تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

بریتانیا: در امور ایران دخالت نداشته‌ایم

وزارت خارجه بریتانیا هرگونه توطئه برای ایجاد «انقلاب مخملی» در ایران را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، لندن در عین حال از تهران به خاطر اقداماتش علیه حسین رسام کارمند ایرانی سفارتخانه این کشور در ایران انتقاد کرد.

حسین رسام به همراه هشت تن از کارمندان محلی سفارتخانه بریتانیا بدنبال اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران بازداشت شدند. هشت تن از بازداشت‌شدگان بعدا آزاد شدند.

آقای رسام همراه با نازک افشار کارمند ایرانی سفارت فرانسه در تهران و کلوتیلد ریس، یک تبعه فرانسوی، در دادگاهی دسته‌جمعی محاکمه شدند.


حسین رسام

رسام از سوی مدعی‌العموم به جاسوسی متهم شده است.

رسام در دادگاه یادشده گفت که سفارت بریتانیا حوادث انتخابات ایران را علاوه بر دولت متبوع خود، در اختیار دولت آمریکا نیز می‌گذاشته است.

به گفته این تحلیل‌گر سیاسی، دو دیپلمات سفارت بریتانیا در جریان انتخابات با «برخی اعضای ستاد میرحسین موسوی» نیز ارتباط‌هایی برقرار کرده بودند.

او افزود که از پنج سال گذشته با سفارت بریتانیا همکاری می‌کرده و با برخی فعالان مدنی و سیاسی برای جمع‌آوری اطلاعات «ارتباط» داشته است.

بر اساس این گزارش، در همین حال، یک سخنگوی دولت بریتانیا محاکمه رسام را «سوء برداشت» ناشی از وظایف کارمندان سفارتخانه‌های خارجی در کشورهای مختلف جهان عنوان کرد.

به گفته یک سخنگوی دولت بریتانیا، دیپلمات‌ها برای آشنایی با شرایط کشوری که در آن ماموریت دارند، باید با سیاستمداران جناح‌های مختلف، اعضای دولتی و نیز روزنامه‌نگاران ملاقات کرده و ارتباط داشته باشند

به گفته این سخنگو، دیپلمات‌ها برای آشنایی با شرایط کشوری که در آن ماموریت دارند، باید با سیاستمداران جناح‌های مختلف، اعضای دولتی و نیز روزنامه‌نگاران ملاقات کرده و ارتباط داشته باشند.

این سخنگو در ادامه گفت که وجود کارمندان محلی باتجربه که با انجام این اقدامات به دیپلمات‌ها کمک می‌کنند، از فعالیت‌های طبیعی همه سفارتخانه‌هاست.

وی اظهار داشت که این فرد می‌تواند یک ایرانی «وطن‌پرست» باشد که در عین حال برای یک سفارتخانه خارجی هم کار کند.

او تاکید کرد: «بریتانیا برنامه‌ای برای تضعیف جمهوری اسلامی از هیچ طریقی از جمله انقلاب مخملی ندارد.»

این سخنگو با رد مطالب مطرح شده در کیفرخواست دادگاه علیه رسام اظهار داشت که کیفرخواست هیچ‌گونه مصداقی برای فرضیاتش ارائه نکرده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)