تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تبریک بان کی‌مون به احمدی‌ن‍ژاد

سازمان ملل متحد از ارسال پیام تبریک بان کی‌مون دبیرکل این سازمان به محمود احمدی‌نژاد خبر داد.

این پیام به گفته ماری اوکابه، از سخنگویان سازمان ملل متحد روز دوشنبه برای مقام‌های ایران فرستاده شد.

خانم اوکابه افزود که این نامه براساس رسوم سازمان ملل و به مناسب برگزاری مراسم تحلیف آقای احمدی‌نژاد به تهران ارسال شده است.

به گزارش رویترز، این مقام سازمان ملل افزود که نامه تبریک بان کی‌مون به معنای «تائید» نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران نیست.


عکس از AP

به گفته خانم اوکابه، دبیرکل سازمان ملل در این نامه اظهار امیدواری کرده که مناسبات ایران و سازمان ملل در همکاری‌های جهانی و منطقه‌ای تقویت شود.

این مقام سازمان ملل اظهار داشت: «دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت انتخاب همه روسای جمهور و روسای دولت برای آنها پیام تبریک می‌فرستد.»

اوکابه گفت که متن پیام بان کی‌مون در اختیار رسانه‌ها قرار نخواهد گرفت.

این در حالی است که رسانه‌های ایران امروز چهارشنبه با انتشار بخش‌هایی از متن این پیام گزارش کرده‌اند که آقای کی‌مون از احمدی‌نژاد دعوت کرده که در نشست سران در خصوص تغییرات آب و هوا که روز ۲۲ سپتامبر ۲۰۰۹ و در آستانه افتتاح مباحث عمومی شصت و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار خواهد شد، شرکت کند.

پیام تبریک کی‌مون به احمدی‌نژاد همزمان با درخواست شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل از وی برای سفر به ایران برای اطلاع از وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد.

سخنگوی سازمان ملل می‌گوید که نامه تبریک بان کی‌مون به معنای «تائید» نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران نیست

پیش‌تر برخی سازمان‌های مدافع حقوق بشری از دبیرکل سازمان ملل خواسته بودند که نماینده ویژه‌ای برای بررسی وضعیت حقوق بشر به ایران اعزام کند.

گروهی از روشنفکران و کنشگران سیاسی و مدنی ایران نیز هفته گذشته در نامه‌ای از کمیساریایی عالی حقوق بشر سازمان ملل از این کمیساریا خواسته‌اند با تشکیل پرونده‌ای برای احمدی‌نژاد و تصویب آن در شورای امنیت، مقدمات تحت تعقیب قرار گرفتن وی و کسانی که به گفته آنها در «سرکوب» معترضان به نتیجه انتخابات دست داشته‌اند را فراهم کند.

آنها در نامه‌ای که خطاب به ناوانتم پیلی دبیر این کمیساریا نوشته‌اند، اعلام کرده‌اند که کارنامه «زمامداران سیاسی» ایران را مصداق روشن «جنایت علیه بشریت» می‌دانند و خواستار تحت تعقیب قرار گرفتن آنها هستند.

در این نامه با رد هرگونه طرح‌ جنگ و تحریمی علیه ایران، از جهانیان و سازمان‌های بین‌المللی خواسته شده از حقوق انسانی مردم ایران دفاع ‌کرده و «سرکوب و ارعاب و تبعیض رژیم» را محکوم کنند.

این نامه قرار است تا پنج سپتامبر ۲۰۰۹ (۱۴ شهریور) برای جمع کردن امضاهای دیگر، در وب‌سایتی که پیش‌تر برای تحت پوشش قرار دادن خبر اعتصاب روشنفکران راه‌اندازی شده بود، در دسترس عموم باشد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ما رو بگو دلمون به کی خوشه. اگر این تبریک تایید نیست پس چیه؟ همین نامه برای احمدی نژاد کافیه.

-- بدون نام ، Aug 12, 2009

Iam very sorg for you mr Bankimon. and UN

-- Farzaneh ، Aug 12, 2009

خوب دیگه اینم از تبریک اقای سازمان ملل

-- omid ، Aug 12, 2009

مردم دنیا، تنهایند.
حکومت ها سازمان هایی چون سازمان ملل را کنترل می کنند.
ننگ بر تو

-- بدون نام ، Aug 12, 2009

shame on ban ki mon

-- reza ، Aug 12, 2009

البته با طول کشیدن اظهار نظر سازمان ملل ، مشخص بود که قراره موضع بی طرف بگیره ، اما دیگه پیام تبریک !؟!؟
محمد از مانیل.

-- بدون نام ، Aug 12, 2009

اگر اين اتفاقات و جنايات زمان شاه اتفاق افتاده بود باز هم سازمان ملل پيام تبريک مي فرستاد؟

-- پارسا ، Aug 12, 2009

از همه یِ دوستان ِ داخل و خارج از ايران عاجزانه تقاضا دارم اين توهينِ آشکارِ سازمان ملل را بی جواب نگذاريد.اين کارِ بان کی مون،نه تنها توهين به ملت ِ ايران است که توهين به "حقوق ِ بشر" نيز هست.وظيفه ی ِ سازمان ملل دفاع از حقوقِ بشر در برابرِ نقض کننده های ِاين حقوق است.بيانيه که بر عليه ِ نقضِ آشکارِ حقوقِ بشر در ايران صادر نکرده اند هيچ، به اين جانی ِ آدم کش تبريک هم می گويند.اين حرکتِ سازمان ملل با هيچ مصلحت انديشی توجيه پذير نيست.کشته نداديم که حالا پيام هایِ تبريک ِ سازمان ملل را از تلوزيون ِ ايران بشنويم.شکنجه نشديم که عالی ترين مقام و سمبلِ سازمان ِ ملل با هر عنوانی به احمدی نژاد تبريک بگويد.
از دوستانی که در آمريکا هستند ،خواهشمندم ترتيب ِ يک ميتينگِ اعتراضی را در جلو سازمان ملل بدهند.شايد صدای ِ فرياد هایِ ما که به بيت ِ رهبری هم رسيده به گوشِ سازمان ملل هم برسد.دوستان ِ ديگر هم بايد با ارسالِ نامه،فکس،ايميل و ...اعتراض ِ خود را به اين توهين آشکار اعلام کنند.

-- محمد ، Aug 12, 2009

اینم یه دلیل دیگه برای اثبات این مسئله که هیچ کس جز خود ما نمی تونه این مشکل( جمهوری اسلامی) رو حل کنه.

-- فرزاد ، Aug 13, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)