تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ایده شورای ملی صلح برای حل «بحران»

شورای ملی صلح، پیشنهاد کرد کمیته‌ای مرکب از حقوقدان‌های مستقل، معتبر و مورد قبول مردم برای حل و فصل «بحران» در جمهوری اسلامی تشکیل شود.

در ایران پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، اعتراض‌های گسترده‌ای شکل گرفته که منجر به بازداشت هزاران نفر و کشته شدن ده‌ها تن دیگر شده است.

معترضان، با رد «پیرزوی» محمود احمدی‌نژاد در انتخابات اخیر، اعلام کرده‌اند که دولت وی را «نامشروع» می‌دانند و با آن مبارزه خواهند کرد.

در مقابل شورای نگهبان، وزارت کشور و آیت‌الله علی خامنه‌ای با تائید «صحت انتخابات»، آقای احمدی‌نژاد را پیروز آن اعلام کرده‌اند.


با گذشت بیش از دو ماه از برگزاری انتخابات، اعتراض‌ها در ایران همچنان ادامه دارد و ده‌ها تن از فعالان سیاسی و اجتماعی در زندان به سر می‌برند. محاکمه برخی از این افراد به تنش‌ها در جمهوری اسلامی دامن زده است.

شورای ملی صلح در بیانیه‌ای که تاریخ صدور آن ۱۷ مرداد است و روز گذشته در وب‌سایت کانون مدافعان حقوق بشر منتشر شده، پیشنهاد کرد که کمیته مذکور برپایه قانون اساسی «راه‌های حقوقی برای خروج از بحران کنونی را تدوین و اعلام دارند تا همگان ملزم به رعایت آن باشند.»

این بیانیه افزوده است: «شورای ملی صلح خواستار اجرای راهبردها و راهکارهای سازنده برای برون‌رفت از وضعیت پیچیده کنونی و تضمین عملی حقوق همه جانبه مردم است.»

شورای ملی صلح همچنین اعلام کرده که مردم و دولت ایران با یکی از «فرسایشی‌ترین بحران‌های همه‌جانبه» روبه رو شده‌اند که پیامد‌های «ناگواری» داشته است.

«کشتار مردم بی‌دفاع در خیابان‌ها، هجوم سرکوب‌گرانه به گردهمایی‌های صلح‌آمیز، بازداشت‌های گروهی و خودسرانه و تشکیل دادگاه‌های عاری از اعتبار قضایی، حیات و حیثیت ملی را رو به نابودی منحرف کرده است»

«تشدید شکاف میان دولت و ملت، سلب اعتماد مردم و به حاشیه راندن نقش مردم در سرنوشت خود» از جمله پیامد‌های «بحرانی» است که شورای ملی صلح به آنها اشاره کرده است.

این شورا در عین حال هشدار داده است که «کشتار مردم بی‌دفاع در خیابان‌ها، هجوم سرکوب‌گرانه به گردهمایی‌های صلح‌آمیز، تشدید موانع زیان‌بار در راه آزادی بیان، بازداشت‌های گروهی و خودسرانه و تشکیل دادگاه‌های عاری از اعتبار قضایی و اعتراف گرفتن از بازداشت‌شدگان»، حیات و حیثیت ملی را «رو به نابودی منحرف» کرده است.

شورای ملی صلح، سازمانی غیر دولتی است که با هدف خنثی کردن تهدیدهای جنگ بر ضد ایران ۲۸ آبان ماه سال ۱۳۸۶ تشکیل شد.

این شورا به ابتکار شیرین عبادی برنده ایرانی جایزه صلح نوبل راه‌اندازی شده است.

شورای ملی صلح ۶۰ عضو دارد که شامل فعالان سیاسی و کارشناسان اقتصادی است و برای جلوگیری از رویارویی نظامی، خارج از چارچوب دولت عمل می‌کند.

خانم عبادی پیش‌تر در اطلاعیه‌ای در تشریح دلایل راه‌اندازی چنین شورایی، گفته بود: «پس از رایزنی‌های فراوان به این نتیجه رسیدیم که می‌شود با یک جنبش صلح‌خواهی از وقوع جنگ جلوگیری کرد.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)