تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

واکنش به نامه کروبی
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «چه ارزان خریدند ؟!» به نامه مهدی کروبی به هاشمی درباره بررسی گزارش‌هایی مبنی بر احتمال تجاوز جنسی به بازداشت‌شدگان، واکنش نشان داده است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «کروبی در این نامه از منابع خبری خود نام نمی‌برد. منبع سیاه یکی از ترفندهای شناخته شده و معروف در عملیات روانی است که بیشترین کاربرد آن در شایعه پراکنی است. در این ترفند، شایعه مورد نظر دشمن به نقل از یک منبع ناشناخته و نامعلوم، ساخته و منتشر می شود.»

به نوشته روزنامه کیهان، «در آموزه‌های عملیات روانی، شایعه برخاسته از منبع سیاه در حد یک شبنامه ارزیابی می‌شود که فاقد اثرگذاری مورد نظر شایعه سازان است، کارشناسان عملیات روانی برای جبران این نقیصه توصیه می کنند که ارائه منبع سیاه را یک شخص حقیقی و شناخته شده برعهده بگیرد تا نگاه مخاطب قبل از منبع به شخص ارائه کننده جلب شود که این وظیفه را مهدی کروبی برعهده گرفته است.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه افزوده است: «دشمن در مهدی کروبی کدام ویژگی مورد لزوم برای ترفند کثیف را کشف کرده که او را برگزیده است؟! آنچه به جرأت می‌توان گفت این که؛ کروبی طی چندماه اخیر به یکی از سهل‌الوصول ترین شخصیت‌های مورد نیاز برای دشمنان ایران اسلامی و مردم شریف آن تبدیل شده و به قول وزیر آن پادشاه، ارزان شده است که ارزان خریده می‌شود!»

متن کامل سرمقاله

«مجمع‌الجزایر مدیریتی»
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «کابینه متفاوت» درباره رفتار متقابل مجلس و دولت در معرفی کابینه نوشته شده است.

سرمقاله نویس رسالت نوشته است: «شنیده‌ها و گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که رئیس جمهور قرار است هفته آینده کابینه‌ای متفاوت به مجلس شورای اسلامی معرفی کند. احمدی‌نژاد در جمع نمایندگان فراکسیون اصولگرایان تاکید کرد که در دولت دهم نیز از انقلابی‌ترین، کارآمدترین و خدمتگزارترین افراد استفاده خواهد شد.»

به نوشته این روزنامه، «اقتضای تعقیب مسیرهای جدید در سیاست‌های کشور مستلزم التفات به نقش محوری منتخب مردم در گزینش کارگزاران سیاسی است. ‌نیروی محرکه هر نظام سیاسی معمولا در قوه مجریه آن متمرکز است و هیچ عقل سلیمی نمی پسندد این کانون موثر تصمیم‌گیری به یک مجمع‌الجزایر مدیریتی تبدیل شود. الگویی که این روزها توسط برخی ازنمایندگان پیگیری می‌شود، ترجمان نامانوس و مهجوری از کابینه ائتلافی به منظور تقلیل نقش رئیس جمهور در تصمیم گیری‌های قانونی و سرنوشت کشور است.‌»

رسالت در ادامه افزوده است: «دولت نیز موافق برخورد یک سویه با مجلس نیست. تعامل موجد توافق است و یکجانبه‌گرایی مولد تخالف است. از تخالف چیزی به جز انسداد سیاسی و اصطکاک در مسیر خدمت رسانی تحصیل نمی‌شود.»

متن کامل سرمقاله

«ریشه بی‌اعتمادی مردم»
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «چرا باور می‌کنند؟ چرا باور نمی‌کنند؟» در خصوص دلایل بی‌اعتمادی مردم به رسانه‌های دولتی و تائید و تکذیب‌های حکومتی نوشته شده است.

سرمقاله نویس آفتاب یزد نوشته است: «مندرجات نامه کروبی آنقدر اهمیت دارد که حتی درصد کمی از احتمال صحت آن، هر وجدان منصفی را به پیگیری آن و مجازات خاطیان یا رفع شبهات تشویق می‌کند. اما چـرا برخی از خبرها بلافاصله توسط مردم پذیرفته می‌شود و در مقابل، تکذیب‌های مکرر نهادهای رسمی، نمی‌تواند ذهن مردم را از تاثیر برخی خبرها پاک کند؟»

به نوشته این روزنامه، «تجربه قبلی از برخی تکذیب‌ها و یا یقین مردم به خلاف بودن بعضی ادعاهایی که قبلاً از زبان سیاستمداران و مسئولان سرشناس در رسانه‌های عمومی بیان شده است، می‌تواند ریشه این بی‌اعتمادی داخلی و اعتماد به رسانه‌هایی باشد که در زمان برخی تایید و تکذیب‌های داخلی، حقایقی را به اطلاع مردم رسانده‌اند.»

آفتاب یزد در ادامه افزوده است: «اگر امروز، مردم بسیاری از حرف‌ها را باور می‌کنند، علت آن است که در زد و بندهای سیاسی و جناحی، بسیاری از بدیهیات نیز تکذیب شده و لذا اکنون هر شایعه‌ای که علیه برخی قدرتمندان باشد و البته نشانه‌هایی از صحت نیز در آنها ملاحظه گردد، مورد بــاور قـرار مـی گـیـرد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه اعتماد ملی با عنوان «دادگاهی متفاوت»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «اگر اصلاح‌طلب بودم هرگز میرحسین را نمی‌بخشیدم!»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با «نابسامانی در بازار موبایل»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «درمان ناپایدار یا تضمین سلا مت دائمی؟»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «رکود نسبی و عوامل سه‌گانه کنترل تورم»

سرمقاله روزنامه جهوری اسلامی با عنوان «عراق اتحاد تروریست‌ها و اشغالگران»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)