محبتی به شما دکانداران دین نشون بدن که خودتون حظ کنید. فقط مواظب باشید محبتش تو چشمتون نره

-- کاوه ، Aug 13, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)